Ambulans - s80

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/3 2008 15:34

aceofspades skrev:
Den stora vinsten är dock den enorma vårdhytten som är bra vid ivatransporter.[/quote]

Visst menar du att den stora hytten är ett problem då du måste vara obältad för att kunna vårda patienten. I en småbil så kan man ha sprutpumpar, respirator, sugdrän, övervakning mm så dessa nås utan att du behöver spänna loss dig.
Specialist anestesi och ambulans

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 27/3 2008 18:56

Nej det är främst utrymmet jag tänker på, tex när man har narkossyrra eller ett barns anhöriga med sig på resan. Att behöva sitta obältad är såklart aldrig bra, och småbilarna underlättar en hel del. Men är man två personal i vårdhytten blir det trångt. Det funkar hyfsat i viton och VW-bussarna, men småbilarna tycker jag passar bäst i "närområdet".

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/3 2008 10:54

Patienten på båren, läkaren på klaffstolen och du själv på vårdarstolen. Vi har ny respirator nu så det går utmärkt att använda småbil. Tidigare var vi tvungna att köra storbil pga respiratorns storlek. Ska anhörig dessutom med i småbilen får man räkna lite på vikt innan man åker.
Specialist anestesi och ambulans

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/3 2008 12:44

Jo en sån resa känns fantastisk om man har 30 mil enkel resa.
Jo den nya respiratorn tar obefintlig plats, men det är inte utrustningen som är problemet. För min del känns det bättre att ha lite utrymme när jag ska spendera ett par timmar i bilen med medföljande narkossyrra.
Skulle patienten bli dålig på en enslig väg ute i obygden känns det bra att ha det extra vårdutrymmet. Under transport med stabil patient är det också ytterst sällan man behöver spänna loss sig, man klarar sig oftast med MobiMeden och då och då en skvätt primperan, vilket går att nå i sittande.

Men vid prio1-körningar toksågar jag allt som är större än vito och vw. De fåtal ettor jag åkt i sprintern har känts rentav livsfarliga.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/3 2008 18:22

Man kan ju inte stöpa alla ambulanser i en form. Inte alla kör IVA-turer och har då heller inte behovet av en stor lastbil. Här i skåne har vi en speciell IVA-ambulans sen några år tillbaka som är byggd på en sprinter, inte den lilla vanliga utan den långa versionen (kommer inte ihåg modellbetäckningen). Denna är utrustad med en speciell bårvagn med allt du behäver oavsett typ av patient.

Aceofspades! jag håller inte med dig om att småbilarna passar bäst i närområdet... Är det någonstans småbilarna kommer till sin rätt, är det på längre turer. De har bättre vägegenskaper och högre komfort. Att sitta två där bak är inga problem, inte ens på långa turer. Ska man sen ha anhöriga med sig så tangerar man faktiskt viktgränsen för icke lastbilsreggade ambulanser. När det gäller S80 finns det knappt marginal nog att ta med någon förutom patienten.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/3 2008 21:50

Nej alla kan inte tycka likadant, och jag förstår ditt resonemang. Jag är inte speciellt förtjust i storbilar överhuvudtaget, men ibland sitter man ju där med intuberad patient, narkossyrra och en anhörig i framsätet. Då är det inte fel med lite plats. Dessutom är sprintern hyfsat inredd för att man ska kunna nå det mesta ifrån vårdarstolen med spåp alldeles ovanför osv.
Det finns också bättre möjlighet att ha med sig mer syrgas, vilket är ett måste ibland.
Jag har åkt långresor i både sprintern, viton och E-klassen. Är jag ensam bak med patienten funkar E-klassen utmärkt, men det är ju tyvärr inte alltid så...

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 4/5 2008 6:46

aceofspades skrev:Nej alla kan inte tycka likadant, och jag förstår ditt resonemang. Jag är inte speciellt förtjust i storbilar överhuvudtaget, men ibland sitter man ju där med intuberad patient, narkossyrra och en anhörig i framsätet. Då är det inte fel med lite plats. Dessutom är sprintern hyfsat inredd för att man ska kunna nå det mesta ifrån vårdarstolen med spåp alldeles ovanför osv.
Det finns också bättre möjlighet att ha med sig mer syrgas, vilket är ett måste ibland.
Jag har åkt långresor i både sprintern, viton och E-klassen. Är jag ensam bak med patienten funkar E-klassen utmärkt, men det är ju tyvärr inte alltid så...
Då har Ambulanssjukvården SÄS förmodligen den optimala lösningen:
S80/V70 som ordinarie ambulanser och Sprinter för planerade intensivvårdstransporter (inkl prio1) :)

Filibastis

Inlägg av Filibastis » 4/5 2008 20:26

Men det är ju inte bara planerade iva-transporter som kräver två personal bak i skåpet...så jag ser inte det optimala i detta.
Det optimala vore S80 alt E-klass komfort/prestanda, kombinerat med Vito/T5-utrymme där bak. Jaja, i den bästa av världar så...

Mikael L

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 5/5 2008 13:46

Då är det väl viton som uppfyller din önskan bäst, och på långtransporter är den kanon, förutom hög bullernivå.
Vid prio 1 tycker jag inte att viton känns speciellt säker och det gäller mer än någonsin att planera körningen. Enda fördelen är bakhjulsdriften.

Skriv svar