Djurambulansen i Skåne.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 17/5 2008 16:22

Isidor skrev:
ohlstedt skrev:Tycker det skulle kännas olustigt om djurambulans skulle använda sig av utryckningskörning... Dvs riskera människoliv för att rädda djur?...
"Jag anser att det alltid är en ökad risk med att köra blått jämfört med utan, om inte annat kan medtrafikanter bli nervösa och göra hastiga och oförsiktiga manövrar etc."

Men du... varför är det då ok att ta alla dessa risker för att köra en viss patient? Man kanske riskerar 100 andra människors liv för att kanske rädda ett.
Om man nu skulle riskera 100 människoliv för att rädda en människa så är väll det Ok, jämfört med att riskera 100 människoliv för att rädda en Gris?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/5 2008 1:31

Det beror ju på tror jag... Är det din egen hund eller nåt det gäller, ser man nog annorlunda på det.

Jag tycker att djurambulansen ska ha befogenheter att köra blått! jag tror inte att det finns en enda hundägare eller hästägare som inte vill rädda sitt djur till varje pris.
För många är hunden, katten eller kanske hästen nån form av substitut för det barn de inte kan få.

Patrick

Inlägg av Patrick » 18/5 2008 2:10

Frågan är ju om en djurambulans verkligen kommer att köra som en riktig ambulans. Viss hastighetsöverskridelse, företräde i korsning, köra mot enkelriktat osv är ju självklart, men man tar ju inte riktigt lika många risker, eller?

Självklart ska en djurambulans ha blåljus enligt mig. Tänk dig själv att du har fött upp en häst (DYYRT!) eller en hund som är som en familjemedlem. Djuret ifråga blir sjukt och måste få sjukvård, men ack, du har inget transportfordon och det är brottom. En djurambulans kommer och djuret måste in till sjukhuset illa kvickt. Ambulansen hinner inte ens fram innan djuret avlider bara för att du har fastnat i rödljus och åkt på öppen fin 70 väg (i runt 70 km/h) i tre mil, och väl inne i stan så måste du köra runt runt för att det är enkelriktat här och där. Hur skulle det kännas?

Så självklart ska djurambulans innehava blåljus, förutsett att förarna har cert (utryckningskörkort, vilket förövrigt bör anordnas för vetrinärer) för ändamålet. Nu är jag inte up-to-date angående detta men, kan man ringa 112 för djurambulans/vetrinär?

Slutsats: Blåljus åt djurambulansen, är inte våra kära djur lika mycket värda? :evil:

aceofspades

Re: Kalmar ambulans

Inlägg av aceofspades » 18/5 2008 12:59

Studenten__ skrev:Det är en ambulans från Kalmars landsting, såg den för 5-6 veckor sen på ett företag i Hbg, hade gått som transport ambulans i kalmar landsting.

MVH Oscar
Surfade runt lite. Den har tidigare rullat i Västervik.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 18/5 2008 19:26

Detta är inte möjligt att ge enl svensk lag om man inte har uppdrag av komun eller landsting. RTJ skulle det kunna gå under.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 19/5 2008 8:45

1005 skrev:Detta är inte möjligt att ge enl svensk lag om man inte har uppdrag av komun eller landsting. RTJ skulle det kunna gå under.
Jag förstog inte riktigt hur du menade? :roll:
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 19/5 2008 19:38

Det går inte som lagen ser ut nu att få tillstånd om man inte har uppdrag acv RTJ. Djurambulans är inget som finns med i lagen som skall få ha blåljus enl VV (Kjell Bäckman).

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 20/5 2008 6:58

1005 skrev:Detta är inte möjligt att ge enl svensk lag om man inte har uppdrag av komun eller landsting. RTJ skulle det kunna gå under.
Nja.
Stämmer väl inte helt?
Om detta voro de kriterierna för att få registrera utryckningsfordon så skulle bland annat skyddsvakter på flygplatser och andra inrättningar inte få utryckningsregistrera sina fordon.
Ej heller riksbankens bilar.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 20/5 2008 10:17

Det är lite märkligt att de har larmutrustning på samtliga fordon utan att de faktiskt får använda dem.

Det ser ut att vara välbyggda djurambulanser de har. Är det byggt på den typen av lastbil som man får köra på C kort? Har för mig att det finns en sådan "mellan" storlek som tillåter det.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 20/5 2008 20:24

Per
Skyddsvakter etc faller under annat lagrum än en Djurambulans gör.
Har med skyddsobjet etc att göra. Det finns inget lagrum där djurambulans finns som kategori däremot finns det om bla skyddsvakt/spårbunden trafiks trafikledare mm

Håller med W att det verkar korkat att ha det monterat på bilen men lagen ser även sådan ut att man får ha det på bilen bara man inte mistass för något annat (fäöregivande av allmänställning). Dock får blåljus användas på inhängnat/privat mark/område.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 21/5 2008 6:59

Vet det.
Det jag ville poängtera är att det är inte bara fordon som har med kommun och landsting att göra som får utryckningsregistrera sina bilar.
Så som du hade skrivit tidigare så gjorde jag den tolkningen att det var så du menade.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 21/5 2008 21:56

Vi hade ju en bil i sthlm som blev av med tillståndet pga att den användes som pressbil

Skriv svar