Djurambulansen i Skåne.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Nord

Djurambulansen i Skåne.

Inlägg av Nord » 15/5 2008 2:29

www.djurambulans.org

Här har ni alltså djurambulansen i Skåne.

Här finns ett reportage.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=219635

Och här ett annat. (Webb-tv).

http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_ska ... ext=webbtv

Läste även att de har köpt in en, som dem själva kallade den, en "humanambulans" som kommer att användas vid olika evenemang.
Kommer denna då att bemannas med personal efter Region Skånes riktlinjer?, eller kommer den också att bestå utav "djursjukvårdare"?
Kanon att djurambulansen finns enligt min egen åsikt, dock ställer jag mig lite kritisk till frågan om deras "humanambulans"... Skador som uppkommer på ryttare vid te.x fälttävlan brukar i regel vara av den värre sorten. Har då dessa rätt utbildning för dessa patientfall?
Kunde inte låta bli att reagera över ett citat från första länkade reportaget..

Slår på sirenerna. Mikael Gustavsson kör den stora djurambulansen. "Vi har egentligen inte befogenhet att köra fortare än hastighetsbegränsningarna, men vid vissa olyckor har vi blivit ombedda av SOS att komma så fort det bara är möjligt", säger han.

För mig låter det inte bra, antingen så har man väl alla tillstånd som krävs för att utöva utryckning eller så har man det inte alls?

Vad är era erfarenheter och intryck av djurambulansen?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 15/5 2008 8:40

En fundering... Får djurambulans klassas som utryckningsfordon? med tanke på blåljusen?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 15/5 2008 9:23

Blåljus kan man ha, även om man inte får använda dem...

Om man läser vidare på djurambulans.org står det att de även hyr ut brandbil, mm. Personal består av undersköterska, läkare, mfl. Så det verkar ju reko. Läs här: http://www.djurambulans.org/?id=18

Frågor som dessa kan antingen besvaras genom aktivt sökande på deras hemsida, eller så finn möjligheten att ringa och fråga. Ingen annan än de själva vet vilken utbildning de har och vilken utrustning, tillstånd, mm, såvida ingen på detta forum råkar vara en av aktörerna i djurambulansen.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 15/5 2008 11:01

Humanambulansen kan väl användas till att köra "fyllehundar"? Så slipper vi andra göra detså ofta :wink:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Nord

Inlägg av Nord » 15/5 2008 13:03

magill skrev:Blåljus kan man ha, även om man inte får använda dem...

Om man läser vidare på djurambulans.org står det att de även hyr ut brandbil, mm. Personal består av undersköterska, läkare, mfl. Så det verkar ju reko. Läs här: http://www.djurambulans.org/?id=18

Frågor som dessa kan antingen besvaras genom aktivt sökande på deras hemsida, eller så finn möjligheten att ringa och fråga. Ingen annan än de själva vet vilken utbildning de har och vilken utrustning, tillstånd, mm, såvida ingen på detta forum råkar vara en av aktörerna i djurambulansen.
Aha, missade nog det med läkare totalt.
För jag menar, enligt de själva har dom en "fullt utrustad humanambulans". Och för mig är fullt utrustad en ambulans som följer i detta fallet region skånes riktlinjer. Och för att få använda en del utrustning krävs delegering, och den delegeringen får du väl av en ansvarig läkare eller liknande?..
Men har dem då det så ska det väl inte vara några problem? Och eftersom de kör blått med djurambulansen antar jag att den föraren har rätt utbildning för detta och på så vis även får köra deras "humanambulans" blått.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Utb har inget med rätten att köra blått att göra

Inlägg av 1005 » 16/5 2008 0:15

För att få köra "blått" skall bilen vara godkänd av bilprovningen som utryckningsfordon och för att bli det krävs ett tillstånd från VV. Pga lite saker som hänt i sthlm så är det nästan omöjligt att få tillstånd för detta för en djurambulans om man inte har avtal med rtj.

Slår man på fordonen så är inget av dom godkännda och skall således inte ha fungerande blåljus på bilen.

Tanken är bra men frågan är varför man monterat blåljusen?

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/5 2008 9:51

Tycker det skulle kännas olustigt om djurambulans skulle använda sig av utryckningskörning... Dvs riskera människoliv för att rädda djur?...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tanken god

Inlägg av 1005 » 16/5 2008 10:10

Man behöver inte riskera liv för att man kör blått.

"Man ska ju rädda liv"

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Tanken god

Inlägg av ohlstedt » 16/5 2008 15:50

1005 skrev:Man behöver inte riskera liv för att man kör blått.

"Man ska ju rädda liv"
Jag anser att det alltid är en ökad risk med att köra blått jämfört med utan, om inte annat kan medtrafikanter bli nervösa och göra hastiga och oförsiktiga manövrar etc.
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 16/5 2008 17:24

Oavsett vilket måste verksamheten ha alla papper i ordning.

Någon som vet radioanropsnummer på "humanambulansen"? (ser ut att vara en gammal Kalmar-ambulans)

Nord

Inlägg av Nord » 16/5 2008 17:28

prehospital skrev:Oavsett vilket måste verksamheten ha alla papper i ordning.

Någon som vet radioanropsnummer på "humanambulansen"? (ser ut att vara en gammal Kalmar-ambulans)
Alternativt Uppsala?.. Eller jag kanske snurrar.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 16/5 2008 18:39

Det är inte en uppsala ambulans, gissar på Kalmar landsting...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av D_skalis » 16/5 2008 19:04

Om man jämför med en annan ambulans som tillhört Kalmar så stämmer det förutom radionr och färg.

http://w1.332.telia.com/~u33204998/28942bb.jpg

/David

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/5 2008 11:39

ohlstedt skrev:Tycker det skulle kännas olustigt om djurambulans skulle använda sig av utryckningskörning... Dvs riskera människoliv för att rädda djur?...
"Jag anser att det alltid är en ökad risk med att köra blått jämfört med utan, om inte annat kan medtrafikanter bli nervösa och göra hastiga och oförsiktiga manövrar etc."

Men du... varför är det då ok att ta alla dessa risker för att köra en viss patient? Man kanske riskerar 100 andra människors liv för att kanske rädda ett.

oscar_hbg
Inlägg: 28
Blev medlem: 16/3 2006 12:07
Ort: Skåne

Kalmar ambulans

Inlägg av oscar_hbg » 17/5 2008 15:08

Det är en ambulans från Kalmars landsting, såg den för 5-6 veckor sen på ett företag i Hbg, hade gått som transport ambulans i kalmar landsting.

MVH Oscar
Usk och första hjälpare i röda korset

Skriv svar