Ambulansbrist?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Ambulansbrist?

Inlägg av magnus32 » 11/12 2004 20:11

Hej alla!
Till att börja med jobbar jag inte i ambulanssjukvården...så vet ni det!

Det som jag är lite fundersam på är om ni som jobbar med sjukvård prehospitalt tycker att ni har de resurser som krävs för att varje patient med akuta problem ska överleva/få ett normalt liv efter svår skada/sjukdomsfall.

Själv bor jag i Bohuslän och har "koll" på vad det finns för resurser här och jag måste säga att jag tycker att det finns på tok för lite ambulanser (tolkat av en lekman)
Ofta (ibland flera ggr i veckan) står hela norra regionen utan ambulans vilket innebär mkt lång framkörningstid! Sen att det är kanske 10 mil till akuten gör ju att det kan ta ganska lång tid innan man tex hamnar i en operationssal

Det som då skrämmer mig lite är när jag har kollat vad för resurser som finns i andra delar av landet ex 20 mil till hämtplats (norrland)

Finns det inte en term som kallas "gyllene timmen"?

Hur upplever ni inom ambulanssjukvården att ni klarar av detta?

Vad tycker ni om resurserna inom erat arbetsområde?

Påverkar det pat. mkt för ex överlevnad om det tar längre tid än en timme?

Är väldigt intresserad av svar från er som jobbar inom detta område!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/12 2004 17:19

Där jag jobbar känner jag inte igen det. Vi har några minuter på oss att sitta i bilen beroende på vilken prio det är. Sedan har vi max 20 min til patient.

En hjärtpatient med flimmer har manungefär 5 mnuter på sig att rädda. Det är alltså inte möjligt. Det är inte heller möjligt att ordna så att man hinner till alla patienter inom dessa 5 min.

Oftast kan man klara 99% av patienterna i 10 mil. EN större blödning elelr liknande går förstås inte, men ingen organisation är vattentät

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 14/12 2004 0:01

En sak som jag reagerat på som vi fick ändrat för något år sedan hos oss är personalförstärkningen. Skulle stationen endast lämnas med en bil kvar och att alla andra bilar befann sig mer än 1 timme bort innan de kunde ta någon körning så skulle en x-tra bil tas in. Detta blev lite väl jobbigt för personalen för i snitt togs det in x-tra personal varje dag. Vi fick utökat till 4 bilar på dagtid vilket tog bort behovet av personalförstärkning i samma omfattning.

Det som jag reagerat över är att om det behövs personalförstärkning idag för denna endast tas ut om det ligger prio 1 och väntar. Jag tycker att man borde ha möjlighet att ta ut en x-tra bil om man vet att stationen kommer att vara tom i en timme som förut. Det händer så pass sällan nuförtiden. Hur gör ni på er station? Vi har ingen möjlighet att ta hjälp av andra stationer p.g.a avstånden.

Kan berätta om en intressant körning jag fick vara med om i en inlandskommun i norrland. Körningen tog 9 timmar och var 45 mil lång t o r. Under den tiden passade en ambulans i grannkommunen 8 mil bort om det skulle bli någon körning. Den ambulansen hade då ett område på ca 6000 kvadratkilometer som enda ambulans (ca 6000 personer).

Skriv svar