Ingen helikopter nattetid.

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

AuF

Ingen helikopter nattetid.

Inlägg av AuF » 21/10 2008 17:44

Är det någon mer ambulanshelikopter som blir påverkad av det nya regelverket ?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 21/10 2008 20:00

Känns som ett första steg i att avveckla hela verksamheten. Det kommer bli svårt att motivera varför den ska finnas på dagen men inte på natten. Folk tar inte hänsyn till att det blir mörkt, de blir sjuka oavsett. Ska man bara kunna ge adekvat vård på dagen och att man låter vårdkvaliten sjunka nattetid? eller kan det vara så att helikoptern är överflödig även på dagen?

(Jag har inte jag lagt någon värdering i det jag skrivit utan jag menar bara att det kan vara ett argument för att spara pengar och stänga ner hela verksamheten. Utan att vara insatt är jag övertygad om att helikoptern behövs både när det är ljus och mörkt.)

Ett sätt hade ju kunnat vara att utbilda så att rätt kompetens finns i helikoptern. Men det är ju billigare att ändra regler och sen lägga ner.

Jag kan kanske förstå varför man har gjort som man gjort. Man vill inte bekosta helikoptern på uppdrag på ön därför det kan likaväl ambulansen göra. Därimot får helikoptern flyga sekundäruppdrag, och det är för att man ska kunna ta patienten till ett universitetssjukhus med specialistkompetens.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/10 2008 20:46

Helikoptern på Gotland är i första hand en resurs för sekundäruppdrag. Tidigare flög man aldrig nattetid men de senaste åren har man flugit såväl primär som sekundäruppdrag dygnet runt. Primäruppdrag flyger man bara på öns nordligast och sydligaste delar. Den största delen av än tar helikopterbesättningen sin ambulans om de ska till.

När det gäller att flyga på natten så säger regelverken att för att få flyga VFR nattetid med NVG (Night Vision Goggles) krävs antingen två piloter eller en pilot och en speciellt utbildad HEMS Crew. En HEMS Crew är oftast en ambulanssjukvårader med den teoretiska utbildningen på helikoptern och en del annat småt och gott. Detta har man på gotland fast man valt at kalla det räddningsman. Dock krävs det inköp av NVG utrustning, Cockpit ska avskärmas från vårdutrymmet för att inte störande ljus ska tränga in därifrån, alla instrument ska byta belysning i till NVG anpassad belysning och slutligen ska persnalen utbildas i det. Därutöver krävs simulatorträning vilket måste genomföras i Frankrike där simulatorn finns, förr alla piloter och HEMS Crew. Det är således en stor kostnad och mycket övning för att man ska kunna använda detta. Det är kanske svårmotiverat med fyra uppdrag om året som skulle kräva det.

Däremot för att flyga IFR (Instrument) behövs inte detta. Men det går bara att flyga instrument mellan flygplatser så de kan starta i visby och flyg till t.ex. bromma och därifrån med ambulans vid behov.

NVG används annars i Stockholm, Göteborg, Lycksele och Östersund. Tror inte att Uppsala eller Gällivare använder det. Vet inte hur det blir nu med nya reglerna.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar