Problem med buller

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Problem med buller

Inlägg av PHRNMSc » 19/12 2008 21:15

Följande fanns på nyhetssidan:
Högt ljud för ambulanspersonal
Skyddsombudet för de anställda på Falck Ambulans AB i Mjölby anmäler för höga bullernivåer i ambulanserna under utryckningar, skriver SVT Östnytt.

Enligt skyddsombudet upplever de anställda att det är svårt att kommunicera med SOS Alarm samt att prata sinsemellan personalen när de är ute på larm.

De anställda vill nu att en oberoende mätning av bullernivåerna genomförs. Det här framgår av en skrivelse som kommit in till Arbetsmiljöverket.
Vet någon vilken eller vilka typer av ambulanser de kör i Mjölby?

Jag har mest erfarenhet av VW-transporter från Profile. Den är hemsk att köra på dåliga vägar. Värst på vintern. Problemet är det höga bullret och vibrationerna. På slät asfaltsväg räk ok...

Fler erfarenheter? Vilken är den bekvämaste och tystaste ambulansen?

/PHRNMSc
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Problem med buller

Inlägg av D_skalis » 19/12 2008 21:56

PHRNMSc skrev:Vet någon vilken eller vilka typer av ambulanser de kör i Mjölby?

/PHRNMSc
Mjölby ligger i östergötland och är en utav föredetta Ulfabs stationer och dom kör mycket VW T5 transporter från Profile

/David

Sebban SSK
Inlägg: 3
Blev medlem: 25/1 2007 18:01
Ort: Linköping

Inlägg av Sebban SSK » 19/12 2008 22:03

VW T5 från Profile (är jag ganska säker på) är det som gäller i mjölby. Oavsett påbyggare är väl dessa bilar bullriga gissar jag... Men som sagt, i förarhytten hör man knappt vad man tänker, i högre hastigheter. Bak i skåpet däremot är ljudnivån acceptabel enligt mitt tycke. :)

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Inlägg av PHRNMSc » 19/12 2008 23:01

Intressant:
VW T5 från Profile (är jag ganska säker på) är det som gäller i mjölby. Oavsett påbyggare är väl dessa bilar bullriga gissar jag... Men som sagt, i förarhytten hör man knappt vad man tänker, i högre hastigheter. Bak i skåpet däremot är ljudnivån acceptabel enligt mitt tycke.
Jag kan hålla med dig om ovanstående. Att ljudnivån är hög i förarhytten i högre hastigheter och bättre bak. Detta gäller inte på dåliga skogsbilvägar eller ojämna vintervägar. Då låter det värre i vårdarhytten. Ibland skakar och låter det så det inte går att prata med patienten.

Jag är inte ensam om att tycka så på stationen. Det är värst vintertid.

Stämmer det att man i ambulanstillverkningen plockar bort isolering för att kunna öka lastvikten? En kollega påstår att de civila versionerna är mer komfortabla.

/PHRNMSc
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/12 2008 0:34

Man ska ha klart för sig att transportern egentligen är en vanlig skåpbil som inte är avsedd för att köra runt med folk i. VW´s version av minibuss heter caravelle och den stora skillnaden ligger i ljudisolering, tjockare rutor bland annat.

Vi har själva VW transporter som är påbyggda av det polska företaget AMZ. De flesta av bilarna vi fått därifrån har inte varit ljudisolerade med nån reda. de har varit fruktansvärt bullriga, både fram och bak. Nu har vi äntligen fått en ny som är ljudisolerad och den är rena drömmen att jobba i.

Skriv svar