Volvoambulanser från 70-talet till nu

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Vilken Volvoambulans sedan 1970-talet var bäst?

240/260
3
17%
760
1
6%
960/V90
3
17%
S80/V70
11
61%
 
Antal röster: 18

Frejve

Volvoambulanser från 70-talet till nu

Inlägg av Frejve » 24/2 2009 21:20

Jag antar att det borde finnas några här som har kört och vårdat i flera av dessa ambulanser (260, 760, 960/V90, S80/V70) och kan berätta lite om hur ni upplevde dessa? (komfort, väghållning, ergonomi, prestanda, förbrukning, kvalitet & säkerhet osv)?
Jag är också nyfiken på att höra vad som funnits för utrustning i dem genom tiderna?

Själv har jag bara sett någon enstaka 260-ambulans när jag växte upp, men minns väl de mattsvarta motorhuvarna och rödorangea stripesen och röda korsen som var då, minns även att det var vita reflexer efter sidorna med texten "Ambulans".
Jag kommer ihåg att ambulanserna från mitten av 80-talet hade 240-front, men det satt väl PRV-6:a i dem också? Det var inte särskilt mycket medicinsk utrustning i dem vad jag kommer ihåg (någon som har inredningsbilder?) - man räddade väl antagligen med syrgas och bottgas på den tiden.
Däremot minns jag 760/960/V90 väl eftersom man ofta såg dem ute på vägarna och eftersom vi bodde granne med- och hade bekanta på ambulansstationen i Flen. På 1980-90-talet var det orangea jackor och blåa byxor med reflexer till uniform. Alla väskor var också orangea.

Jag minns inte vilket år det var ambulanserna blev gula (2001?) med röda stripes, men man tyckte att detta var en väldigt skrikig och märklig färg - men den syndes mycket väl. Nåt år efter blev det grön/gula uniformer här i Filipstad.

Hur var motorerna tyckte ni? PRV V6:orna i 260 (B27E) och 760 (B280E, B280F) vet jag att många klagade på att de inte tålde kokning så bra, att de flytande cylinderfodren krånglade ibland m.m. Men jag har även hört ett antal 760-ägare som aldrig haft något problem med sina motorer, bara de byter olja regelbundet. Ventil- och kedjerassel i motorerna är ganska vanligt, men det är tydligen lätt att justera. Ibland misständer de, men byte av tändstift, fördelare & tändkablar brukar alltid avhjälpa det.
Har hört att länkaget till automatlådorna i 260 och 760 kunde börja glappa och krångla ibland också.
Men Skövdemotorn (raka 6:an i 960/V90 - B6304F) kan jag tänka mig var lite mer driftsäker?

Dessa äldre ambulanser antar jag är svåra att jämföra med dagens S80 och V70-ambulanser eftersom det är helt annan drivlina, chassi osv.
Här i Filipstad vet jag dock att oljepumpen krånglat på S80:n och gjort att 4-hjulsdriften pajade en gång. Men de verkar ligga väldigt bra på vägen och gå tyst. Några verkar ha problem att nå mobimed:en m.m. utan att ta av bältet i dem också. Ett annat typiskt barndomsproblem på S80:n var att batteriet drog ur, men jag tror inte att de nyare årsmodellerna haft detta problem? S80:n drar dessutom bra mycket mer bensin (det är en 2,5T-05) än Mercorna (finns bl.a. en 270CDI här i Filipstad) - tror det ligger på 1,2-1,3.

OBS! Jag jobbar ej inom ambulans själv, utan är bara allmänt intresserad av fordon eftersom jag jobbat hos en Volvoåterförsäljare och var med i Hemvärnet en tid, vilket gjorde mig intresserad av sjukvård. Min pappas kusin körde dessutom ambulans i Hällefors, men gick tyvärr bort för 4 år sen.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Nostalgia sida?

Inlägg av ambus » 6/3 2009 21:28

Hej!
En idé: kanske borde vi lägga upp en NOSTALGI-tråd, där bla bilar, gammal tidigare utrustning fanns och kanske lite historik kring detta?
Lägga upp bilder på gamla svenska ambulanser? Kanske hur ambulanser såg ut i andra länder under samma tid? Förslag?
Ska kolla med moderatorsgruppen om detta.
//ambus.

Ps. såg att det visst fanns ett FOTO-album på startsidan, med en himla massa ambulanser... ok! :oops:
Bilagor
folka amb.jpg
folka amb.jpg (17.29 KiB) Visad 5003 gånger
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar