Gult o grönt ?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Gult o grönt ?

Inlägg av Anonymous » 5/1 2005 12:51

En ambulans skall synas det vet alla. Orange är den bästa färgen i alla omgivningar och väderlekar och syns bra från långt håll.
Varför ska dom då nu bli gröna?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 24/1 2005 21:46

Ambulanspersonal får gröngula kläder för att det är sjukvårdens färg och för att undvika hot- och våldssituationer. Av denna anledning är det logiskt att även ambulanserna blir gulgröna. Med gulgröna reflexpaneler är synbarheten god - även i mörker.

Rödgult är räddningstjänsten färg och blågult är polisens färg.

Redan nu har följande landsting/län börjat med gulgröna ambulanser:

Stockholm
Västra Götaland
Kronoberg
Jönköping
Gävleborg
Västmanland
Uppsala
Östergötland
Södermanland
Dalarna
Gotland

Allt fler följer förhoppningsvis efter!

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 25/1 2005 22:19

Jag tycker ju att alla ambulanser ska se ut som i Dalarna, med orange i fronten och på bakpartiet...(gärna en stripe på sidan också i orange)
Ambulanserna i Stockholm (tex) ser ut som vilken budbil som helst!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/1 2005 13:17

prehospital skrev:Ambulanspersonal får gröngula kläder för att det är sjukvårdens färg och för att undvika hot- och våldssituationer. Av denna anledning är det logiskt att även ambulanserna blir gulgröna. !
Så det blir mindre hot och våld om man har gulgröna kläder?
Att det skulle föda en "aha"-upplevelse hos en aggressiv psykotisk patient pga av att personen bredvid har gröna byxor på sig istället för blåa?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 26/1 2005 13:32

Förväxlingen med polisen förväntas minska, efter vad jag har fått förklarat för mig.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 27/1 2005 21:25

Men även om bilarna blir gulgröna, och jackorna likaså, så hoppas jag att man slipper gröna byxor och tröja. Det mörkblåa är klart skönare och man smälter bättre in hemma hos patienterna, det signalerar liksom inte lika mycket sjukhus som dom läskigt operationsgröna stationskläder som jag sett.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 27/1 2005 22:02

Jag tycker tvärtom - att patienterna tycker att de gröna kläderna verkar lugnande då grönt är en "mjukare" färg än den blå. Grönt är också sjukvårdens färg. Dessutom är de snygga. Vi är m.a.o. mycket nöjda med våra gröna kläder!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/1 2005 22:17

Håller med prehospital. Det ända som var mer praktiskt med blått var att det inte syntes lika bra om man blev skitig. Vet inte om det var helt bra :lol:

Anonymous

Re: Gult o grönt ?

Inlägg av Anonymous » 2/3 2005 10:04

syjunta skrev:En ambulans skall synas det vet alla. Orange är den bästa färgen i alla omgivningar och väderlekar och syns bra från långt håll.
Varför ska dom då nu bli gröna?
Grön-gult är ytterligare ett sätt att minska synligheten. Då vi började använda blåljus var det en klar försämring. (det enda som är sämre än blått är svart) Vi ville behålla rött framåt för synlighetens skull.
Nu försämras det ytterligare. Tråkigt. :cry:

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 2/3 2005 16:01

Även Värmland går över till gulgröna ambulanser.

Såg en gulgrön ambulans under utryckning i helgen. Den syntes riktigt bra!

Det är väl bra att sjukvården får en egen färg? Vi vänjer oss snart. Tänk när de gula ambulanserna kom i Skåne i slutet av 1980-talet. Hur många trodde då att samtliga ambulanser i Sverige skulle vara gula på 2000-talet?! :)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/3 2005 9:12

Värmland hade även fått en spygrön sparkdräkt såg jag.
Färgsättningen på kläderna måste väl ändå ske på lokal nivå.? Vissa färger är ju helt groteska.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/3 2005 9:01

+tror inte att det blir mindre våld om vi har gröna kläder
psykistsjuka o andra våldstokar bryr sig nog inte om vi är gröna eller blå svarta

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/3 2005 12:35

Hejsan
Lite tråkigt bara att man så lätt blir förväxlad med gator och grönt. Vem minns inte filmen sällskapsresan :lol:. Men visst det gula färgen syns väldigt bra, och det är skönt när man står på motorvägen eller på andra ställen där synbarheten är oerhört viktig. Sen så är jag lite tveksam till färgen grön som är bland det sämsta som finns när det gäller varselblivning. Tror nog att sjukvården tog fram dessa färger långt innan dom ens visste att det fanns något som hette prehospitalvård. Men jag kanske har fel.
Ha det
Mats E

helmersson

Inlägg av helmersson » 7/3 2005 21:20

Två bilder på gul/gröna dekoren. Jag måste ju bara säga att jag tycker att den gul/gröna syns mkt bättre än den gamla.
Kolla fram för allt på bild nr2 där en ny och en gammal ambulans står brevid varandra.

Bild

Bild

/Helmersson
Senast redigerad av 4 helmersson, redigerad totalt 5 gång.

Skriv svar