Helljusblink på utryckningsfordon

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

skyltbenny
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/7 2009 1:18

Helljusblink på utryckningsfordon

Inlägg av skyltbenny » 1/7 2009 1:33

Undrar lite varför Helljusblinket plötsligt blivit legalt som utryckningsljus. Mig veterligen så finns endast ett utryckningsljus och det är blått.
Det finns en uppsjö med ambulanser och polisbilar med detta monterat, säkerligen reg/typbesiktat med bisiktningsmans okunnighet eller glömska.
Det går ju så långt att någon blir blandad av helljuset och inte uppfattar blåljuset och krockar istället. vore lite trist eller?

Om nu detta är det bästa sättet och synas så måste nog reglerna ändras med det snaraste.

Tacksam för svar av vad personal på dessa fordon tycker om detta.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 1/7 2009 3:07

Plötsligt?
Det har varit godkänt ganska länge nu....
Läs Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (VVFS 2003:22) så ser du vilka regler som gäller.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

23 kap.
1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.
Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

2 § Lykta som ingår i larmanordning skall avge blått ljus och vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Ljudanordning som ingår i larmanordning skall på bil av 1979 eller senare års modell vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

3 § Larmanordning enligt 1 § första stycket får även bestå av lykta och ljudanordning som kompletterats med anordning som kan åstadkomma ett blinkande helljus med ordinarie helljusstrålkastare eller två extra helljusstrålkastare för att ytterligare uppmärksamma utryckningsfordonet i dagsljus. Strålkastarna skall blinka samtidigt med en blinkfrekvens på 45 – 120 blinkningar/minut.
Anordningen skall vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade.
Om extra helljusstrålkastare används får dessa inte vara monterade på högre höjd än fordonets ordinarie helljusstrålkastare och de får inte heller vara monterade på sådant sätt att ljuset från föreskrivna larmanordningar påverkas negativt.

skyltbenny
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/7 2009 1:18

helljusblink

Inlägg av skyltbenny » 1/7 2009 23:40

Ser man på....inte riktigt påläst alltså. tack för info.

Filibastis

Inlägg av Filibastis » 2/7 2009 9:56

Så länge helljusblinket bara används på dagtid är det knappast någon risk för bländning. Dessutom syns knappt blåljuset över huvudtaget när det är soligt ute. Helljusblinket är en nödvändighet!

Mitt förslag till Vägverket är att tillåta kombinationen av blått + rött + vitt ljus (som amerikanska polisen ofta använder).

Mikael Lundgren

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 2/7 2009 18:45

Precis! Blåljusen syns inte. Speciellt inte de där sketasmå LED-lamporna som sitter här och där. Nä, på med blå/vita/röda lampor och ge oss bättre sirener! Tills dess kör jag med helljusblink dagtid.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

skyltbenny
Inlägg: 3
Blev medlem: 1/7 2009 1:18

helljusblink

Inlägg av skyltbenny » 2/7 2009 21:43

Måste säga att jag tappar respekten för detta blinkande med helljus. Det kan ju va vem som hellst som kommer o blinkar. Fram för riktade BLÅ ljus i så fall. har funnits förut på olika ambul, o brandfordon, men dessa ansågs dra för mycket kräm, (typ helljusblink). Om förtroendet för utrycknings-fordon ska fungera måste dessa ha någon typ av ljus som endast dessa får ha, inte helljusblink som var o varannan idiot åker o gläpper med. har jag helt fel eller?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 2/7 2009 23:12

Men folk har ju inget förtroende och/eller respekt för blåljus?!?! Har inte ni märkt att slipsjesusar i Audis och Mercor blåser på extra när de ser er i backspegeln eller helt sonika kör om er och visar fingret?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 23:31

Inlägg av amb.nisse » 4/7 2009 11:54

Ja har man råka ut för. De drar iväg när de ser att man kommer med blåljus sen hamnar de ändå i rödljuset längre fram och blir ett hinder för än i korsningen. hur tänker dessa Humm.

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/7 2009 13:35

Jag är lite tveksamt inställd till helljusblinket om det används konstant. Det finns ju en anledning till att sirenen har två lägen och att det ena används främst när man närmar sig trafiktäta situationer som korsningar och liknande. Likadant är det med helljusblinket enligt mig. Det har sin plats men blir också negativt om det används konstant.
Jag har en teori enligt följande. Helljusblinket drar uppmärksamhet till backspegeln hos framförvarande, men om det sedan inte slås av till förmån för blått så kommer framförvarande inte uppfatta att det är ett utryckningsfordon.
Jag har själv mött en polisbil på väg ur en rondell mot rak landsväg som endast körde med helljusblinkande mot framförvarande. Jag som kom som mötande trafik uppfattade endast en stressad idiot som blinkade för omkörning, suckade över idiotin med omkörning på denna plats och flyttade sedan ut så långt åt höger jag kunde i självbevarelsedrift. Av de som blev omkörda gjorde en del som jag och en del hävdade sin plats på vägen och höll position något mer åt vänster i tron om att det var en just en stressad idiot som ville fram.
Själv uppfattade jag inte att det var en polisbil förrän den var i höjd med mig eftersom allt jag såg var två vita ljus som växlande i intensitet närmade sig. Med blåljus tror jag det hela sett helt annorlunda ut.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/7 2009 18:47

Har de använt helljusblinket som funktion så har de garanterat även haft blåljusen igång. Sen kan man ju alltid blinka som en tok med heljuset på vilken bil som helst.

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 13:43
Ort: Södra Norrland

Re: Helljusblink på utryckningsfordon

Inlägg av PHRNMSc » 13/9 2009 22:12

242tic skrev:Plötsligt?
Det har varit godkänt ganska länge nu....
Läs Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (VVFS 2003:22) så ser du vilka regler som gäller.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

23 kap.
1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.
Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

2 § Lykta som ingår i larmanordning skall avge blått ljus och vara
1. typgodkänd enligt ECE-reglemente 65, eller
2. typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
Ljudanordning som ingår i larmanordning skall på bil av 1979 eller senare års modell vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

3 § Larmanordning enligt 1 § första stycket får även bestå av lykta och ljudanordning som kompletterats med anordning som kan åstadkomma ett blinkande helljus med ordinarie helljusstrålkastare eller två extra helljusstrålkastare för att ytterligare uppmärksamma utryckningsfordonet i dagsljus. Strålkastarna skall blinka samtidigt med en blinkfrekvens på 45 – 120 blinkningar/minut.
Anordningen skall vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade.
Om extra helljusstrålkastare används får dessa inte vara monterade på högre höjd än fordonets ordinarie helljusstrålkastare och de får inte heller vara monterade på sådant sätt att ljuset från föreskrivna larmanordningar påverkas negativt.

Jag talade med en polis i somras. I hans fordon kunde endast helljusblinket aktiveras när BÅDE blåljuset och sirenen var på påslagna.
Är det så på alla polisbilar? I föreskrifterna ovan står ju att "....att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade...

Hur ska detta tolkas? Ska både blåljus och siren vara aktiverade? I sådana fall är alla Sveriges ambulanser felkopplade.

/PHRN
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Helljusblink på utryckningsfordon

Inlägg av Isidor » 13/9 2009 22:46

Det behöver kanske inte vara så men polisen har valt att ha denna kombination på sina bilar av någon anledning.

Att ambulanserna skulle vara felkopplade tror jag inte...

Sen om man ska dra det till sin spets så ska man ju alltid ha både ljud och ljus på. Skulle man krocka eller köra på någon och man inte har använt blåljus och sirener som man ska så sitter man ju pyrt till. Använder mna blåljus och sirener så har man ju i alla fall gjort vad man kan för att göra folk uppmärksamma, sen händer ju givetvis olyckor ändå.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Re: Helljusblink på utryckningsfordon

Inlägg av Brosan » 15/9 2009 11:37

Hej

Helljusblink kan vara bra om det används rätt, men en annan sak kan ju vara bra att fundera på är
färgen på ambulansen finns ju olika färger när det gäller reflexer har sett gröna och röda flourserande (om jag nu stavde rätt), och det verkar som dom gröna syns betydligt sämre än röda

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Helljusblink på utryckningsfordon

Inlägg av Isidor » 15/9 2009 16:26

Vi här nere i skåne kör med röda reflexer ännu. Socialstyrelsen har dock bestämt att from 1/4-10 ska alla ambulanser vara uppmärkta med gröna reflexrutor på sidorna.

Klippt ur SOSFS 2009:10 Socialstyrelsens föreskrifter om ambulanssjukvård mm.

Märkning av ambulans

4 § Vårdgivaren ska ansvara för att varje ambulans som används i verksamheten

1. syns väl i både ljus och mörker,
2. har gul färg, enligt färgskalesystemet RAL 1016 (NSC 0362-G82Y),
3. på sidorna har reflekterande rektangulära rutor i grönt, enligt färgskalesystemet RAL 6026 (NCS 4942-373G),
4. har texten "Ambulans" väl synlig på den främre och bakre delen,
5. har symbolen "Star of life" väl synlig, och
6. har en väl synlig identifikationsmärkning.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Re: Helljusblink på utryckningsfordon

Inlägg av 242tic » 15/9 2009 16:48

PHRNMSc skrev:Jag talade med en polis i somras. I hans fordon kunde endast helljusblinket aktiveras när BÅDE blåljuset och sirenen var på påslagna.
Är det så på alla polisbilar? I föreskrifterna ovan står ju att "....att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade...

Hur ska detta tolkas? Ska både blåljus och siren vara aktiverade? I sådana fall är alla Sveriges ambulanser felkopplade.

/PHRN
Om du läser lagtexten igen så står det
Anordningen SKALL vara så ansluten att det blinkande ljuset endast kan användas när larmanordningens föreskrivna ljus- och ljudanordningar är inkopplade.
Det är inte bara så att man bara får använda helljusblinken när blåljus och siren redan är på, det måste vara KOPPLAT så att det endast går att aktivera funktionen med helljusblink över strömbrytare när blåljus och siren är igång.
Vet inte hur ambulanserna är kopplade men stämmer det som du säger är de felkopplade. Vet att jag sett ambulanser med helljusblink på taket på taket några gånger på håll men förhoppningsvis vet ansvariga vad som gäller och håller på att ändra??

Självklart kan man använda "manuell" helljusblink när man anser det befogat precis som vilken "vanlig" bil som helst.

Skriv svar