Polaris "Terrängambulans"

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Dieselmannen
Inlägg: 6
Blev medlem: 5/12 2008 17:20
Kontakt:

Polaris "Terrängambulans"

Inlägg av Dieselmannen » 10/7 2009 13:04

Här kommer en riktig specialare som vi har byggt nyligen.
Det här är ett projekt i samverkan mellan Falck Ambulans och Varningsljusteknik och MCRescue.se.
Ekipaget används främst på större events och tävlingar av olika slag som sjukvårdsresurs.
Det bemanns av en förare och en ambulanssjukvårdare/sjuksköterska från
Falck Ambulans.

Bild

Bild
I grunden en Polaris 800 4WD som är utrustad med varningsljus och arbetsbelysning samt kommunikationsutrustning.

Bild
Släpet är raffinerat.

Bild
Under bårsläden finns en spineboard som används för t.ex. ryggskador.

Bild
Alfabåren är av samma typ som sitter i vanliga ambulanser,så det är lätt och
skonsamt att flytta över en patient när man kommer från t.ex. skogen.

Bild
Välkommen ombord.

Bild
Ett låsbart utrymme där det finns en defilibrator för hjärtstopp,syrgasväska och akutväska.

Bild
Ett av varningsljusen på släpet och en 10W LED arbetslampa.

Givetvis har jag fixat en liten video oxå!

http://www.youtube.com/watch?v=JAllqYOYlKA

Dieselmannen
Inlägg: 6
Blev medlem: 5/12 2008 17:20
Kontakt:

Inlägg av Dieselmannen » 12/7 2009 7:42

Den har bara hunnit jobba på Stockholm Maraton än så länge och i den miljön så fungerade konceptet klockrent.
Det finns ytterligare ett ekipage i området och den har jobbat i skogen under springcrossen på norra Djurgården med en löpare modell jättestor som föll i hop ute på spåret.
I det fallet fungerade ekipaget mycket väl,jag var dock inte med själv.
Vårdaren sitter bak på fyrhjulingen under framkörning och har sedan en "vårdarplats" på höger bänk vid bårens huvudända,fältmässigt men fungerar bra.
Än så länge har endast Alfabåren varit i tjänst.

Här är ett par bilder från maran:

Bild
Uppställd vid sjukvårdstältet på Norr Mälarstrand.

Bild
Bägge ekipagen före start,det var hett den dagen.

Bild
På väg till insats.

Läser på KI

Synd

Inlägg av Läser på KI » 12/7 2009 22:18

Synd bara att den inte är godkänd för att köra på väg med släp.

Lite läskigt att man använder ett oregistrerat ombyggt släp för att transportera sjuka och skadade.

Fordonsidentifikation
Regnr: REZ840
Fabrikat: POLARIS XP 850 E
Färg: SVART Fordonsslag: MC
Fordonsår: 2009 Fordonsslagsklass:
Chassinummer:
Typgodkännandenummer: e13*2002/24*0344*00
Typgodkännandedatum: 2009-01-21
Senaste EU-regbevis del 1: 2009-04-14
Senaste EU-regbevis del 2: 2009-04-14
Handelsbeteckning: POLARIS SPORTSMAN 850 E
Upplysningar:



Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2009-04-09)
Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2009-04-09
I trafik första gången i utlandet:

Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktning senast: 2013-04-30
Senast godkända besiktning:


Vägmätarställning:



Tekniska data
Motornummer:
Motoreffekt, kw: 15,0
Effektnorm: EG
Kaross: ÖVRIGT (98)
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3: 850
Växellåda:
Tankvolym, liter:

Antal passagerare, max: 1
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:

Skattevikt, kg: 360
Tjänstevikt, kg: 369
Totalvikt, kg: 600
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 231

Kopplingsavstånd, mm:
Kopplingsavstånd EU, mm:



Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm:
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm:
Utrustning:
Drivande axlar fram:
Drivande axlar bak:
Antal hjul:

Däckdimension axel 1: 26X10-14(51J)
Däckdimension axel 2: 26X12x14(57J)



Bandbredd, mm:

Längd, mm: 2340 Bredd, mm: 1270
Höjd, mm: 1280

Max hastighet, km/h: 77,0


Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, blandad körning:
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning:
Bränsleförbrukning, landsvägskörning:
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning:
Bränsleförbrukning, stadskörning:
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning:
Röktäthet, M-1:



Kolmonoxid, CO: 4,3380 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,2350 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,1630 G/KM










































Miljöklass:









Ljudnivå DB,vid körning: 80 Ljudnivå DB,stillastående: 91

Skyltformat fram: Skyltformat bak: EU-MC

cpr

Intressant inlägg

Inlägg av cpr » 13/7 2009 11:06

En väldigt objektiv synvinkel.
Någon som är avundsjuk eller ser detta som en stor konkurrent?

Läser på KI

?

Inlägg av Läser på KI » 13/7 2009 11:22

Konkurrent till vad?

Vanlig ambulans!

Tycker att maran skötts bra tidigare utan dessa fordon.

Använd denna ute i landet iställe.

4x4 amb och dessa fordon skulle vara bra.
Finns väl liknande lösning hos fjällräddningen fast med skoter
Senast redigerad av 2 Läser på KI, redigerad totalt 13 gång.

zache
Inlägg: 24
Blev medlem: 20/9 2008 16:33

Inlägg av zache » 13/7 2009 14:12

förstår inte heller varför maran är så högintressant, men nånstans måste man ju testa! men marknaden finns där landet är lite mer väglöst, något man inte förstår i storstaden, men det finns ställen i sverige där sådana behövs! skulle vilja se denna vagn med medar för snöskoter, går det?

Skriv svar