Ford Transit

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Ford Transit

Inlägg av Anonymous » 8/2 2005 19:08

Vad anser ni om Ford Transit som ambulans? Om någon redan använder sådana kunde de dela med sig info om den.

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 8/2 2005 20:08

Finns det någon "renodlad" ambulans av Ford transit?
De bilar jag känner till går som sjuktransportbilar inom NU-sjukvården(Uddevalla/NÄL)
Det är två transiter av årsmodell-99 som är utrustade med larmanordning.

37 901 och 37 921 är deras anropsnummer och finns placerade på ambulanscentrum NÄL

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/2 2005 21:49

Även Stockholm köpte in fyra Ford Transit, byggda av Wiman, i början av 1990-talet. Vet ej om de finns kvar som ambulanser?

Anonymous

ford transit

Inlägg av Anonymous » 14/3 2005 20:39

Som jag förstått saken togs de bilar som stockholm köpte in ganska snabbt ur tjänst pga dåliga köregenskaper. En av stockholms gamla bilar finns som IVPA-bil (i väntan på ambulans) på Arlanda flygplats. Jag har kört den och motorn är på tok för klen för att den ska kunna funka ute i samhället. Toppade 120km/h på landninngsbanan, tog 25 sekunder att piska upp den i 100! Dessutom är väghållningen helt klart diskutabel. Alltså är det inte en bil jag skulle rekommendera, men ford kan ju ha gjort framsteg under årens lopp?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 15/3 2005 8:27

Finns även en nere i Nynäshamn som bor hos räddningstjänsten där. Den används för transport av helikopterpersonal när ordinarie ambulans är upptagen. Den framförs då av en brandhink. Den har inga larmanordningar.
Sen så har det funnits en eller två av dessa bilar som BKV (fd. CAK) hyrde ut till entreprenörerna på liggande persontransportsidan när det så behövdes.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 8/10 2008 19:07

Finns Transiterna kvar inom ambulanssjukvården i SLL eller är de utrangerade?

Vad hände med Ford Eccoline ALLFA, MB 310 ALLFA och Peugeot sängambulans som fanns i Gröndal på 90-talet?

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 9/10 2008 4:28

Ford Transit används som lättambulanser i Dalarna, har en viss erfarenhet av att ha kört dessa.

Mina erfarenheter är ganska goda. Men det är ju ändå svårt att uttala sig om hur de skulle fungera som akutambulanser. De bilar som användes då jag körde var alla manuella, har för mig att detta var pga att motorstyrkan på de som erbjöds som automatväxlade inte passade ambulanssjukvårdens önskemål.

Jag upplevde bilarna som ganska pigga, sedan kan man ju alltid önska mer av allting. Ljudmässigt tycker jag att bilen var ganska okej. Bra svängradie på bilen och väghållningen var inget jag reagerade på.

Bilarna finns för övrigt att beskåda på www.borlange-pd.se . Dessa gick i alla fall under 07 som både dag och nattbemannade med vanligtvis en personal. Även mercedes sprinter används/anvädes som lättambulanser. Dessa var mer anmärkningsvärda än fordarna. Främst pga väghållningen.

God fortsättning
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar