Synpunkter ALLFA-bår?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Synpunkter ALLFA-bår?

Inlägg av Anonymous » 3/6 2005 10:33

Hej !

Jag skulle vilja ha synpunkter på ALFA båren.
Vi jobbar idag med Ferno båren och den passar mig/oss förträffligt.

Ferno båren ger en bättre arbetsmiljö vid tex Lucas användning, transport i chockläge, ilastning i bilen, osv !

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 3/6 2005 23:38

Var jobbar du (Stad eller Landsbygd) och vilka synpunker är du ute efter när det gäller Alfabåren?? Tänker eran huvudman byta till Alfabår eller???
Jag tror jag kan svara på det mesta vad det gäller Alfabåren..funktion etc etc..

Kenneth.L
Aisab City

ssk2

Re: ALFA bår

Inlägg av ssk2 » 4/6 2005 1:07

714 skrev:Hej !

Jag skulle vilja ha synpunkter på ALFA båren.
Vi jobbar idag med Ferno båren och den passar mig/oss förträffligt.

Ferno båren ger en bättre arbetsmiljö vid tex Lucas användning, transport i chockläge, ilastning i bilen, osv !
Då skall ni skaffa Alphan vilken är 100 gånger bättre enligt mig och 95% av alla ambulanser.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/6 2005 6:33

Vill inte vara petig eller så.
Men ni pratar om Allfa båren väl? Som är en förkortning av Allfunktionsambulans.

Har testat ett antal bårar under årens lopp och jag tycker att AllFA båren är den bästa båren. Oavsett om jag jobbar på landet eller i staden.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/6 2005 20:43

Här är mina egna åsikter om ALLFA-Båren:

+ Lättare än konkurenter.
+ Driftsäker. Man varnas innan saker går sönder på båren.
+ Bättre ergonomisk bärkomfort i trappor trots att vi inte använder axeloken. Möjlighet att justera bärskacklarnas längd och att handtagen är ledade.
+ Går att ta själv i trappor mm.
+ Chockläge, hjärtläge, planläge enkelt att manövrera.
+ Låg lyfthöjd vid scoopning eller madrasslyft.
+ Lätt för patienten att sätta sig på båren.
+ Möjlighet att ha syrgas monterat på båren.
+ Enkelt att parera ojämnheter i marken/ golvet för patientens komfort.
+ Man klämmer sig bara en gång på bårsläden.

- Aluminiumprofiler utmattas. Kan bli skakig och trög i sina funktioner innan bårens livslängd är slut.
- Vissa svaga punkter t.e.x. fjädrar till stödbenets spärr. Krångliga att byta.
- Bärhandtagen på bensidan vill "ramla" ner och skrapa i backen då man kör skottkärra. Måste efterdras ofta.
- Att man "kör över" täcket/filten då man kör skottkärra. Irriterande
- Man klämmer sig bara en gång på bårsläden.

Sen undrar jag hur Ferno båren kan ge en bättre arbetsmiljö vid tex Lucas användning och transport i chockläge? Ilastning kan jag till viss del köpa. Det bli trots allt ett lyft eller ett moment med Allfabåren som man slipper med Fernobåren. Jag upplever inte detta som ett problem om man använder sig av lyft som skonar rygg osv.

Allfabåren: http://www.fernonorden.com/fp_sweden.ph ... t=0&lang=2

Fernobåren: http://www.fernonorden.com/fp_sweden.ph ... t=0&lang=2

En intressant bår är Pensi Multi stretcher: http://www.pensi.fi/e_tuotteet_monitoimipaarit.html

En annan konstruktion är: http://www.mortenwagener.net/portfolio_ ... osters.htm

Novisen//

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 8/6 2005 6:25

Har jobbat med Pensis multi stretcher. Tycker att den är usel. Den är låg. Skall du använda den med dess hjul nere så blir den så jäkla låg. Du pajar ju ryggen. Sen är den så plastig. Och verkligen ingen bår att bära. Du kan aldrig få den riktigt plan ju.

Den enda gång som jag ser att det finns användning av Fernos bårar är när man är på fasta ställen. har använt den när jag jobbat på Globen i sthlm bland annat. Där är den alldeles underbar.

Det som jag har upplevt som problem med AllFA-båren är när dess hjul blir slitna. Då börjar båren att röra sig på släden. Och det är inte bra. Men då är det bara att byta hjulen. Lätt och kvickt i garaget.

Anonymous

bårar

Inlägg av Anonymous » 10/6 2005 14:20

hejsan mycket bra inlägg!

vill bara poängtera att morten wagners bår bara är en design produkt som bara finns i datans värld den är aldrig gjord i fullskalemodell och det blir isåfall en något annorlunda design men man kan ju hoppas han kan få till det så den kan förverkligas!

mvh pierre kördel
ferno norden ab

Skriv svar