Chevrolet

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Chevrolet

Inlägg av Anonymous » 10/7 2005 21:16

Tänkte slänga ut en tråd om Chevas storbilar. (ambulansproduktion i Sandviken tror jag bygger dessa)

Har jobbat i alla fordonstyper och föredrar faktiskt Chevan. (oväntat va).
Anser att många hakar upp sig på storleken, att de ska va klumpiga och så men inte. Bättre svängradie än Volvo och mercedes. Inte så hög, räkna med blåljusen på mercan. Rymlig, inte bara vid trauma utan t.ex. reponering vintertid (ca 6månader), ekg-skickning, mm.

Säker att krocka i! Våran arbetsplats....

Vad anser ni?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/7 2005 22:24

Sprintern har bättre komfort tycker jag. Dessutom gillar jag att jobba fastspänd så 280 blir mitt val. Sen kan jag erkänna att jag inte jobbat speciellt mycket i storbil och att jag är färgad av den station som jag jobbar på som är en "småbilsstation".

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/7 2005 3:16

Hur är den att köra/vårda i med hänsende till vägegenskaper?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/7 2005 22:46

-Finns den bara i Bensin eller även i Diesel?
-Vad finns det för motor alternativ
-Är den dyr i drift?( soppa,däck service )
-Hur e det med körkort på denna? (har hört att man skall ha haft körkort innan 1996 eller C)
-Service? Dyr eller finns det auktoriserade firmor?
-Hur många mil klarar de?
-Vad är dåligt? Brukar något klassiskt gå sönder på den? typ spindel leder?
-Hur e den att köra på vinterna utan FWD
-Är den fram eller bakljulsdriven?

Många frågor!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/7 2005 15:09

# Vet bara om bensin.. tyvärr..
# Den sista som vi fick ligger på runt 340 hk. V8.
# Dyr i soppadrift, det är en nackdel. Blivit mkt bättre dock med nya motorer.
# Körkort= C kort om du inte har körkort innan okt (tror jag) 1996. Detta för att inte kostnaden för arbetsgivaren ska bli för stor.
# Service? Servas på chev verkstad. GM motors. Kostnad ???
# Man låter samma vårdskåp "åka på" 3 chassin. Varja chassi går ca 35000 mil. Skåpet alltså ca 100 000 mil. Renoveras upp mellan varja så klart.
# Dåligt? Att de drar en del bensin. Samt att ju större bilen är ju svårare är det för den att gå långt.. dvs 30 000 mil vore bättre. Hade problem med bromsar men avhjälpt nu.
# Bakhjulsdriven. Alla bilar har FWD, ett knapptryck bara. På vinter körs bara med FWD vid utryckning. Tar sig fram oerhört bra vid oplogade vägar samt halt väglag.

Nackdel är väl att en del som får dispans (1996) kanske inte "borde ha det". C -kort är att rekomendera. Är lite högre och lite bredare än ex merca. Marginellt tycker jag. Slipper hinkarna på taket som lossnar vid låga grenar mm. Vårdutrymmet är kanon. Risk för obältad? Självklart, men jag måste spänna loss mig för att nå saker i mercan oxå.Knäpper mig alltid efter jag e klar. Plus är att man får med mer utrustning samt inte behöver oroa sig för vikter. De nya går stadigt i utryckning. Klart man måste räkna med de extra tonet jämfört med merca, bromssträckor mm. Kanon är att man lätt kan vara 2 och vårda bak. inte bara vid trauma utan vid alla dessa bröstsmärtor då man ska klistra ekg, nåla mm. Samt vintertid då man hämtar frakturer, in med dom i värmen och reponera där i lugn och ro. Utmärkt även vid introduktion och elever. För vi behöver elever som tar över eller hur?? ;) Sen finns det natruligtvis nackdelar men jag tycker fördelarna väger över faktiskt.
Någon mer som har erfarenheter som stämmer överäns med mina eller motstrider dem??

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/7 2005 22:42

Vi hade en Cheva med den hann bara med att rulla 2500 mil på 9 år för alla vägrade använda den. Vet att fjädringen förbättrats. Det var den största anledningen att ingen(varken personal eller patienter) vill åka i den.

Fördelar med Småbilarna:
-Det går sitta fastspänd nästan hela tiden. Jag som har lite längre armar måste loss för att använda den fasta sugen i bilen. Annars når jag allt.
-Bättre komfort, vi kör mest långstyrningar.
-Kortare bromssträckor, mer personbilslik, enklare att föra fram säkert.
-Med Lukas försvinner problemet vid HLR i bilen.

Nackdelar:
-Om elev åker med kommer man inte åt LP:12:an fastspänd. Eleven kan då trycka åt en.
-Man rymmer inte scoppbår och spineboard samtidigt.
-Trångt de få gånger man kopplar upp patienten för 12avl EKG i bilen.
-Problem att ändra fotdelen på båren och komma åt fötterna/benen på patienten.

Anonymous

NYHET! Lägre Bränsleförbrukning

Inlägg av Anonymous » 7/1 2006 3:01

:D
NU KAN ALLA SOM KÖR CHEVA BÖRJA LE ÅT BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN NÄR NI SER ATT DEN SJUNKER MED UPP TILL 10%.

BARA GENOM ATT MONTERA MEC-POWER PÅ ERA CHEVER .

Ring 070-3270774

Mvh Erik Norrman

Anonymous

Re: NYHET! Lägre Bränsleförbrukning

Inlägg av Anonymous » 11/1 2006 16:36

kimicar skrev::D
NU KAN ALLA SOM KÖR CHEVA BÖRJA LE ÅT BRÄNSLEFÖRBRUKNINGEN NÄR NI SER ATT DEN SJUNKER MED UPP TILL 10%.

BARA GENOM ATT MONTERA MEC-POWER PÅ ERA CHEVER .

Ring 070-3270774

Mvh Erik Norrman
Gäller garatierna med Mec-Power instalerade och vad är en Mec-Power??

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 12/1 2006 23:36

lommelun skrev:
Jeg har ikke kjørt denne selv, men en kompis fortalte meg at kjørekomforten kan sammenlignes med å kjøre volvo s80 og mercedes 270. Jeg ble selv svært overrasket, men han sa ivertfall at det var den beste ambulansen han hadde kjørt. Skal også være bra komfort bak i bilen.

Om dere leser artikkelen på ambulanseforum.no så ser dere at Helse Bergen går ut og advarer mot et slark i styrestagene.
:lol: Bättre komfort än Mercedes 270 och Volvo S80. Sprintern har mycket bättre komfort än Chevan som måste hamna på sista plats då det gäller comfort. Säg åt din kompis att de måste sätta stötdämpare i Volvon och Mercedesen innan de jämför :lol: .

Skriv svar