Utmärkning av ambulanser och sjuktransportfordon

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 28/9 2005 12:56

Gör jag så gärna så.
Du måste ju tänka noga på ditt körsätt då du har någon liggandes på bår i bilen. Du måste tänka på att kanske ta ut svängarna lite. Sakta ned i kurvor och rondeller för att inte utsätta den som ligger på båren för påfrestningar och obehagligheter.
Sen har jag många gånger haft folk med ryggproblem i bilen och då är det gupp och gropar i vägen som måste undvikas. Varvid jag kanske måste byta fil för att undvika de största groparna i vägen.
Sen så har det ju också vart tillfällen då folk har blivit akut dåliga i bilen och jag har varit tvungen att förvarna och sedemera hävda nödlag och annat för att bryta mot trafikregler och hastighetsbestämmelser.

Alla resor är ju unika och kräver sitt speciella sätt att agera och ta hand om både folk och framförande av fordon.

Vet inte hut länge du har hållt på i denna branchen.

Förstår att det är annorlunda då. Vi har ca 20 st bilar som rullar dygnet runt.

Fallet med den låga saturationen var en hämtning på en geriatrisk avdelning till bostad. Och det gör saken inte bättre. Det vart ambulans in till akuten efter påtalan från min sida. Gud vet vad som hade hänt om den stackaren hade fått åka hem så.
Hemska tanke!!

Har du fler frågor och undringar så ställ dem gärna!

Lipton

Re: Bårtaxi

Inlägg av Lipton » 28/9 2005 17:09

Wernvik: Tänk dig att du är taxichaufför och en sjuksköterska på sjukhuset talar om för dig att patienten låter konstigt när den andas men att den inte är sjuk och ej heller längre behöver vård. Påstår du då att du vägrar köra personen eftersom din medicinska bedömning är motsatt? :o

Övriga: En liggande sjuktransport kan köras av ett taxibolag. Patienten skall i det läget vara någon som av kroniska besvär inte kan sitta upp men som i övrigt är frisk. Kan jämföras med en rullstolsbunden person som då rimligtvis bör köras i en specialanpassad taxi och inte en vanlig V70.
Däremot så tycker jag att det finns mycket transporter som är vårdkrävande men verkligen inte behöver en akutambulans. Förespråkar därför ett alternativ med någon form av "lättambulans" som då bemannas med två ambulanssjukvårdare. Detta innebär ju flera fördelar. Som någon redan påpekat, likväl som en 2:a kan bli 1:a så kan ju en 3:a bli 2:a och i sin tur 1:a så vad händer då? Dessutom innebär ju detta en möjlighet för nytutbildade amb.sjv. att få börja jobba inom organisationen eftersom det blir moment 22 med körningen när man söker jobb på akutambulans. Och som tredje stora grej så blir det ju som Novisen redan påpekat en möjlighet vid större händelser att få fler folk och transporter på plats, dessutom löser ju en sådan "lättambulans" sjukvårdsgruppens transport (varför den då självklart också skall ha larmanordningar).
Som jag dessutom skrivit i en annan tråd så kan ju dessa i framtiden jobba ihop med ECP också vilket då skulle minska belastningen på akutambulanserna.
Allt detta leder ju också till att man får mer specialiserad personal i akutambulanserna eftersom de då slipper mycket transporter och då får se mer akuta grejer.

Alltså tycker jag inte att en person som läst till sjuksköterska och har lång erfarenhet av ambulansen skall behöva sitta och själv köra en bil som närmast måste beskrivas som taxi, speciellt inte när man vinner så mycket på att göra det på ett annat sätt. Det är min åsikt.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 28/9 2005 17:49

Lipton: Det där med "lättambulans" prövas ju nu i sthlm men går då under namnet "transportambulans". En akutmabulans skall ju vara en syrra och en ambsjkv minst. I transportambulansen så räcker det med 2 st ambsjkv. Detta innebär ju i och med detta att alldelegering i denna bil haf ju upphört. Det diskuteras nu om det skall få ge syrgas eller inte.
Så nu kliver vi tillbaka till 1980-talet då det fanns dagvagnar.

Så här står det hos SLL vad gäller sjuktransporter:

"För patienter som måste transporteras liggande men ej har behov av vård under transporten.

Denna prioritering blir allt viktigare då antalet resurser är begränsat och väntetiden skall minimeras i möjligaste mån. Därför är det viktigt att sjukvårdspersonal som beställer en Sjuktransport först har övervägt andra alternativ.

Sjuktransport kan nyttjas om följande kriterier är uppfyllda:

Patienten har behov att transporteras liggande.
Patienten har ej något behov av medicinsk vård, undersökning och/eller behandling under transporten.
Undantag: Syrgas kan administreras, under transport mellan sjukvårdsinrättningar, efter ordination av avlämnade läkare.
Transporten utförs endast till eller från en landstingsinrättning, dvs där sjukvård ges av landstinget tex upphandlad/avtalad part, SAH, ASIH, PAH m.fl.
I fordonen finns ingen medicinsk utrustning, förutom att vissa fordon innehar syrgasutrustning. Personalen har viss sjukvårdsutbildning ex i ABC-sjukvård och HLR-utbildning. Patienten hämtas/lämnas i bostaden."

Men som sagt tidigare. Ett vårdbehov kan dyka upp inom sekunder ju.

Men, men. Sådant är livet i sig!

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/9 2005 20:47

Killeisthlm: På dig verkar det som om det vore något negativt att det finns transportambulanser. Personligen anser jag att om man har personal med bred kunskapsgrund och specialiserade arbetsuppgifter så får man i slutändan bäst personal. Alltså borde de som kör transporter och de som kör akutambulanser inte vara samma personer. Sedan så skall de ju för att det skall funka vara anställda av samma företag och på samma villkor så att när de jobbat tillräckligt länge och det blir en ledig tjänst på akutambulans skall de ju kunna ta den och på så vis gå vidare i sin karriär.

För att det hela skall funka så skall ju då en transportambulans ha ungefär samma utrustning som en akutambulans. Därmed funkar det inte att köpa in en minibuss och montera en bårsläde och en flaskhållare till syrgasen.

För övrigt så borde det inte diskuteras om amb.sjv. skall få ge syrgas eftersom deltidsbrandmän gör det på IVPA. Detta diskuteras i en annan tråd.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/9 2005 23:29

Tydligen ser avtalen olika ut i olika delar av landet. Är patienten i behov av syrgas som är ett läkemedel så blir det automatiskt en ambulanstransport hos oss. Sen kan patienten vara en med syrgas, långtidsbehandlad, KOL-patient som, inte vad han kan minnas, varit så fräsch som för tillfället. Finns inga ambulanser lediga så får patienten vänta. Hos oss kan endast en läkare besluta att en patient utan medicinska orsaker eller övervakningorsaker är i behov av en ambulans.

Ambulanssjukvårdare får ge syrgas enligt socialstyrelsen. För man in läkemedel i en sjuktransport så blir det en ambulans enligt mitt sätt att se.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/9 2005 16:30

Novisen skrev:Ambulanssjukvårdare får ge syrgas enligt socialstyrelsen. För man in läkemedel i en sjuktransport så blir det en ambulans enligt mitt sätt att se.
Och då borde endast bemanning skilja den från andra ambulanser för att man skall kunna använda den som sådan vid behov också.
Min mening som sagt var...

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 29/9 2005 17:18

Lipton::::
Nejdå är inte alls avogt inställd mot dem. Jag håller med dig ju. Transportambulansen är hur bra som helst. De måsta finnas. Hos oss så roterar amb. sjv. på akutambulans och transportambulans vilket jag och de som det gäller tycker är ett bra sätt att jobba på och personalen trivs.
Våra transportambulanser är exakt likadana som akutambulanserna. Både till märke och utrustning.
Vi har syrgas i några av våra sjuktransportbilar. Men det är inget vi själva startar. Utan vi fortsätter en av läkare påbörjad och ordinerad medicinering. Vi gör bara övervakning av utrustning samt pat. De som gör detta i våra bilar har blivit utbildade och delegerade av ambulansläkare. Detta är något som SLL vill ha och de står för utbildning och allt.
Som sagt. Olika från landsting till landsting.

Och diskutionen angående syrgas fortsätter. *s*

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 1/11 2005 17:51

Killeisthlm skrev:Lipton::::
Nejdå är inte alls avogt inställd mot dem. Jag håller med dig ju. Transportambulansen är hur bra som helst. De måsta finnas. Hos oss så roterar amb. sjv. på akutambulans och transportambulans vilket jag och de som det gäller tycker är ett bra sätt att jobba på och personalen trivs.
Våra transportambulanser är exakt likadana som akutambulanserna. Både till märke och utrustning.
Vi har syrgas i några av våra sjuktransportbilar. Men det är inget vi själva startar. Utan vi fortsätter en av läkare påbörjad och ordinerad medicinering. Vi gör bara övervakning av utrustning samt pat. De som gör detta i våra bilar har blivit utbildade och delegerade av ambulansläkare. Detta är något som SLL vill ha och de står för utbildning och allt.
Som sagt. Olika från landsting till landsting.

Och diskutionen angående syrgas fortsätter. *s*
Jag håller inte med om att transportambulanser är ett bra alternativ. Varför ha transportambulanser som många ggr bemannas med duktiga ambulanssjukvårdare(= överkvalificerad personal) när det redan finns en transportorganisation i SLL för detta, dvs sjuktransporter, färdtjänst mm. Idag får transportambulanserna inte så sällan åka på prio 1 uppdrag utan att ha möjlighet att använda läkemedel. Har de tur får de en akutbil som assistans.

En ambulans ska självklart alltid ha möjlighet att hantera akuta situationer (inkl. läkemedel) - annars är det ingen ambulans utan en sjuktransport.

Tack för ordet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/11 2005 18:25

malle: Se det i ett större perspektiv än Stockholm (vill inte diskutera hur det är där eftersom jag inte vet så mycket om det). Om man har akutambulanser bemannade med minst en syrra, transportambulanser bemannade med två personer och dessutom någon form av spetskompetens (typ läkare/narkossyrra) i en vanlig akutbil/läkarbil så blir ju katastrofberedskapen mycket högre. Även utan akutbilar/läkarbilar så kan ju faktiskt en transportambulans vid en större olycka transportera och övervaka en lättare skadad patient till närmaste sjukhus.

Tänk en radiusfraktur. Den behöver ju efter att ha stabiliserats inte åka akutambulans. Skulle ju kunna åka taxi. Men efter en trafikolycka så kommer den ju komma in till akutmottagningen i akutambulansen som larmats ut. Om man då istället haft en transportambulans som kunnat fixera (eventuellt smärtstillats av SSK från akutambulans) så frisläpps ju en akutambulans som då kan åka på något akut istället.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 1/11 2005 19:26

Lipton skrev:malle: Se det i ett större perspektiv än Stockholm (vill inte diskutera hur det är där eftersom jag inte vet så mycket om det). Om man har akutambulanser bemannade med minst en syrra, transportambulanser bemannade med två personer och dessutom någon form av spetskompetens (typ läkare/narkossyrra) i en vanlig akutbil/läkarbil så blir ju katastrofberedskapen mycket högre. Även utan akutbilar/läkarbilar så kan ju faktiskt en transportambulans vid en större olycka transportera och övervaka en lättare skadad patient till närmaste sjukhus.

Tänk en radiusfraktur. Den behöver ju efter att ha stabiliserats inte åka akutambulans. Skulle ju kunna åka taxi. Men efter en trafikolycka så kommer den ju komma in till akutmottagningen i akutambulansen som larmats ut. Om man då istället haft en transportambulans som kunnat fixera (eventuellt smärtstillats av SSK från akutambulans) så frisläpps ju en akutambulans som då kan åka på något akut istället.
Hej Lipton och tack för svaret! Man kan så klart se detta ur flera perspektiv (som vanligt..).

Men varför 2 typer av ambulanser? Vad göra om akut-/läkarbilen står upptagen? Det kanske är min/din anhörig med ett pågående astmaanfall som då behöver akutvård direkt på plats. Om alla ambulanser är sk "akutambulanser" (dvs det som tidigare var en "vanlig ambulans") så vet man att man alltid får den hjälp man kan förvänta sig av ambulanssjukvården.

Låt sjuktransportorganisationen sköta transporterna och ambulanssjukvården det medicinska omhändertagandet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/11 2005 19:49

malle: Det är ju inte två typer av ambulanser. Det som från och med idag däremot finns är däremot två personalkategorier. Det faktum att det finns transportambulanser skall ju inte skära ned antalet akutambulanser utan endast utnyttja dem effektivare.
Det är ju inte effektivt att köra agda 90 år och ramlat på morgonen i en akutambulans med egen sjusköterska, hon kan ju likagärna åka med en ambulanssjukvårdare eftersom hon på sin höjd kommer få lite syrgas och övervak.
Det är heller inte effektivt att åka två akutambulanser på ett hjärtstopp, det räcker ju faktiskt med en sjuksköterska på platsen då. Den får hjälp på plats av ytterligare tre ambulanssjukvårdare. När man sedan lastat patienten åker den ena ambulanssjukvårdaren från transportambulansen med akutambulansen och den andra kan vara behjälplig med transport av anhöriga.
Finns nog fler gånger då akutambulanser binds upp på saker som en transportambulans skulle klarat lika bra om de funnits att tillgå.
malle skrev:Låt sjuktransportorganisationen sköta transporterna och ambulanssjukvården det medicinska omhändertagandet.
Varför inte jobba tillsammans för patientens bästa?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 2/11 2005 9:33

malle skrev: Låt sjuktransportorganisationen sköta transporterna och ambulanssjukvården det medicinska omhändertagandet.
Nu är det ju så att i SLL så är sjuktransporten en del av ambulansverksamheten.

Lipton

Re: Helse-express

Inlägg av Lipton » 2/11 2005 17:34

lommelun: Vi har redan åtminstonne ett liknande företag i Sverige.
http://www.jumbolans.se/
Någon som känner till fler liknande företag?

Skriv svar