Akutbil - Läkarbil

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

manne

Inlägg av manne » 22/9 2006 10:02

Niklas Karlsson skrev:Glömde att besvar aang. uskor.

Jag hoppas att det som nu kommer vara specialiserade uskor som kör bilarna, fixar teknisk utrustning, bär, radio, kartläsning.. Alla tekniska grejer.. medans ssk vårdar patienten (alla patienter). den utvecklingen hoppas jag på!

Inom akutbilsverksamheten har jag fått uppgifter om att man börjar köra med anesyrra plus en anesyrra eller prehospsyrra. Man säger att det är av resursbristhänseende. Men det är bara bullshit. FInns hur mycket uskor som helst som vill köra akutbil. Jag tror att man vill fasa ut uskorna även från den verksamheten. Derans kompetensområde innehas av prehospsyrror som är mer "värdefulla", eftersom de kan täcka alla luckor oavsett vad för vakans man har. En uska kan ju bara täcka upp för de egna yrkeskategorien. Det är den info jag fått, inte bara från drabbade uskor utan från ssk som fått fler och fler jobb bakom ratten på akutbilarna.

Her Karlsson ska nog komma in i matchen och försöka vad ambulansverksamheten innebär och vad den begär.
Att man fasar ut uskorna är bara bullshit vilket du borde veta om du jobbar på ambulansen. Vi har anställt 8 st ambulanssjukvårdare (usk med specialistutbildning om vi svänger med snygga ord) :lol:
Och det är inom senaste året... Och det kommer att behövas betydligt fler i andra län.
Sen är vi väl överrens om att man ska bedriva evidensbaserad sjukvård .
och vad vi vet finns inga seriösa studier på att det skulle vara en fördel med en vidareutbildad sköterska ständigt bakom ratten.

Spedan

Inlägg av Spedan » 22/9 2006 22:38

Jocke, jag kan ej uttala mig för kompetensen i OLA-bilarna. Men generellt tror jag att en nsk med erfarenhet är bättre på att hantera/bedömma luftvägen...vilket inte alltid är så lätt som du vill framhäva. Och att amb sjv får delegering på intubation...hoppas jag verkligen bara är vid hjärtstopp..förövrigt tror jag även att nsk har större vana att hantera kolloida inf lösningar samt inotropi e.t.c om behov uppstår....Men oavsett spets kompetens tror jag att kontinuerlig hospitering på anestesiklinik är bra komplement till prehospitalvård.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 22/9 2006 22:58

Visst är det alldeles för mycket pengar som läggs på läkarbilarna här i skåne. Jag har däremot hört ett litet rykte om att det ev ska komma en läkarbil avsedd för hembesök. Detta trodde jag var meningen med PHAT-bilarna från början men icke... Jag hörde talas om att av alla de larm som phatbilen åker på så behövs deras kompetens i endast 4% av dem, en ganska låg siffra i förhållande till vad de kostar.
Propofol och celo är ju inga läkemedel som vi har i bilarna i nuläget. Jag vet att det är en del nya läkemedel på väg in i bilarna och jag har hört en del om vad som komma skall. Är det någon som kan bekräfta eller dementera om propofol och celo är på G?? När det gäller amb-sjv och intubering så är det just vid hjärtstopp som det är aktuellt.
Kan någon berätta för mig vad som skiljer en OLA från en vanlig akutambulans, förutom medicinsk kompetens och vissa läkemedel då... Vilka larm åker de på?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 11:45

Inlägg av Tomas » 22/9 2006 23:10

Jag hörde talas om att av alla de larm som phatbilen åker på så behövs deras kompetens i endast 4% av dem
Hej JOCKE, du har inte möjligtvis någon statistik å dessa 4 %. Är det konstaterande av dödsfall, otiter eller vad ?? // Tomas
intubera mera !!

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 23/9 2006 21:56

JOCKE skrev: Kan någon berätta för mig vad som skiljer en OLA från en vanlig akutambulans, förutom medicinsk kompetens och vissa läkemedel då... Vilka larm åker de på?
  • Bröstsmärta prio1
    Andningsbesvär prio1
    Sänkt medvetande
    Trafikolyckor,trauma
    Brand i bostäder
    Drunkningstillbud

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 25/9 2006 11:37

Tomas skrev:
Jag hörde talas om att av alla de larm som phatbilen åker på så behövs deras kompetens i endast 4% av dem
Hej JOCKE, du har inte möjligtvis någon statistik å dessa 4 %. Är det konstaterande av dödsfall, otiter eller vad ?? // Tomas
Nej jag har ingen statistik över det, tyvärr. Det är ju så att på alla uppdrag de har, där de deltar i behandlingen så kryssar de i en ruta i sina papper med frågan om de har haft en livsavgörande funktion eller liknande. Har inte hundra koll på vad det står. Om sen statistiken baseras på att de själva avgör om de har varit nödvändiga eller ej det vet jag inte. Om så är fallet så kan ju den siffran vara missvisande. Siffran för antalet överlevande 1 månad efter hjärtstopp utanför sjukhus har ju inte stigit vad jag vet sen PHAT kom till.
Att konstatera dödsfall är ingen självklar PHAT uppgift utan det åligger fortfarande primärvårdsjouren, distriktsläkare/ motsvarande.
Har de tid/möjlighet så fixar de ju det, de är ju säkert redan på väg dit om det rör sig om ett "stille". Det har hänt mer än en gång att de har fått ta andra uppdrag i stället. I vårt distrikt så är det ganska långa avstånd mellan orterna och de har ett jätteområde geografiskt att täcka så de kan ha dagar då de hela tiden bara är "på väg" de hinner inte fram till ena stället förrän de blir dragna till nästa.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 25/9 2006 11:41

larsev skrev:
JOCKE skrev: Kan någon berätta för mig vad som skiljer en OLA från en vanlig akutambulans, förutom medicinsk kompetens och vissa läkemedel då... Vilka larm åker de på?
  • Bröstsmärta prio1
    Andningsbesvär prio1
    Sänkt medvetande
    Trafikolyckor,trauma
    Brand i bostäder
    Drunkningstillbud
Precis som vilken akutbil som helst då med andra ord... eller?
Är det någon skillnad på utrustningen gäntemot vanliga ambulanser i göteborg?
Hur många OLA finns det?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 6:45

Inlägg av prehospital » 25/9 2006 14:04

Blankett för läkarbilarnas dokumentation finns att ladda hem på KAMBER-Skånes webbplats: http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=122195

Dokumentationen ger felaktig och missvisande statistik. Några exempel.

- Läkarbilen behövs inte på plats. Ambulanssjuksköterskan måste lämna motbud genom att ringa läkaren = "konsultation" i statistiken.

- Läkarbilen på plats men behövs ej. Ambulanssjuksköterskan behandlar patienten enligt behandlingsriktlinjerna. I blanketten dokumentar läkaren alla åtgärder som sina.

Det sker ingen värdering om läkarbilen behövdes eller ej.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 11:45

Inlägg av Tomas » 26/9 2006 13:53

Med statistik så kan man vända allt till sin fördel. Finns det inga ambulans arbetare från Skåne som kan lägga till i debatten, vad tycker ni om denna läkarsatsning ?? // Tomas
intubera mera !!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 11:45

Inlägg av Tomas » 27/9 2006 13:31

Jag har absolut ingenting emot NSK om någon tror det utan jag ställer mig bara lite frågande till den "glorifiering" av NSK som verkar finnas på en del ställen.
Det är betraktaren som får stå för glorifieringen. Som erfaren anestesisjuksköterska vet jag vad jag har för kunskaper. Att jämnföra mina egna kunskaper före och efter utbildning och arbetserfarenheten är mycket lätt. Kunskapen är lätt att bära möjligtvis så är studieskulderna tyngre. Jag hade tex aldrig ventilerat eller intuberat ett barn före utbildningen, ja förutom någon enstaka plastdocka. Det fattas viktiga bitar i ambulansutbildningen bland annat denna. Så glorifiera mig gärna men ge mig först en bättre lön :wink: . // Tomas
intubera mera !!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 4/10 2006 14:03

prehospital skrev:Blankett för läkarbilarnas dokumentation finns att ladda hem på KAMBER-Skånes webbplats: http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=122195

Dokumentationen ger felaktig och missvisande statistik. Några exempel.

- Läkarbilen behövs inte på plats. Ambulanssjuksköterskan måste lämna motbud genom att ringa läkaren = "konsultation" i statistiken.

- Läkarbilen på plats men behövs ej. Ambulanssjuksköterskan behandlar patienten enligt behandlingsriktlinjerna. I blanketten dokumentar läkaren alla åtgärder som sina.

Det sker ingen värdering om läkarbilen behövdes eller ej.
hmm...
Senast redigerad av JOCKE 23/10 2007 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Belsebubb
Inlägg: 16
Blev medlem: 14/4 2004 14:31
Ort: Helsingborg

Inlägg av Belsebubb » 10/10 2006 16:39

Angående läkarbilarna i skåne. för något år sedan tog akutbilen bort under en del buller och bång, debatten var väl inte den bästa, men hur som helst så tog vi fram stattestik där det visar sig att på 100 000 resor behvövdes den specifika anestesikompetensen 7 ggr. Jag tror nog att dagens läkarbilar ligger på samma nivå. De tillför väldigt lite utöver kompetensen som finns i ambulansen.
Och ja jag gillar inte läkarbilen speciellt mycket..
Hepp 8)

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 11:45

Inlägg av Tomas » 10/10 2006 16:57

Hej Belsebubb, bra att någon som arbetar med verksamheten lägger sig i debatten. 7 ggr det är förstås inte så mycket, men som jag skrivit tidigare så är det oftast behov av fler händer och att man sedan har man anestesi kunskapen om den så behövs kan ju inte vara fel eller hur ? Vad är priskillnaden mellan gårdagens och dagens akutbilar ??. 100 000 resor är det alla körningar inklusive överflyttningar m.m ?? eller bara prio 1.??// Tomas
intubera mera !!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 6:45

Inlägg av prehospital » 10/10 2006 17:38

Läkaren saknar oftast anestesikompetens, det finns däremot ofta i ambulanserna. Tyvärr saknas anestesiläkemedel som Diprivan och Celocurin i ambulanserna.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 11:45

Inlägg av Tomas » 10/10 2006 18:32

Tyvärr saknas anestesiläkemedel som Diprivan och Celocurin i ambulanserna.
Finns det ingen i bilen som vet hur dessa droger fungerar så behövs det förstås ingen med anestesierfarenhet. :wink: // Tomas
intubera mera !!

Skriv svar