Sida 6 av 7

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 18/5 2010 0:31
av malle
Isidor skrev:Ja se ambulanssjukvården i sthlm är för mig en gåta! Man har speciella ledningsenheter och ambulanserna får inte vara det... Hur går det när akutbilarna är upptagna på annat håll? Står man utan ledningsenhet då eller??

En annan grej är att man inte har EKG-möjlighet i alla bilar, är detta ens lagligt?
Samtliga ambulanser i Sthlms län skall kunna fungera som ledningsambulans. Därför är också samtlig ambulanspersonal utbildad i ledningsarbete.

Detta med särskilda ledningenheter tycker jag i motsats till er är det bästa som hänt prehospitalt i Sthlm på länge. Anledningen till min åsikt är att jag anser det mkt svårt, för att inte säga omöjligt att utföra ett professionellt ledningsarbete utan någorlunda regelbunden praktisk erfarenhet. Jag har arbetat i Sthlm i dryga tiotalet år - jag kan räkna antalet ggr jag stått i ledning på mina tio fingrar..

De särskilda ledningsenheterna kom till efter stark kritik från ambulanspersonalen då de/vi kände att förutsättningarna att göra ett ledningsjobb av god kvalitet saknades. Genom att ett färre antal enheter erhåller extra utbildning samt mer regelbunden praktisk träning/erfarehet borde ju förutsättningarna förbättras.

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 18/5 2010 19:37
av Isidor
Jag förstår inte varför det skulle vara svårare för er i sthlm än vad det är för oss i skåne, faktiskt!

Öva måste vi alla göra och det kan ju inte heller vara svårare för er än för oss... Känns lite som att man skapar uppgifter för att berättiga akutbilens existens.

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 18/5 2010 22:16
av dollar
Det är ju inte bara akutbilarna och akutläkarbilen som är ledningsenheter i Sthlm. Det är också 4 ambulanser så det är nog inte för att försvara någons existens som man gjort som man gör. Jag tycker nog att det funkar rel väl i Sthlm med ledningsarbetet men det hade nog varit bättre om man gått efter PS konceptet.

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 21/5 2010 8:15
av Niklas Karlsson
Visst är det så.. ALla ska kunna fungera som ledning men vi har ledninsgenehterna som ska åka när det är något större. Det fungerar bra men det kan bli så att 907 från city får åka till åkersberga, 1 timme i rusningstrafik. De är ledning från det att det piper. Sjukvårdsinsatsen kan mycket väl vara avslutad när de kommer fram

Jag tror tvärt om att man använder ledningsfunktionerna för att kunna ta bort akutbilarna snart. Allt talar för det. Larynxmasken, ledningsenehterna.. ja nu ha vi inget kvar som ingen annan prehospital aktör kan göra. Det är att intubera och det anser chefsläkaren att läkare ska göra vilket lett till att man inte ger felr delgeringar i prehospital intubation. Jag tror och hoppas att man tar bort akubilarna och sätter in en tiill akutläkarbil dygnet runt..

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 21/5 2010 12:24
av prehospital
Niklas Karlsson skrev:Visst är det så.. ALla ska kunna fungera som ledning men vi har ledninsgenehterna som ska åka när det är något större. Det fungerar bra men det kan bli så att 907 från city får åka till åkersberga, 1 timme i rusningstrafik. De är ledning från det att det piper. Sjukvårdsinsatsen kan mycket väl vara avslutad när de kommer fram

Jag tror tvärt om att man använder ledningsfunktionerna för att kunna ta bort akutbilarna snart. Allt talar för det. Larynxmasken, ledningsenehterna.. ja nu ha vi inget kvar som ingen annan prehospital aktör kan göra. Det är att intubera och det anser chefsläkaren att läkare ska göra vilket lett till att man inte ger felr delgeringar i prehospital intubation. Jag tror och hoppas att man tar bort akubilarna och sätter in en tiill akutläkarbil dygnet runt..
Får anestesisjuksköterska - med anestesierfarenhet - i akutbil och akutambulans inte längre söva och intubera vid behov? Hur gör ni när läkarbilen inte är i tjänst?

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 21/5 2010 13:54
av Automatkörnare
Jag förstår inte detta agg och missnöje med akutbilarna 993 och 995. Tycker personligen det är väldigt trevligt att få assistans av 2 par minst sagt kompetenta kollegor när det behövs, dessutom är de ju nästan alltid lediga och dragbara när man begär assistans och förstärkning. De är väldigt duktiga på ledning då gör det som regel flera ggr per arbetspass och dessutom ngn som fortfarande får intubera när det finns behov, dvs typ varenda hjärtstopp, istället för problembarnet LMA. Och nej. Jag jobbar inte på akutbil, däremot jobbar jag för patientens bästa och tar gärna till den hjälp som finns.
Mvh/
Snart dubbel-VUB ane-amb och ödmjuk :D

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 23/5 2010 7:31
av Niklas Karlsson
Jag jobbar själv på akutbilen och är själkritiskt. som någon sa "de är nästan alltid dragbara". Det samtidigt som transporterande enheterna jobbar arslet av sig känns inte bra.. Den medicinska förstärkningen som vi innebär har med åren suddats ut. Det är dags för nytänkande. Ta bort akutbilarna och sätt in två akutläkarbilar dygnet runt. Då har vi medicinsk förstärkning! Att de, vilt påhejade av läkarna själva bara jobbar dagtid är bedrövligt. De ska jobba när de behövs som mest och det är på jourtid. Det är klart att dom själva inte vill jobba natt.

Ang I-gel och att det skulle vara ett problembarn har jag hört förut men jag kan bara inte förtså det. Jag har varit med i utprovningen av dessa och man hade problem på ett fåtal på flera hundra nedsättningar. Det som förklaras med "produktfel" är egentligen handhavandefel och bristande utbildninge. Jag tycker själv det gick lite fort att sätta igel i handen på orutinerade.

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 23/5 2010 13:27
av Isidor
Långt ifrån alla människor är skapade för att fungera med en LMA.

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 23/5 2010 21:41
av Niklas Karlsson
Långt ifrån alla är skapta att sätta ner en också utan erfarneht (längre än 30 min på en docka).

Det är samma sak med intubation.. Det är inte alltid lätt att intubera. Som jag sa skrev tidigare. När igel provades ut hade man ett fåtal misslyckade försök på flera hundra. Att så många har problem nu tror jag tyvär beror på bristande erfarnehet och dålig utbildning.. Vi får se vad uppföljningen visar, men tyvär kommer den visa feeel då jag redan hört flera prata i journalrummet om att man inte journalför misslyckade försök utan bara när man lyckats få ner en och lämnar patienten med korrekt nedsatt LMA. Detta på samma sätt som vissa NSK gör med sin intubation. Vissa gör vad som helst för att få ha kvar sin lilla skyddade verkstad (jag är långt ifrån någon överman men jag medger mina misstag).. Jag vet att jag trampar folk på tårna men det gör jag även irl:)

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 23/5 2010 22:54
av van the man
Helt rätt herr Karlsson. Många i den prehospitala världen gapar efter mycket. Oftast så är det handhavandefel/bristande erfarenhet som ligger bakom när man misslyckas med nålsättning, intub el LMA ect,ect.

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 24/5 2010 18:13
av Automatkörnare
Svar till Herr Karlsson. Enligt min åsikt spelar inte 2 dygnsambulanser i Stockholm någon större roll, situationen med den bisarra arbetsbelastning som råder skulle jag som medborgare tycka om att åtminstone någon enhet finns ledig hyfsat centralt. Hur ofta får man inte sitta och köra från tex Sätra till Södertälje för att det inte finns någon annan ledig enhet i södra S-holm, och inget passningsfordon är utskickat? Typ varje pass.

Angående LMA så har jag bara jobbat på op i några år, men sanning nu Herr Karlsson. Skulle du själv eller någon kollega eller narkosläkare på op under några som helst omständigheter stoppa ner LMA på ngt som liknar en hjärtstoppspatient? Nej och åter Nej, inte under några omständigheter. LMA används på fastande patienter utan någon som helst refluxproblematik och en viss tonus kvar då relaxantia ej används i samband med LMA. Enda gången är väl om FASTTRACK användes på svår intub. Varför skulle en "högriskpatient" vad gäller aspirationsrisk vara mindre värd eller hanteras annorlunda? Obegripligt. Nej, satsa på intub, tubhållare och kapnografi som krav på hjärtstopp. Dessutom blir ju kompressionerna optimala med 2 min utan avbrott.
MVH/

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 24/5 2010 19:30
av Niklas Karlsson
Sanning och sanning:). På huset sätter man givetvis inte ner en LMA på ett hjärtstopp av den enkla anledning till att all kompetens finns inom några minuter. Prehospitalt är läget ett annat, kompetensen ser inte likadan ut. Vi har undersköterskor och ssk med olika vubb. Vissa får tuba andra inte. Tub är att föredra självklart och om detta tvistar ingen. Problemet är vad det fnns för alternativ. En LMA på ett hjärtstop ser jag inte som ett problem. De flesta har redan aspirerat när vi kommer fram. En tub gör ingen skillnad mot LMA i detta skede. Jag tycker att vi ska gå tillbaka till intub och utbilda alla ssk i det. Ge oss tid på narkosen varje år för att träna. Alla läkare prehospitalt ska givetvis kunna intubera och ha låg erfarenhet.. Det är ditåt vi måste gå.

Det är en ny upphalndling på gång. Det sägs att vi kommer få en reglering "vilken" vubb som ska gälla. Det kommer givetvis inte bli ANE. Enligt mig finns det givetvis en anledning till att maninte anställer andra vubb en prehosp på vissa företag i regionen. På en direkt fråga till ambläkaren på APT; "Kommer man att bara vilja ha prehosp i näta upphandling". "Jag kan inte säga annat än att man kommer att smala av kraven för vilken kompetens en sjuksköterska på ambulansen ska ha och ni måste respektera att jag inte kan säga mer innan kravspec kommer".

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 25/5 2010 9:30
av Thomas H
Hej. Jag jobbar på en av akutbilarna i Stockholm, 20995, jag jobbar också 50% på ambulansen. Nu vet alla som känner mig vem jag är. Vem är du Niklas Karlsson? Mig veterligen finns ingen Niklas Karlsson på någon akutbil i Stockholm?

Ang Akutbilarnas vara eller icke vara så vet i dagsläget ingen som inte sitter på landstingshuset vad som kommer att hända. Inga ambulansläkare heller då de är frikopplade från landstinget och anställda av entrepenörerna. Jag hoppas att allt som kommer hända kommer att gagna patientera och oss som jobbar prehospitalt i Stockholm. Det behövs fler ambulanser i Stockholm eller så skall ambulanserna åka på de patienter som är sjuka. Om detta behövs ingen diskussion. Hur man löser förstärkningsresursernas vara eller inte vara är också en viktig fråga. Går det att på ett ekonomiskt hållbart sätt ta bort de resurser som finns i dag och ersätta dessa med ambulanser? Jag tror inte det för då behövs det ett stort antal ambulanser extra rån dagens antal. Vi lever i Sveriges största stad och då kanske man har ett annat behov än i övriga Sverige. Jag anser inte nödvändigtvis att det behövs anestesi kompetens på akutbilarna utan det som behövs är erfarenhet och rutin. Vi behöver också ledningsenheter eller en ledningsenhet. Kanske skall man börja med en inre ledning som består av prehospital personal och inte av SOS personal? Mycket att diskutera finns det

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 25/5 2010 20:20
av Automatkörnare
Bra där Thomas H. Mitt i prick, typ. Efter att ha arbetat i andra län periodvis så var saknaden stor efter akutbil och den kompetens som finns där. Vid förstärkning är det ju inte en transportresurs i form av en ambulans som behövs utan assistans snarast. Med utrustning och delegeringar som inte finns i "vanliga" ambulanser och som tar sig fram snabbt.
MVH/

Re: Akutbil - Läkarbil

Postat: 26/5 2010 18:44
av van the man
Problemet med kompetens hade inte varit något problem om socialstyrelsen hade haft mod att kräva att inna man är behörig till ambulansvubb skulle det ha varit krav på ane/iva vubb samt minst två års erfarenhet av akutsjukvård från akutmottagning inna iva/ane vubb samt minst två års yrkeserfarenhet av vub. Då hade man förhoppningsvis fått kompetenta och duktiga ssk i ALLA ambulanser och behov av akutbil/läkarbil inte varit aktuellt.