Ordförande ALARM har ordet!

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/3 2005 14:31

Känns som detta är ett desperat försök att hävda sin rätt av ambsjv ... Kommer inte att leda någon vart. Varför ska man som SSK gå med i denna plojförening? För att få ett så varierande jobb som möjligt vill man ju åka med en SSK.

AuF

Inlägg av AuF » 30/3 2005 20:09

Alarm är väl ett ypperliggt sätt för oss ssk att komma ifrån kommunal och sjukhusmassan, och samtidigt ena både amb.sjv. och ssk under samma "tak".

Om man sedan inte tycker alarm passar, så visst. Ingen som tvingar någon in i det. Undrar bara vad du SSKIAMB grundar dina inlägg om "plojförening" och "desperat försök att hävda sin rätt av ambsjv" i ?

Får man fråga om du själv jobbar inom vården ?

Anonymous

problem?

Inlägg av Anonymous » 30/3 2005 23:15

har ambulansen sämre vilkor än då man jobbar på sjukhuset? Jag började på ambulanen för att arbetstider, friheten, arbetsuppgifterna och träningsmöjligheten är mycket bättre. Lönen ngt mindre och den måste upp men hallå!!!! VAKNA!!!! Bättre arbetsvilkor än de man har på ambulansen får man leta efter, många är ena gnällspikar som inte har gjort annat än glidit runt på en brandstation/ambulansstation hela livet och vet inte hur det funkar på sjukan där man aldrig har mer än några minuters fika mellan ronderna. Nä ALARM (konstigt namn) känns lite som ja jag vet inte riktigt. 25000:- till en Ambsjuk??? år 3004? om några år finns inte ambsjuk kvar, har inte ALARM hängt med hur ambulanslandstingen anställer bara VUB ssk eller hur gör man hos er? När det blir neddragningar hur väljer nin vilka ni ska försvara ssk eller ambsjukv?

Nåja jag är inte så stor vän av dagens fackliga förbund heller men ytterliggare ett.....vad är det de heter ju fler kockar desto värre soppa.....

AuF

Inlägg av AuF » 30/3 2005 23:46

Suppen.

Menade på inget sätt att de är bättre vilkor på ambulansen än på sjukhuset för ssk. Vet mycket väl att jobbet på en avdelning är (oftast) mycket intensivare än många av våra ambulansstationer. MEN, precis som på sjukhuset tjänar ambulanspersonal för lite. 25000 kr är väl lite av en fantasisumma. Men faktum kvarstår, man tjänar för lite. Anledningen till att jag skrev att de vore bra att komma ifrån den stora "sjukhusmassan" är den att det är betydligt lättare att jobba för en högre lön hos en såpass liten grupp som sskamb. personal är i jämnförelse till den sammanlagde sjuksköterskekåren som finns på våra sjukhus. Situationen är givetvis den samma för usk/ambsjv.

Det jag dock kan hålla med dig om är det finns en interssekonflikt i och med att både usk och ssk hamnar under samma fackförening.

Må Väl 8)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/3 2005 8:45

AUF: Jag jobbar inom verksamheten. Att försöka få med ssk och ambsjv i samma fackförening känns fruktlöst. Grupperna har ju helt olika förutsättningar och möjligheter i framtidens ambulanssjukvård. DVS den ena gruppen får snart ej behandla patienter och kommer att försvinna, medans den andra får ökat förtroende och ansvar. Som SSK värnar jag för SSK:s rättigheter i amb, inte ambsjv! Bara att titta in på hemsidan och läsa lite så borde du se vad jag menar med plojförening..

Ordf. ALARM

AMB:SSK & AMB:SJV under samma tak!

Inlägg av Ordf. ALARM » 1/4 2005 13:20

Hej, intressant läsning här på forumet.
För det första, jag tycker det är synd att vissa ssk skall framhålla sig som bättre än amb.sjv, vi är ju för sjutton arbetskamrater, åker samma bil! Vad är det som får vissa till att inte visa lojalitet och främja kamratandan inom ambulanspersonalen?
Detta är en av anledningarna till att det vore bättre att ha ambulanspersonal under samma tak. Även fast våra arbetsuppgifter skiljer sig något så åker vi tillsammans, behandlar patienter tillsammans, har samma arbetsmiljö, samma arbetstider, äter tillsammans, fysar tillsammans, tvättar bilen tillsammans. Varför skall vi då inte försöka att främja samhörigheten och kamratandan?
Till SSKIAMB vill jag ställa frågan: vad menar du med att du bara värnar om ssk och inte ambulanssjukvårdarna? Jag själv är SSK och jag tycker det är allas skyldighet inom en arbetsplats att värna om varandras bästa!

Plojförening?
Man kan kanske tycka det vid första blicken, saken är den att lägga upp en proffsig hemsida och trycka reklamfoldrar är något som kostar väldigt mycket pengar. Pengar som en nystartad förening inte har. Men tanken är god och det är den som gäller. Vi håller nu på att ta fram en ny sida som kommer att vara mer informativ och ha ett proffsigare utseende, men det tar tid.
Om ambulanssjukvårdarnas framtidsutsikter vet vi inte mycket om, men som jag sade tidigare så måste det ligga i allas intresse att kämpa för att alla inom ambulansen har det så bra som möjligt, med sådana kommentarer som du skriver så skapar det bara en större klyfta mellan amb.sjv och SSK.
I alla verksamheter så finns det personer med olika arbetsuppgifter. Så är det och så kommer det alltid att vara. Varför skall man då inte kunna samsas under samma tak? Den frågan vill jag att du svarar på SSKIAMB.

Till suppen vill jag säga följande: Jag vet att arbetet på sjukhuset inte är det roligaste. Inställningen att vi har det bra och inte skall ha det bättre gynnar inte någon, för det är så här att om en avdelning får bullar till fikat varje fredag så kommer avdelning två att klaga till chefen: "avd.1 skall inte ha fika för det får inte vi" det får till följden att ingen får bullar. Förstår ni tanken. Det är denna mentalitet som finns på sjukhuset och som har gjort det till som det ser ut idag på avdelningarna. Var glad och värna om våran situation istället och försök förbättra den så kanske de andra också får det bättre i slutändan!
Gnällspikar? det tycker inte jag, varför skall vi jämföras med andra inom sjukhuset, våra arbeten skiljer sig så mycket åt. Suppens inlägg är en följd av "Sjukhusharmoniseringen", tycker du att vi skall gå ner i lön, gå upp i arbetstid och få mer att göra så att vi inte hinner fika? är det vad du vill?
Jag hoppas inte det.

Om detta är ett desperat försök från amb.sjv?
Nej, det är det inte. I styrelsen är vi fyra ssk och två amb.sjv. Det ALARM vill är att alla skall förstå att vi måste värna om varandra eftersom vi jobbar tillsammans!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/4 2005 19:22

Ordf. Alarm: Jag tycker också självklart att amb.pers. ska kunna trivas ihop oavsett utb osv. Det jag vänder mej emot är att föreningen skall jobba fackligt för båda yrkesgrupperna. Lär bli svårt för att inte säga omöjligt. Liksom Suppen undrar jag vart era sympatier ligger vid nyanställningar osv.. Jag anser att det finns stora möjligheter för verksamheten att utvecklas ang läkemedel osv. Den utvecklingen kommer att gå snabbare framåt med högre utb personal. Tror att ni på er station är hårt styrda av en grupp "bestämmda" ambsjv, därav denna förening.

Ordf. ALARM

Att företräda två yrkesgrupper

Inlägg av Ordf. ALARM » 4/4 2005 14:53

Jag förstår inte ditt resonemang SSKIAMB med att det skulle vara omöjligt att representera två grupper. Att som fackförbund arbeta för fler än en yrkesgrupp är inget konstigt. Kolla inom ditt förbund som jag antar är vårdförbundet, där man representerar sjuksköterskor och biomedicinska analytiker (Eva Fernvall är biomedicinsk analytiker).
kommunal representerar närmare 30 olika yrkeskategorier. Varför skulle det vara omöjligt att representera två grupper som dessutom jobbar på samma arbetsplats?

Sympatier vid nyanställningar?
För närvarande gäller socialstyrelsen direktiv om att det skall finnas en sjuksköterska i varje ambulans. Det gör att det kommer att finnas ett visst antal sjukskötersketjänster och ett visst antal ambulanssjukvårdartjänster. Saknas det en ambulanssjukvårdare så anställer man en ambulanssjukvårdare. saknas det en sjuksköterska så anställer man en sjuksköterska. Svårare än så är det inte.
Skulle utvecklingen gå snabbare för att man skulle anställa fler sjuksköterskor än en i varje bil?
Verkligheten är ju som sådan att det är soscialstyrelsen och ambulansöverläkarna som styr vår utveckling vad gäller arbetssätt och läkemedel. Jag tror att vi har nåt till en nivå som är rimlig idag när det gäller antal läkemedel.
Hur vi än vidareutbildas och lägger till fler läkemedel så förändras inte karaktären av våra uppdrag. Det vardagliga arbetet består ju som alla vet av ren och skär omvårdnad med basic behandlingar ex äldre personer med andningssvårigheter, kollum, stroke, dåligt allmäntillstånd, diabetiker osv. Det är väldigt sällan man får använding av mer avancerad vård. När de tillfällena inträffar är vi idag väl förberedda på dom genom bra internutbildningar och vidareutbildningar.
Visst skulle det vara önskvärt från samhällets sida att det åker en traumakirurg och en narkosläkare i varje ambulans. Att öka kompetens och utöka arbetsuppgifter har både för och nackdelar. Fördelarna är ju att när det väl hettar till så är det bra att ha spjutspetskpompetens på plats. Men det går att lösa på andra sätt än att bemmanna ambulanser med läkare. Nackdelarna är att när man går för långt i sitt strävande framåt så kommer man att upptäcka att man har tappat fokus på vårt huvudsakliga arbete, nämligen att:
Transportera patienter från A till B och att kunna upprätthålla andning och cirkulation till dess att man kommer till sjukhus, smärtlindring, immobilisering, på ett säkert sätt framföra ett stort och tungt fordon under utryckning och i halka, kunna fungera som ledningsfuktion under trafikolyckor vilket ställer krav på kunskaper inom radiokommunikation och samarbete med andra räddningsinsatser.
Ambulansen är ett yrke som har ett brett spektrum av arbetsuppgifter. Att då bara koncentrera sig och stirra sig blind på den medicinska biten är inte helt rätt, men dock viktigt. Det gäller att hitta en balans och jag tror att vi har hittat en bra nivå när det gäller bredden och djupet på vårt kunnande.

Styrda av en grupp "bestämda amb.sjv"?
Ja, vi i styrelsen är styrda av våra medlemmar och så skall det också vara. Ett fackförbund skall vara styrt av sina medlemmar, inte tvärt om som det är idag med kommunal och vårdförbundet som är väldigt toppstyrt. ALARM skall spegla medlemmarnas åsikter och önskemål!
Jag vet att ALARM´s åsikter delas av väldigt många inom ambulansen i sverige.
Senast redigerad av 5 Ordf. ALARM, redigerad totalt 20 gång.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/4 2005 16:23

Gillar det jag läser! Känns bra om vi kunde lägga den energikrävande debatten om ambulanssjukvårdare-sjuksköterskor bakom oss och börja titta framåt. Vi vet alla förutsättningarna. Låt oss fortsätta därifrån. Den bästa ambulanspersonalen är den som kan lösa alla uppgifter. Jag tror därför att man ska vara försiktig då man säger att kunskap som man änvänder sällan inte är lika viktig. Vill påstå att det är den som gör skillnaden.

Lycka till//Novisen

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/4 2005 18:09

SSKIAMB skrev:Känns som detta är ett desperat försök att hävda sin rätt av ambsjv ... Kommer inte att leda någon vart. Varför ska man som SSK gå med i denna plojförening? För att få ett så varierande jobb som möjligt vill man ju åka med en SSK.
Detta kanske hör till en annan tråd men när jag läser rader som dessa så skrattar jag nästan på mig. Jag såg dessutom att styrelsen i Alarm består av 70% sjuksköterskor.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 5/4 2005 16:09

För närvarande gäller socialstyrelsen direktiv om att det skall finnas en sjuksköterska i varje ambulans. Det gör att det kommer att finnas ett visst antal sjukskötersketjänster och ett visst antal ambulanssjukvårdartjänster. Saknas det en ambulanssjukvårdare så anställer man en ambulanssjukvårdare. saknas det en sjuksköterska så anställer man en sjuksköterska. Svårare än så är det inte.
En fråga, om det finns 50 % undersköterskor och 50 % sjuksköterskor och arbetsgivaren vill utöka antalet sjuksköterskor till 75 % för att underlätta bemaningen i ambulanserna vid sjukdom, semestrar etc. Hur ställer sig Alarm i en sådan fråga?? inte helt orealistisk fråga.
Fördelarna är ju att när det väl hettar till så är det bra att ha spjutspetskpompetens på plats. Men det går att lösa på andra sätt än att bemmanna ambulanser med läkare
På vilket sätt ??
Det är väldigt sällan man får använding av mer avancerad vård. När de tillfällena inträffar är vi idag väl förberedda på dom genom bra internutbildningar
Vilka internutbildningar har ni när det gäller avancerad vård? Vad anser du är avancerad vård kontra basic ??

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 5/4 2005 22:35

Som svar på dina frågor Tomas skulle jag vilja tydliggöra mig lite när det gäller ALARM´s syn på kompetensen i ambulans. Kompetensutveckling är något naturligt och possitivt. Vi har idag en av världens mest välutbildade ambulanspersonal. Vi kommer att ha en sjuksköterska i varje ambulans 2005. Många av dom sjuksköterskorna är dessutom vidareutbildade inom narkos, iva och ambulansvub. Det är en kompetens som räcker otroligt långt och som klarar av alla våra uppdrag med bravur, säkerhet och som ställer oss i god dager i framtidens ambulanssjukvård. Vi gör idag arbetsuppgifter som annars bara får göras av läkare. Vi ställer preliminära diagnoser, behandlar med läkemedel därefter på eget bevåg och utvärderar. Vi intuberar, utför A-hlr, sätter intraosseösa nålar, administrerar potenta läkemedel, kör utryckning i snöstorm kl 03 på natten, navigerar oss fram i obygden osv.
ALARM menar att kompetensutvecklingen inte får gå så långt att det innebär att ambulanssjukvårdare förlorar sina jobb pga att arbetsgivaren får det lättare att bemanna ambulanserna vid sjukdom, semestrar osv. Vi har direktivet att det skall finnas en syrra i varje ambulans, och det kommer att innebära att ett visst antal ambulanssjukvårdartjänster försvinner. Från ALARM´s håll måste vi se till att resterande av ambulanssjukvårdarna inte känner sig som jagade villebråd bara för att det skulle bli lättare för arbetsgivaren att klara av sjukfrånvaro! Det får arbetsgivaren ordna på andra sätt.
Vi måste ta tillvara på all ambulanspersonals rätt till anställningstrygghet , arbetsglädje, arbetsro och kompetensutveckling oavsett vilken yrkeskategori vi tillhör.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 6/4 2005 11:04

Du säger att det inte skulle bli några problem att företräda två olika yrkesgrupper med olika kompetens, jag tycker du är något naiv i den frågan. För att tydliggöra tidigare frågeställning så så vill jag ge följande exempel. Vi har en undersköterska på våran station som påbörjade sjuksköterskeutbildningen. Vederbörande fick veta att om han skulle fullfölja denna utbildning så skulle han tappa sin tjänst på ambulansen pga detta kvoteringssystem med jämt antal undersköterkor och sjuksköterskor. Att ha så hög kompetens som möjligt på en personal kan aldrig vara fel.

Sen tycker jag att det är synd att du har fastnat i dessa ambulanskliche´r "Potenta läkemedel, som bara läkare får göra " det finns ingenting i dagens basalambulansjukvård som jag anses vara annat en basalt och ingenting som bara läkare får göra. Gör man jämnförelsen till 70-80 talet javisst då är allt avancerat.

Det kan säkert bli bra så småningom men nu tycker jag att det är en förening fd kommunalare som vill tillbaka till 70-talets glanstid då ingen hade någon insyn i ambulansverksamheten och man fick leva sitt eget liv.

En följd till att vi har närmat oss sjukvården har gjort att ambulansverksamheten har utvecklas till den basala akutsjukvård vi har idag, ingen vill återgå till scoop n´run epoken. Ambulanssjukvården måste få utvecklas vidare och det innefattar även utbildningsnivån på personalen.

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 6/4 2005 13:51

Diskussionen om sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare har funnits i många herrans år och den frågan kommer säkert att diskuteras lika många år till. Oavsett vad som kommer ur den diskussionen så är det ALARM´s önskan att vi lägger fokus på oss som ambulanspersonal, en enad och egen organisation oavsett om vi är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterskor.
För att återgå till kärnfrågan för ALARM som är att få all ambulanspersonal oavsett yrkeskategori under ett och samma tak. Faktum är att oavsett hur ambulansen kommer att bemannas i framtiden så kommer ambulanspersonalen alltid att hamna ute i periferin i det stora kollektivet av sjuksköterskor och undersköterskor inom sjukhusvärlden. Vi har idag löner som är nerpressade pga att arbetsgivaren har väldigt lätt att rekrytera personal till ambulansyrket. Där har de etablerade fackförbunden misslyckats totalt. Jämför våra löner med ex sjuksköterskorna i kommunen och sjukhuset så ser ni att vi inom ambulansen ligger många steg efter.
ALARM vill att ambulanspersonalen hamnar i ett eget förbund som kan driva lönefrågor utan inblandning av det stora kollektivet för där har vi som minoritetsgrupp inget att komma med.
Att det är lätt för arbetsgivaren att rekrytera personal till ambulansen skall ses som något possitvit och som innebär att underlaget för att anställa de mest lämpade blir så bra som möjligt. Arbetsgivaren får däremot inte utnyttja detta till att hålla tillbaka löneutvecklingen bland befintlig personal.
Detta är anledningen till att vi har en lägre lön och där har kommunal och vårdförbundet misslyckats katastrofalt.
Tomas, du skriver att du tror att vi är fd kommunalare som vill tillbaka till 70-talet. Det stämmer inte. Vi vill värna om ambulansens framtid som en enad personalstyrka. Oavsett vilket fackförbund vi tillhör så kommer vi ändå att vara en del av sjukvården med dess utvecklingsmöjligheter, det är det inte några som helst frågetecken kring. Man måste skilja på saker och ting.
Att samla all ambulanspersonal under ett och samma tak förändrar inte utvecklingstakten och utbildningsnivån hos ambulanspersonalen, möjligtvis till det bättre då vi själva kan påverka vår situation.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 6/4 2005 18:32

Herr Ordförande, blir ambulansen ett eget kollektiv så stannar utvecklingen. Du måste väl hålla med om att dagens ambulanssjukvård hade inte varit där den är utan sjukvården inverkan. Jag vill mena att utvecklingstakten har gått trögt just därför att ambulanspersonalen själv har fått bestämma vad som anses vara relevant utbilding och erfarenhet för att arbeta i ambulans.

Skriv svar