Blivande sjuksköterskor!

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 9/10 2011 10:16

Nu har jag äntligen kommit ut på vfu nr 3! :D Är på en medicinsk avdelning. Har gått två dagar denna vecka och så smått prövat på lite olika saker. Många pvk:er (yay!), stick i finger, kontroller, ankomstbedömningar... Känner att jag har grymt mycket mer koll som "sjuksköterska" nu än vad jag hade på första kliniska vfu:n i våras. Då trodde jag att jag aldrig skulle lära mig rutiner och tekniska/medicinska moment, men jodå, sakta men säkert blir jag mer säker.

Klarade läkemedelstentan, skönt! Inga fler salstentor denna termin, desto fler hemtentor. I den här praktiken ska vi bl.a. öva på vår pedagogiska funktion. Uppgiften består i att hitta någon slags situation där patienterna undervisas av oss som sjuksköterskor. På detta ska vi ha seminarie och inlämningsuppgift.

Puffar tråden lite, hur går det för er andra?

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 13/10 2011 19:35

Va skönt att du börjar komma in i ditt blivande yrke ;) och grattis till en lyckad läkemedelsräkningstenta. Jag gjorde min idag och har inte fått något svar ännu, svar skulle komma på måndag eller tisdag. Jag tycker inte den var så svår men slarvfel kan alla göra och vi skulle ju ha alla rätt :D

Nu ska jag ta mig en kopp te och luta mig tillbaka i soffan, ikväll är det Robinson... Kör hårt!!

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 16/10 2011 11:41

Igår gav läraren ut provresultaten på läkemedelstenten. Jag fixade den :D Känns otroligt bra!

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av DirtyNurse » 17/10 2011 10:31

Bra jobbat killar/tjejer!

Jag är nu klar med de 2 första veckorna på C-uppsatsen och det flyter på bra :). Bara 3 månader kvar nu tills ssk :). Kör hårt!
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 17/10 2011 14:37

DirtyNurse skrev:Bra jobbat killar/tjejer!

Jag är nu klar med de 2 första veckorna på C-uppsatsen och det flyter på bra :). Bara 3 månader kvar nu tills ssk :). Kör hårt!
Ååååååå så spännande :D Så skönt att du snart är klar!! Lycka till med hela din uppsats och ha det så skoj i arbetslivet :wink:

stud
Inlägg: 1
Blev medlem: 21/10 2011 20:08

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av stud » 26/10 2011 11:48

Ivan skrev: Ersta syrrona jobbar man gärna med
Sophia systrarna gifter man sig med
Röda systrarna festar man med
Ki systrarna forskar man med (fast den senare versionen när de fick indragen examensrätt) går så här KI systarna är inget värda eller de gör man helst inget med.
Tur att man snart är klar på Ersta då :)
...Det kanske beror på med vad och var man vill arbeta....alla skolor har väl lite olika inriktning, lite för mycket etik, genus och samtalsträning på bekostnad av annat vid ESH iaf

Med det e klart, det viktiga är ju vad man gör av det

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 6/11 2011 12:36

Blivande ssk: Grattis! Alltid lite extra skönt att vara godkänd på lm-tentorna.

Dirty nurse: Kors vad spännande! Den sedvanliga frågan lyder, hur känns det att snart vara klar? Läskigt? Känner du att du har så mycket kunskaper att du är trygg med det kommande yrket? :)

Stud: känner igen dina åsikter. Viktiga ämnen iof, men känns som att kunskaper om kroppen väger en aningens tyngre än etik och genus. I den bästa av världar skulle man hinna med allt, men så ser det ju inte ut.
Well well, min praktik är nu slut. Jisses vad 5 veckor går fort! Det gick bra iaf. Hade betydligt mer kött på benen nu än för 6 mån sen vilket gjorde att jag kände mig mycket säkrare och tryggare i mig själv. Men i och med att det är T4 ställs ju också högre krav, kände mig på slutet ganska trött på att hela tiden bli bedömd, hela tiden behöva motivera varför jag gör som jag gör... tycker det nu är ganska skönt att dem här veckorna är slut. Nu blir det ledarskap och troligtivis patientsäkerhet terminen ut, kommer bli intressant tror jag :)

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 8/11 2011 18:24

Tackar tackar.. ;)

Din VFU är slut om min började igår ;) Jag ska egentligen jobba med basal omv. men eftersom jag har jobbat mycket med det basala innan så har min handledare varit lite bussig och låter mig får gå på storkeseminarium och lite annat smått och gott ;)
Idag lärde jag ett vårdbiträde hur hon skulle ta ett BT och även lite basala hygienrutiner. Det är många som gör misstaget att använda handdes. i stället för ytdes. när de ska göra rent prylar. Det var roligt att få lära ut och ännu roligare när den som lyssnar verkligen vill och tycker det är roligt att lära sig :)

Imorn ska jag börja med ett arbete om omv.processen, lite trist tycker jag att inte kunna fokusera 100% på VFU:n, men upg. är inte så omfattande.

Ha det så bra där ute i blivande ssk-rymden!! Jag har redan börjat ladda inför T3 :) Sakta med säkert går det framåt...!!

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av DirtyNurse » 9/11 2011 3:25

Vad man än skall arbeta med så är det självfallet spännande och med stor förväntan man tar sina första steg ut i sin nya yrkesroll! Jag känner mig taggad och har med största sannolikhet arbete klart (ssk på akuten). C-uppsatsen är nu sånär på lite småpill färdig och om 2 veckor skriver jag den kliniska slutexen. Sedan lite praktik och slutopponering så är man färdig!

Tråkigt nog så finns det inga jobb inom landstinget där jag bor, extrema besparningar och uppsägningar genererar inte mer hopp än ett 2.5månaders sommarvik, vilket för mig inte är någon start på livet efter de akademiska studierna. Får jag jobbet så börjar jag snart arbeta som ssk i en stad jag varit i en gång ... Sedan är det bara att vänta och hoppas på att man kan flytta hem igen ...

Lycka till mina vänner!
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 11/11 2011 22:26

Hej. Jag måste passa på att rådfråga er. Vad hade ni gjort om ni tillsammans med en student, som går några terminer före er, hela tiden vill sätta sig på er och är skit jobbig? Som gör att ni skulle skämmas för hennes beteende när hon är tillsammans med dig och andra medarbetare eftersom hon ska kunna och veta precis all. Som är negativ när det gäller allt. Som bara gnäller och tycker allt är jobbigt och som hela tiden tror sig ha mer än er att göra..?!
Jag blir ärligt talat så fruktansvärt trött på henne... och alla på min VFU-plats också och hon kör ju över våran snälla handledare fullständigt... :(

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 12/11 2011 20:08

blivandessk skrev:Hej. Jag måste passa på att rådfråga er. Vad hade ni gjort om ni tillsammans med en student, som går några terminer före er, hela tiden vill sätta sig på er och är skit jobbig? Som gör att ni skulle skämmas för hennes beteende när hon är tillsammans med dig och andra medarbetare eftersom hon ska kunna och veta precis all. Som är negativ när det gäller allt. Som bara gnäller och tycker allt är jobbigt och som hela tiden tror sig ha mer än er att göra..?!
Jag blir ärligt talat så fruktansvärt trött på henne... och alla på min VFU-plats också och hon kör ju över våran snälla handledare fullständigt... :(
Jaa, du. Inte lätt det där. Jag tror det är viktigt med konstruktiv kritik. Säg något i stil med "Du verkar väldigt duktig och engagerad i det du gör, men jag ser på dig att du inte är glad." Öppna upp för att du erbjuder ett lyssnande öra, hon kanske mår riktigt dåligt och behöver prata? Fördelen jag upplever med att ha studenter på samma avdelning är att man kan snacka med varandra på ett mer avslappnat sätt än med t.ex. handledare/lärare, men det kan ju vara olika. Om hon fortsätter vara otrevlig kan det nog vara dags att handledaren tar ett snack, för det är inte ok att man beter sig så. Hur är hon mot patienterna? Kan ju vara så att hon upplever en press på sig att visa vad hon kan inför dig/handledare.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 13/11 2011 13:50

Hon beter sig inte illa mot patienterna. Men hon är väldigt speciell. Jag känner inte alls att jag kan vara avslappnad med henne. När våran handledare ska iväg en sväng så sitter hon bara och skriver mail eller kollar internet medans jag jobbar på för fullt med nutritionsplanerna. När hon kommer tillbaka så blir det en väldig fart på henne. Men det jobbigaste som sagt är att hon trycker ner de som jobbar som vårdbiträden och uskor. Men jag funderar på att prata med våran handledare vid sidan om, förklara hur jag känner i förtroende och med all säkerhet känner våran handledare så också. Sååååå trist bara. Jag hade hoppats på att det var en student som ville lära mig lite saker.

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 6/1 2012 22:27

Jaha, tyckte det var dags för en liten uppdatering. Höstterminen (T4) avslutas om ett par veckor, ska innan dess ha ett antal seminarier i patientsäkerhet + muntlig individuell examination som ska pågå i 45 min. Gulp. Nä, men det blir nog intressant :wink:
Har fått mitt första U på ett arbete :( dock i grupp, hade känts ganska tungt att ta det lasset själv. Sista dagarna av juluppehållet går nu åt till att komplettera det som saknas.

Sen börjar femte terminen! Insane! Ska bli sjukt spännande, har hela 18 veckors praktik framför mig. Kommer börja på KUA, följt av primärvård (inkl bvc & mvc), palliativ vård och sedan psykiatri.

Hur går det för er andra?

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 25/1 2012 19:39

Hej :) Just nu håller jag på med sjukdomsläran. I förrgår gick vi igenom infektionssjukdomar och idag cirkulationsorgansens sjukdomar. Cirkulationsorganens sjukdomar var nema problemas men infektionssjukdomar är ju piss trist :D

T3 har jag börjat nu iaf, det går framåt. Som tur var inga omtentor hittills, men det kommer väl nu :) Det ska bli skönt med ett sommarlov efter den här terminen och sedan en T4/T5/T6 med mycket VFU. Vi har bara haft fem veckors VFU och ska inte har någon den här terminen heller.. Allt kvar :D

Nu måste jag springa iväg och kolla ungarna, läggdags :!: Ha det gott!

FrökenAmanda
Inlägg: 1
Blev medlem: 28/1 2012 12:46

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av FrökenAmanda » 28/1 2012 17:14

Gör ett inhopp här!

Läser sista terminen just nu. Känns som att utbildningen gått sjukt snabbt och men jag kan ändå inte bärga mig tills jag är klar och kan börja fundera på VUB/master/magister, haha. :D

Skriv svar