hur kör vi igentligen

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 13/4 2006 22:24

Maul skrev:Man får ju överskrida hastighetsgränserna på Prio-2-turer inom rimliga gränser. 160 km i timmen är väl lite över den rimliga gränsen för en prio 2, kan man ju tycka. Men kan man bara motivera hastigheten om nån ifrågasätter den senare så är det väl lugnt.
50 km/tim över högsta gällande hastighetsbegränsning på prio-2 ==> körkortsindragning .
Måste ni köra så fort så åker ni larm och inget annat och måste väl också då visa detta med blåljus.
Det finns ingen som helst anledning för er att underlåta att köra med blåljus påslagna vid prio1, förutom ren lathet, då detta med all säkerhet inte syns inne i sjukhytten.
Däremot har jag stor förståelse för att ni inte vill köra med sirener påslagna med patient i bilen.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 14/4 2006 1:35

Larsev skrev: Däremot har jag stor förståelse för att ni inte vill köra med sirener påslagna med patient i bilen

Kan ju bara säga att våra bilar är konstruerade på ett sådant sätt att när man sitter inne i sjukhytten så hör man inte sirenerna alls nästan, man får sitta helt tyst och anstränga sig för att höra dom, så det är ingen ursäkt för sånna som kör cheva i alla fall...

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/4 2006 10:30

Framtidsmål skrev:Larsev skrev: Däremot har jag stor förståelse för att ni inte vill köra med sirener påslagna med patient i bilen

Kan ju bara säga att våra bilar är konstruerade på ett sådant sätt att när man sitter inne i sjukhytten så hör man inte sirenerna alls nästan, man får sitta helt tyst och anstränga sig för att höra dom, så det är ingen ursäkt för sånna som kör cheva i alla fall...
Hur är det i förarhytten då? På en bred landsväg mitt i natten där man ser en bil var femte minut så gör sirenerna ingen nytta och att då köra med dem på om de hörs för någon i bilen känns lite overkill.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 15/4 2006 10:58

På en bred landsväg på natten så tror jag att ljudet håller djur och folk utan reflexer undan ganska väl...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/4 2006 17:36

Om folk hinner höra ljudet i tid bara. På landsvägar på natten så går det ju undan ibland...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 17/4 2006 12:17

Ang. polis i trafik så har jag vid ett antal tillfällen sett dem bränna på som * utan blåljus och siren mitt inne i stan DET är farligt. Ambulansen däremot kör alltid med blåljus och siren om de kör fort.

Blandat mellan mina kollegor en del väljer att stänga av sirenen när man närmar sig målet andra kör med siren hela vägen. En del verkar tycka att det är tufft att köra utan siren på ettor men jag anser att ska man påkalla fri väg då ska sirenen på. Speciellt om man kör i tätbebyggt område med allt vad det innebär. Något som alla gör har jag lagt märke till är att de kör för fort när man åker utan pat.

RoTe

Inlägg av RoTe » 6/5 2006 17:59

aceofspades skrev:Det sticker nog mer i ögonen när farbror polisen cruisar förbi i 110 på 90-väg med armbågen hängandes ut genom rutan.
Eller när de kör blått till McD Drive in... Har bevittnat det personligen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2006 14:16

framtidsmål:

När jag gick en utryckningskurs (var väl att ta i, den varade några timmar). Så rekomenderade man att på landsvägar med viltfara köra utan sirener med just det argumentet du för fram om vilt.. Sirenerna stressar djuren och gör att de springer fram och tillbaka och inte vet vart de ska ta vägen. Det betyder att ett och samma djur kan hoppa upp framför bilen både 2 och tre gånder innan man hinner passera.

Men jag har inte gjort någon grundlig test av förståerliga (?) skäl:)

Skriv svar