Får man bryta mot lokala trafikföreskrifter vid prio 2?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Får man bryta mot lokala trafikföreskrifter vid prio 2?

Inlägg av ambus » 6/6 2004 18:27

Får man bryta mot lokala trafikföreskrifter vid prio 2?

En del menar det (även poliser) eftersom det är brådskande transport men ej trängande, medan andra menar att det inte är påkallande av fri väg och därför skall man följa gällande trafikregler- ska vi reda ut detta en gång för alla nu?
Att man ej skall köra mot rött ljus är väl för många tydligt men det verkar finnas en "grå zon" där också, där man inte skulle "behöva" köra blått...? Ex. psykiskt sjuka, hjärtsjuka m fl p g a stress och försämrad patient. Är det praxis hos många?

Hastighet genom vägkorsningar (även trafikljus-)vid prio 1? 30?50?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Re: Får man bryta mot lokala trafikföreskrifter vid prio 2?

Inlägg av 242tic » 18/6 2004 16:35

ambus skrev:Får man bryta mot lokala trafikföreskrifter vid prio 2?

En del menar det (även poliser) eftersom det är brådskande transport men ej trängande, medan andra menar att det inte är påkallande av fri väg och därför skall man följa gällande trafikregler- ska vi reda ut detta en gång för alla nu?
Att man ej skall köra mot rött ljus är väl för många tydligt men det verkar finnas en "grå zon" där också, där man inte skulle "behöva" köra blått...? Ex. psykiskt sjuka, hjärtsjuka m fl p g a stress och försämrad patient. Är det praxis hos många?
De bestämmelser som reglerar villkoren för utryckningsförare återfinns i Trafikförordning, 11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m. (SFS 1998:1276).
-----
6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.

7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.
-----

Som framgår av § 7 har rätten för utryckningsförare att i trängande fall avvika från trafikreglerna blivit mycket allmänt utformad. Detta för att täcka alla de situationer då konflikt med trafikreglerna kan uppkomma. Föreskrift som "särskilt gäller honom eller henne" får en utryckningsförare aldrig underlåta att följa. Här avses skyldigheten att vid krävande av fri väg alltid använda såväl ljud- som ljussignaler, och att även under utryckningskörning visa tillbörlig hänsyn till andras säkerhet. Förare av utryckningsfordon måste alltid åtlyda polismans anvisning. Detsamma gäller även anvisning av annan "som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna". Exempelvis militär, polis, kommunal trafikvakt eller vakt vid järnvägsövergång.
ambus skrev:
Hastighet genom vägkorsningar (även trafikljus-)vid prio 1? 30?50?
Utryckningskörning mot rött ljus är förenat med särskilt stora risker, även om fri väg krävs. Om en utryckningsförare finner det nödvändigt att utnyttja rätten att köra mot rött ljus eller att bryta mot stopplikt, måste detta ske från i det närmaste stillastående. Föraren måste alltid hålla så låg fart att han med säkerhet kan stanna om det kommer trafik på den korsande gatan. Särskilt skall uppmärksammas risken att gående kan skymmas av bilköer. Rekommendationen är att vid brytande av stopplikt och vid körning mot rött ljus, skall hastigheten vid passagen sänkas till högst 15 - 20 km/h.

/j-e

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Fri väg

Inlägg av Wernvik » 20/6 2004 23:01

Tackar för ett mycket uttömligt och sakligt svar!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar