Utryckningskörning vid 1+ 2 väg vajerräcken

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

tdiswe

Utryckningskörning vid 1+ 2 väg vajerräcken

Inlägg av tdiswe » 21/6 2004 14:12

:arrow: Läst lite om vägverkets råd om utryckingkörning på 2+1 väg med vajerräcke.
se info på. http://www.vv.se
Samspel med andra trafikanter

Vilken policy har man på olika ambulansstationer
Att lugna ner sig och stänga av larmanordning samt vänta till att det blir 2 filigt igen, och då åter uppta utryckningskörningen eller tvinga sig förbi.

Önskas diskussion och information
H
Tdiswe

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/6 2004 17:22

Omkörning av lastbil kan sluta med att den ligger i diket eller att en annan sitter klämd i staketet.
Men dom brukar i regel lämna bättre plats än svensson i personbil som aldrig tittar i backspeglarna.
Vi kör i regel på som vanligt med ljus o lykta

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/6 2004 16:15

Hej!
I egenskap av lastbilschaufför och radiointreserad, skulle jag villja komma med följande synpunkter och berättelse.

Härom dagen blev ikappkörd av en ambulans på utryckning. Jag såg honom tidigt och kunde därför annpassa min körning så att han kom fram. När jag upptäckte ambulansen låg han ca 400 m bakom mig. När han hade ca 100 m kvar till mig slog han på allt vad extra ljus som han kunde uppbringa att blinka med (Ljustuta?). Det tycker jag var bra för att då påkallade han min uppmärksammhet ytterliggare. Det enda jag kunde göra var att stanna in till kanten så att ambulansen kom förbi.
När jag sedan skulle komma igång igen, höll jag på att få ett frispel. Då kom nämligen "Herr medelsvensson iförd kepps" och skulle klämma sig förbi til varje pris. Kom ambulanser förbi, så skulle minsann han oxå komma förbi. För det värsta som finns för en privat bilist är att hammna bakom en långtradare...... Bilisten blinkade och tutade allt vad han kunde i ren ilska. Jag fick även det internationella fingret. Bilisten hötte med näven m.m. Ev svor han en del oxå :evil: ! När det längre fram blev 2-filigt kunde han änntligen köra om mig. Fortfarande tutandes och visandes fingret....! Jag blev smått irriterad och ringde polisen. Dom kollade bilens regnummer och blev inntresserad av bilens förare. Längre fram var det en trafikolycka där nämda ambulans stod tillsammans med polis,brandkår och bärgare.
En av poliserna tog ett resolut steg ut i vägen och stoppade "min" bilist. Jag åkte förbi olyckanplatsen och stannade in till vägkanten. Jag gick tillbaka till bilisten och polisen och frågade om jag kunde bidra med någon information ang bilistens körning. Det hela slutade med att bilisten fick polisbil. Han var narkotikapåverkad, efterlyst, bilen var det körförbud på och föraren hade inget körkort! (Vi ska ses i tingsrätten!)
Att han åkte fast gjorde att solen lyste resten av den veckan! För sådana förare vill jag inte se på vägarna!
Ha D gott i sommar alla! (Och jag hoppas slippa åka med er! :wink: )

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 26/6 2004 19:33

Cybermolle:
Snyggt jobbat! Önskar det fanns fler som dig ute i trafiken...... :wink:

/J-E

Anonymous

t

Inlägg av Anonymous » 27/6 2004 18:22

Hehe, stenbra! 8) Kul å läsa sånt.

rebban

Inlägg av rebban » 28/6 2004 2:24

Bra gjort. såna ska inte va i trafiken Har själv lyckas få dit några såna idioter.

Kör själv mycket i sthlm innerstan men även på vajerräcken kör tungbärgare och bärgar mycket bussar samt lastbil och släp och dom som är bäst på att förstå oss är just ambulansförarna.

Ni försöker inte tränga er fram på samma sätt som många andra utryckningförare utan verkar ha den förståelsen att vi släpper er så fort vi kan. 35 meter och iblans 220ton kommer man inte åt sidan med hur som helst.

Säger en sak kör med heljusblinken tycker att det är toppen det gör att man märker er långt innan man ser blåljusen och kan planera så man kommer åt sidan..

Fortsätt erat jobb ni ska ha en stor eloge för det ni gör!!

Skriv svar