Prio 1 vid automatlarm

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Prio 1 vid automatlarm

Inlägg av prehospital » 30/6 2004 17:34

Enstaka räddningstjänster (t.ex. Södertörn, Malmö) har slutat med att köra med blåljus/siren i samband med automatlarm. Finns det någon ambulansorganisation som har slutat att köra prio 1 på dessa?

Finns det någon ambulansorganisation som helt har slutat att åka på automatlarm?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/6 2004 18:29

Vi åker inte på automatlarm.
Det tar för mycket av våran tid då det är x antal i veckan.
Det har vi aldrig gjort så länge jag kan minnas.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/6 2004 20:46

Vi åker prio 1 på automatlarm när det gäller vårdinrättningar & större Anlägningar ex. Hotell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

DEt behövs inte alltid ens prio 3på dessa-låt SOS bestämma..

Inlägg av ambus » 2/7 2004 20:45

Vi har också starkt begränsat våra insatser vid automatlarm, och det tycker vi SOS gör bra prioriteringar, bl a vårdinrättningar och dyl som ovan.

Bra SOS!!!
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 16/7 2004 13:22

Ambulansen i Halmstad åker förtur på automatlarm.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 22/7 2004 9:23

I Stockholm åker inte amb/akutbil på automatlarm överhuvudtaget sedan några år tillbaka.

/JNES
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

Anonymous

Prio 1 vid automatlarm

Inlägg av Anonymous » 25/9 2004 10:30

Det blev mycket prio 1-larm på a-larm ett tag och vi anmärkte på detta. Vår dåvarande stations-chef satte sig ner med SOS alarm och redde ut vilka anläggningar som hyste folk nattetid och vilka som var totalt tomma på personal och det blev en märkbar skillnad.'

Dessutom så står det numera prio 1 på mobitex-lapp men den ropas ut som en prio 2.

En bra lösning för oss på amb i Sundsvall.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/9 2004 22:57

Varför åker man med överhuvud taget ? jag kan väl tycka att det är okej typ äldreboende där folk lätt kan bli oroliga. Att åka prio 1 är lika vansinnigt som som att blått in till sjukan på en trafikolycka bara för att det är t-olycka. Finns dom län åker blått in på alla t-olyckor. Spelar ingen roll om dom är påverkade eller inte.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/9 2004 9:44

Att köra med blåljus in från en trafikolycka med en patient som inte är i behov av blåljus kan ju mycket väl anses onödigt, men samtidigt kan det vara bra för patienten att känna att han/hon snabbt kommer till sjukhus. En psykologisk effekt...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/9 2004 19:23

kan väl ändå inte vara befogat att rulla blått in bara för dom har typ stukat tummen eller har ett litet sår på benet. om dom vill åka " psykologiskt" så måste det väl vara bättre och tar det lungt in. tycker att det istället skulle vara stressande att rulla blått. kan tänka mig att pat. upplever sig värre skadad än vad dom är. nej bort med matchorullningar och använd kunskap,förstånd och säkerheten i första hand.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/9 2004 21:22

Ställer mig helt frågande till dina påståenden?
Vem kör blått med en stukad tumme och liknande åkommor?
Jobbar du verkligen i verksamheten?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 27/9 2004 22:30

jodå visst gör jag. Det finns faktiskt dom stationer som gör det. man har en tradition med att rulla blått in på alla t-olyckor. jag kanske är lite mera upplyst om vissa saker än du Niklas. Tycker själv att det är för j-v att man 2004 får hållas med sådant bus. Har försökt att föra en dialog med flera personer som håller denna tradition i liv men har blivit idiot förklarad. Och du Nicke K det är flera stationer som gör detta, över hela Sweden. Sug på den du. Nicke

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/9 2004 22:53

Jag är väl naiv. Trodde att det var självklart att sådant inte sådant existerade. Som jag tolkar lagen så kan det väl tolkas som olagligt? När man påkallar fri väg utan vettigt skäl!

Tack jajo för att du upplyst mig om det. Skulle vilja träffa någon som förespråkar den typen av prioriteringar, för en intressent diskussion.

Det är tragiskt för verksamheten. Får allmänheten reda på det (vilket de gör på ett sånt här öppet forum), så urholkas respekten för oss när vi kommer i gul bil med blå lyktor.. Det är lite som "pojken och vargen syndromet".. Usch.. arma tanke!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/9 2004 9:50

javisst är det hemskt, och dessutom att man ska hålla det "hemligt" märkligt att det inte blir mera reaktioner på detta syndrom.
"Många äro dom som svettas just nu".

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 13/10 2004 0:55

En stukad tumme är naturligt vis INTE skäl för blåljus. Det var inte så jag menade. Såna patienter kan väl åka taxi?
Jag tror dock inte att den person som ligger i sjukhytten tycker att vi är hemska människor om vi kör med blått in till akuten efter en t-olycka. Sen får man ju använda sunt förnuft med i bedömning av blåljus eller inte.

SKulle tummen däremot trilla av under transporten får man ju omprioritera...
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar