Blåljus, sirener?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Sigge
Inlägg: 18
Blev medlem: 3/8 2006 16:02

Blåljus, sirener?

Inlägg av Sigge » 3/9 2006 13:21

I vilka fall används blåljus eller sirener, elle både och? Är det prio som avgör eller vad styr blåljus- och sirenanvänding?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/9 2006 15:01

Vid prio ett är det blåljus och sirener. Nattetid kan det iofs vara en fördel att endast använda blåljus så att man slipper väcka varenda kotte längs vägen.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 14/9 2006 21:54

jag har upplevt att vissa ambulanstransporter sker med blåljus, men utan siren mitt på dagen, trots viss trafik (mitt i stan där jag bor). vad kan det bero på??

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 14/9 2006 23:44

magill skrev:jag har upplevt att vissa ambulanstransporter sker med blåljus, men utan siren mitt på dagen, trots viss trafik (mitt i stan där jag bor). vad kan det bero på??
Patient i bilen.
Man vill inte oroa patienten mer än nödvändigt.

Swedman

Inlägg av Swedman » 15/9 2006 1:11

Att inte använda alla larmanordningar dagtid kommer från den gamla stammen speciellt på landsortsstationer där man ej skall verka vara blåljuskåt... "En manlig sak att visa mognad", vilket är helt fel.
Vissa av den gamla stammen använder inte ens blåljus vid Prio 1 , utan stanna laglydigt under motivationen på den lästa mobitexremsan.

För att verka trafiksäkert för fotgängare och andra medtrafikanter så är larmanordningarna hur illa de än låter till för våra medtrafikanter.

Tycker själv inte om tutet men om man tänker ett steg längre så har de sin givna funktion

AutoInjektorn

Uttryckningskörnings ambulans = blåljus OCH siren

Inlägg av AutoInjektorn » 17/1 2007 13:09

Jag anser att vid uttryckningskörnings (ambulans) så skall ALLTID ljus och ljud användas, även på natten.
Man kan dock frångå detta vid vissa tillfällen, dock aldrig för att "skona" grannarna på natten, utan vid de tillfällen pat. inte accepterar det (t.ex. orolig pat. vid hjärtsjukdom) eller vid "tyst" framkörning (ex. misstänkt hoppare (suicid)).

Vid tillfällen då ljus och ljud ej används skall dock extrem försiktighet tillämpas.

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 17/1 2007 13:31

På tal om uttryckningskörning, vet att det är lite olika beroende var man jobbar innan man får börja köra som "nybörjare". Själv har jag hört att man ska ha jobbat minst sex månader innan man får köra blåljus.

Vad har ni för erfarenheter?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 17/1 2007 14:30

Det finns en tråd som handlar om just detta sen tidigare...

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 17/1 2007 14:41

JOCKE skrev:Det finns en tråd som handlar om just detta sen tidigare...
Visst finns det en tråd som handlar om detta sen tidigare, nämligen viewtopic.php?t=51 8)
Jag tycker dock att när man hänvisar till en befintligt tråd skall länka till denna. Detta för att minska på eventuella frustrationer över att man inte hittar tråden ifråga. :roll:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 17/1 2007 14:44

Det hade jag gjort om jag hade hittat den...

ambulansbil112

Inlägg av ambulansbil112 » 20/8 2007 18:25

jag har hittat den.

Skriv svar