Varför kör vi blått?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Varför kör vi blått?

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/9 2004 21:40

I vilken lag hittar vi det och vilka är det som beslutar om vilka som ska få köra med blåljus?

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 11/9 2004 22:55

Finns ett eget forum för "utryckningskörning"....
Tror du hittar svaret i tidigare inlägg.
viewtopic.php?t=133
Annars finns all lagtext i Trafikförordningen.
Du kan börja leta på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Moderator

Inlägg av Wernvik » 14/9 2004 15:55

Flyttar denna tråd till rätt forum.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/9 2004 20:45

Tack för svaret och för att tråden hamnat rätt..

Jag vet att det står i trafikförordningen, men VARFÖR får vi köra för fort osv och vilka bestämmer om det?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 15/9 2004 15:16

Varför?
Är inte det ganska klart.

För räddande av liv bland annat.
Som det står i lag texten :

6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.


7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.


8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.


Svaret på frågan varför måste ju bli att det är för att rädda liv och minska permanent skada på personer.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/9 2004 17:28

Jovisst, det förstår jag ju förstås. Men jag tänkte om det står förklarat någonstans. ungefär så här;

"De som i sin tjänsteutövning........ Har rätt att påkalla friväg" osv

inte bara för oss utan generellt för dem som kör ytryckningsfordon (blodtransport, SL, gasbil osv).

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 16/9 2004 6:27

Men svaret på din fråga står ju där i paragraf 6 ju.

"1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. i andra jämförliga trängande fall. "

Där står det vilka som får och inte får ju....

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 16/9 2004 18:45

Kan det var det här du letar efter?

I Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon. Larmanordningar skall finnas på utryckningsfordon. Annat fordon får inte förses med sådana anordningar.

9 § Ett sådant motorfordon som anges nedan skall antecknas som utryckningsfordon, om det vid registreringsbesiktning enligt 6 kap. fordonsförordningen (2002:925) har godkänts eller i typintyg har betecknats som utryckningsfordon:
1. ett motorfordon som har godkänts vid lämplighetsbesiktning enligt 8 kap. 1 § 4 fordonsförordningen och som är inrättat för transport av sjuka eller skadade och är avsett att användas uteslutande för detta ändamål av den som ingår i en sådan organisation som avses i 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. ett motorfordon som är avsett att användas endast av en statlig brandkår eller en kommunal räddningskår eller av ett spårvägs- eller järnvägsföretag för att bereda hjälp vid eller förhindra olycksfall eller för att undanröja trafikhinder, eller av polis- eller tullpersonal eller personal vid Kustbevakningen i brådskande tjänsteutövning. Förordning (2002:945).


Utöver de ovan angivna fordonsägarkategorierna kan Vägverket enligt Förordning om vägtrafikregister, 20 kap. Bemyndiganden m.m., 4 §, andra stycket, 2 (SFS 2001:650) ge dispens för exempelvis gas- el- och vattenverks katastroffordon, fordon som används för transport av jourhavande läkare samt fordon som brukas för vissa brådskande blodtransporter.

4 § Vägverket får också föreskriva eller i enskilda fall medge att
1. bestämmelserna i denna förordning om yrkesmässiga fordonstillverkare skall gälla även andra än dem som innehar ett nationellt typgodkännande för fordon, eller
2. att ett annat motorfordon än ett sådant som avses i 6 kap. 9 § får antecknas som utryckningsfordon i vägtrafikregistret.
Undantag som avses i andra stycket 2 får föreskrivas eller medges endast om det finns särskilda skäl och det kan ske utan fara för trafiksäkerheten.


Vägverket har på senare år blivit MYCKET restriktiva med att bevilja dispenser.....

Skriv svar