T-olyckor med amb.
Moderator: Wernvik
Hej Jesper! tuvärr så har du träffat på den del av Sveriges ambulans pesonal som ger dåligt ryckte. Mig personligen så tror jag inte att olyckorna kommer att minska bara för man inför ett speciellt körkort för utryckningsförare.
Dom flesta av dom som kör "bus" är rätt hyffsade på att köra bil men har en attityd som är åt h**'. Troligen så skulle dom klara detta körkort och problemet skulle kvarstå.
Jag själv åker hellre prio 1 med en som är lite sämmre på utbildningarna och försiktig i körningen men som fattar att det är ett riskmoment att åka sjukvagn.
är det inte lite så att dom som kör "bus" ofta tillhör gnällgruppen där det är fel på allt och alla. Likaså mästare på att ha förutfattade meningar.
Dom flesta av dom som kör "bus" är rätt hyffsade på att köra bil men har en attityd som är åt h**'. Troligen så skulle dom klara detta körkort och problemet skulle kvarstå.
Jag själv åker hellre prio 1 med en som är lite sämmre på utbildningarna och försiktig i körningen men som fattar att det är ett riskmoment att åka sjukvagn.
är det inte lite så att dom som kör "bus" ofta tillhör gnällgruppen där det är fel på allt och alla. Likaså mästare på att ha förutfattade meningar.
Re: T-olyckor med amb.
Hej Andreas!andreas skrev:Det är ganska ofta man läser om ambulanser som är delaktiga i trafikolyckor och jag läste en rapport nyligen som sa att trafikolyckor med personskador där utryckningsfordon är inblandade sker varje vecka i Sverige.
Den första åtgärden man tänker är (mer) UTBILDNING. Men man når då bara den ena parten i problemet, utryckningspersonalen.
Vad finns det för sätt att minimera olyckor med ambulans, polis, brandkår etc?
Ett sätt kunde kanske vara att ha en sändare i ambulansen med en räckvid på ca 300-400m som kontinuerligt sänder ut ett varningsmedelande. I alla personbilar monteras en mottagare. När ambulansen är inom en radie av 300-400m börjar mottagaren i personbilen spela upp varningsmedelandet och bilisterna blir medvetna om att det är ett utryckningsfordon i närheten av dem.
Är det någon som vet om det forskas på hur dessa olyckor kan minimeras? Och vad görs det idag för att minimera dessa?
Obehagligt att se kollegor i olyckor! Jag tror i grunden inte att de aktuella olyckorna handlar om fel i handahavandet av förarna av utryckningsvagnarna. Din idé om sändare är toppen! Dessutom en bra affärsmöjlighet. Tyvärr tror jag att bilindustrin är svårflörtade!
Jag tror dock att krav på Taxikort blir vanligare. Se bara på liggande sjuktransporterna i Stockholms län! Kanske inte så dum tanke att ha Taxikort som ett grundkrav vid nyanställning. Skulle vara intressant att mäta statistiken från län till län..
//Kör försiktigt....
Blood Will Tell
lika
håller med i mycket, fast skulle ändå vilja se ett speciellt körkort.jajo skrev:Hej Jesper! tuvärr så har du träffat på den del av Sveriges ambulans pesonal som ger dåligt ryckte. Mig personligen så tror jag inte att olyckorna kommer att minska bara för man inför ett speciellt körkort för utryckningsförare.
Dom flesta av dom som kör "bus" är rätt hyffsade på att köra bil men har en attityd som är åt h**'. Troligen så skulle dom klara detta körkort och problemet skulle kvarstå.
Jag själv åker hellre prio 1 med en som är lite sämmre på utbildningarna och försiktig i körningen men som fattar att det är ett riskmoment att åka sjukvagn.
är det inte lite så att dom som kör "bus" ofta tillhör gnällgruppen där det är fel på allt och alla. Likaså mästare på att ha förutfattade meningar.
Taxikortet är bara en skrivning/teoriprov på yrkestrafikregeler och lite annat, kanske inte så lämpligt. Bättre med C- kort eller??? svårt att veta, tillslut är nog ett "eget" U- körkort bäst.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Jag tror detta är ett manligt problem..
Likaväl som många killar tänker med dicken när de är på krogen, så tänker de med testiklarna i takt med att de producerar gigantiska mängder av testosteron när de kör blått..
Har träffat många idioter som borde köra rally istället för ambulans. Ingen av dem har varit kvinna..
Likaväl som många killar tänker med dicken när de är på krogen, så tänker de med testiklarna i takt med att de producerar gigantiska mängder av testosteron när de kör blått..
Har träffat många idioter som borde köra rally istället för ambulans. Ingen av dem har varit kvinna..
Några tankar runt detta med körning av ambulans i allmänhet och utryckningskörning i synnerhet.
Jobbade tidigare på vad jag tror är en normalrepresentativ ambulansstation. 2 dygnsbilar, 35 000 i upptagningsområdet ~3,5 uppdrag/bil/dygn. Vi var 18 fast anställda 16+2 pool sommartid tillkom ytterliggare vikarier. Vi körde ungefär 16 000 mil per år. Det innebar att varje anställd körde i genomsnitt 850 mil per år!!! 850 mil per år är ungefär hälften av vad en genomsnittlig svensk bilförare kör per år PRIVAT (På vår station fanns anställda som INTE ENS ÄGDE EN PRIVATBIL).
I bästa fall kanske 50 mil av dessa är "trängande fall", resten är prio 3 (hälften av resorna men ofta längre resor.), prio 2, 2 eller 3 in efter att ha kört prio 1 ut.
Jag tror att flesta verksamma inom ambulanssjukvården ser på sig själva som yrkeschaufförer men hur stor erfarenhet av bilkörning har vi egentligen i förhållande till andra trafikanter?
Hur ser det ut på er station?
Vad göra? Utbildning ÄR viktigt men jag tror att det också handlar om att få betydligt många fler körmil på aktuell fordonstyp.
Jobbade tidigare på vad jag tror är en normalrepresentativ ambulansstation. 2 dygnsbilar, 35 000 i upptagningsområdet ~3,5 uppdrag/bil/dygn. Vi var 18 fast anställda 16+2 pool sommartid tillkom ytterliggare vikarier. Vi körde ungefär 16 000 mil per år. Det innebar att varje anställd körde i genomsnitt 850 mil per år!!! 850 mil per år är ungefär hälften av vad en genomsnittlig svensk bilförare kör per år PRIVAT (På vår station fanns anställda som INTE ENS ÄGDE EN PRIVATBIL).
I bästa fall kanske 50 mil av dessa är "trängande fall", resten är prio 3 (hälften av resorna men ofta längre resor.), prio 2, 2 eller 3 in efter att ha kört prio 1 ut.
Jag tror att flesta verksamma inom ambulanssjukvården ser på sig själva som yrkeschaufförer men hur stor erfarenhet av bilkörning har vi egentligen i förhållande till andra trafikanter?
Hur ser det ut på er station?
Vad göra? Utbildning ÄR viktigt men jag tror att det också handlar om att få betydligt många fler körmil på aktuell fordonstyp.
Re: Hög fart eller fort fram
Kollade på SIBAs hemsida på lite hifiutrustning och insåg att det är ju inte bara bilstereo som har RDS. Kan ju bli lustigt när man vaknar av att klockradion går igång på morgonen och meddelar att en ambulans är på väg mot dig.lukas1 skrev:Intressant ide med sändaren i utryckningsfordonet. Behöver inte bli så komplicerat då de flesta bilar idag her en stereo med RDS-funktion. En svag sändare i utryckningsfordonet med en räckvidd om ca 200-300 meter aktiverar den vanliga bilradion med ett meddelande typ
"Ambulans/brandbil/polis närmar sig bakifrån - sakta ned och kör åt sidan"
RDS i fronten?
Jo, Lipton det skulle säkert vara en upplevelse. Skulle kanske kunna bidra till en förbättrad nativitet till gagn för nationen?
Men är det ett problem i praktiken? Hade de inte vaknat av dina sirener i alla fall? Signalen skall ju bara sändas ut vid blåljuskörning, och kan väl bara vara aktiverad tillsammans med sirenen om det är att föredra.
RDS-larm förekommer ju redan idag i olika sammanhang trafikhinder, olyckor etc. Har aldrig hört t ex någon Södertäljebo klaga över att ha blivit väckt av meddelande om olycka Rotebro. Signalen går ju att koppla ur på de apparater som säljs. RDS används ju som larm vid kärnkraftshaveri inom inre zonen. De boende där har ju fått en egen mottagare per hushåll som aktiveras bara av ett sådant larm och VMA provet varje kvartal. Den reagerar inte på trafikinformation så där är det inte heller ett problem.
Inga system är perfekta tyvärr, men får ibland ta det onda med det goda!
Men är det ett problem i praktiken? Hade de inte vaknat av dina sirener i alla fall? Signalen skall ju bara sändas ut vid blåljuskörning, och kan väl bara vara aktiverad tillsammans med sirenen om det är att föredra.
RDS-larm förekommer ju redan idag i olika sammanhang trafikhinder, olyckor etc. Har aldrig hört t ex någon Södertäljebo klaga över att ha blivit väckt av meddelande om olycka Rotebro. Signalen går ju att koppla ur på de apparater som säljs. RDS används ju som larm vid kärnkraftshaveri inom inre zonen. De boende där har ju fått en egen mottagare per hushåll som aktiveras bara av ett sådant larm och VMA provet varje kvartal. Den reagerar inte på trafikinformation så där är det inte heller ett problem.
Inga system är perfekta tyvärr, men får ibland ta det onda med det goda!
Re: RDS i fronten?
lukas1: Hade inte en aning om detta du skriver faktiskt. Tycker att det verkar som en ganska bra ide. Det enda problemet jag kan se är att eventuella olyckor kan bli allvarligare eftersom förarna lär sig att bilisterna flyttar på sig. När det då kommer en bilist med funktionen avstängd/gammal radio och utan blick i backspegeln kan det smälla kraftigt.
Detta tycker jag dock inte är ett problem för att genomföra iden. Skulle det utvecklas så att det fungerar i stor skala i praktiken så får ju utryckningsförarna ta även detta med i beräkningen när man kör bilen. Därmed är vi tillbaka där diskussionen började. Mer utbildning behövs, tekniken kommer aldrig bli mer än ett mer eller mindre bra komplement.
Detta tycker jag dock inte är ett problem för att genomföra iden. Skulle det utvecklas så att det fungerar i stor skala i praktiken så får ju utryckningsförarna ta även detta med i beräkningen när man kör bilen. Därmed är vi tillbaka där diskussionen började. Mer utbildning behövs, tekniken kommer aldrig bli mer än ett mer eller mindre bra komplement.
T- olyckor med ambulans
De senaste åren har det skett en otrolig kompetenshöjning beträffande sjukvårdsdelen inklusive medicintekniken i bilarna. Vad som totalt har glömts bort är kompetensutvecklingen av våra förare, olycksstatistiken talar sitt tydliga "språk". Hur länge skall det gå innan beslutsfattarna har insett detta och inför ett särskilt förarbevis för framförandet av utryckningsfordon??
Personer som framför entreprenadmaskiner, taxi måste genomgå speciella utbildningar, var ligger logiken i detta? Nu har visserligen många arbetsgivare tagit ansvaret och ställt krav på sina förare, men det måste till nationella krav för att alla skall ta sitt ansvar för att kompetensutveckla förardelen lika mycket som man utvecklat sjuksvårdbiten i bilarna.
Var tog förslaget från 1996 vägen? Vägverket hade långt gångna planer på ett lagförslag som gick ut på att ett särsklit förarbevis skulle införas, Jag vet inte vart det tog vägen? Hur många liv skall det kosta innan det kommer fram igen, nollvisionen gäller den inte för ambulanspersonal?
Personer som framför entreprenadmaskiner, taxi måste genomgå speciella utbildningar, var ligger logiken i detta? Nu har visserligen många arbetsgivare tagit ansvaret och ställt krav på sina förare, men det måste till nationella krav för att alla skall ta sitt ansvar för att kompetensutveckla förardelen lika mycket som man utvecklat sjuksvårdbiten i bilarna.
Var tog förslaget från 1996 vägen? Vägverket hade långt gångna planer på ett lagförslag som gick ut på att ett särsklit förarbevis skulle införas, Jag vet inte vart det tog vägen? Hur många liv skall det kosta innan det kommer fram igen, nollvisionen gäller den inte för ambulanspersonal?
Trafiksäkerhet och attityder
Arbetar själv med utbildningar i LABC, HLR, brand mm. Men även med drog och alkoholtester på företag. Får ibland på första hjälpen kurser höra om ambulansförare med kraftig mentholdoft i utandningen od. Kan det någon gång vara annat än förkylning? I ett av våra västra län har det på fem ertappats ca 30 linjebusschaufförer i tjänst med promille på otillåten nivå. Dricker de i tjänsten? Nej, oftast har de totalt missbedömt tiden mellan "kvällen före" till "morgonen efter". Hur många fler är det då inte som inte ger utslag på blåsapparaten, men har en reaktionsförmåga nedsatt. Normal förekomst av positiva drogtester är drygt 3 procent i stickproven. Om det är arbetsplatser med låg medelålder något högre. Och hur är det med sömnen, dricks det Red Bull och liknande, äts koffeintabletter för att hålla sig pigga. Att vara vaken är inte detsamma som att vara alert. Jag tror inte det är någon skillnad hos någon yrkeskår eller arbetsplats. Genom studier vet vi att vi sover mindre för varje år, trots att sömnbehovet är lika som tidigare. Det är kanske dags för kortare arbetspass för dem som kör i tjänsten? Efter att ha haft ett adrenalinpåslag under en traumatisk insats följer en återhämtningsfas då hjärnan står i "nedan". Men hur många kan ta den paus som vore lämplig, då det är fortsatt beredskap, returresa med tomt skåp, transportresa ed.
Testar ni droger ochalkoholtester på varandra regelbundet? Gör ni reaktionstester på varandra? Är det OK att säga "Idag är jag en usel bilförare för vi hade fest igår, eller vi grälade hemma imorse". Alla är vi bara människor med fel och brister som har bra och dåliga dagar ibland. Men kan vi stå för det, eller tolereras för det?
Var rädda om varandra!
Testar ni droger ochalkoholtester på varandra regelbundet? Gör ni reaktionstester på varandra? Är det OK att säga "Idag är jag en usel bilförare för vi hade fest igår, eller vi grälade hemma imorse". Alla är vi bara människor med fel och brister som har bra och dåliga dagar ibland. Men kan vi stå för det, eller tolereras för det?
Var rädda om varandra!
Och nyss hände det igen....
22 dec vid 2140 tiden voltade en ambulans söder om Tibro.
Bilder finns på www.wighsnews.se
22 dec vid 2140 tiden voltade en ambulans söder om Tibro.
Bilder finns på www.wighsnews.se