T-olyckor med amb.

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Hög fart eller fort fram

Inlägg av lukas1 » 23/11 2004 3:33

Intressant ide med sändaren i utryckningsfordonet. Behöver inte bli så komplicerat då de flesta bilar idag her en stereo med RDS-funktion. En svag sändare i utryckningsfordonet med en räckvidd om ca 200-300 meter aktiverar den vanliga bilradion med ett meddelande typ
"Ambulans/brandbil/polis närmar sig bakifrån - sakta ned och kör åt sidan" Oftast är det ju stereon som överöstar sirenen. Den enda nackdelen är väl att det inte går att använda ambulansens egen stereo under under utryckning.

Dessutom är det inte alltid blåljuset syns så bra heller. Kommer du för nära är både takljus och lamporna på stötfångaren dolda för back-spegeln. Däremot syns de lampor en del fordon nu har vid de yttre backspeglarna mycket bra då de ligger i linje med de egna back-speglarna på sidorna vilka inte är avbländningsbara.

Såg i ett annat land ett fordon med saftblandaren vriden ett halvt varv, varför den alltså fick ett roterande ljussken bakåt-uppåt-framåt. Syntes betydligt bättre bakifrån. På håll i regn, dis och dimma syntes den betydligt tidigare då man närmade sig ett stillastående utryckningsfordon.

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 23/11 2004 12:25

Ett nationellt utryckningskörkort med tuffa krav på bla hantering av fordon i olika miljöer samt teoriprov.

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Varför blåljus?

Inlägg av magnus32 » 23/11 2004 19:44

Jag känner många poliser som inte tycker att det är någon fördel att ha ljusen påslagna vid utryckning!
Jag förstår att vid många tillfällen måste larmanordning vara på för att man ska ta sig fram, men i många fall kanske det inte behövs?
Polisens förklaring till att man inte kör med blåljus/siren är att då bromsar bara folk så att man håller på att köra i "röven" på dom och att folk gör många oförberreda handlingar så att det blir lättare att ta sig fram utan ovan nämda verktyg (detta gäller landsväg och inte i stan)
Vad tycker/tänker ni om detta???

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 23/11 2004 20:12

Du kan inte kräva fri väg om du inte använder larmanordningar dvs blåljus och sirén. Men du kan köra trängande fall utan blåljus och sirén, det är alltid föraren av utryckningsfordonet som avgör om larmanordningen skall användas. Sen kan det finnas lokala tjänsteföreskrifter som säger att du alltid skall använda minst blåljus vid trängande fall. Sen behöver man väl inte åka upp i "röven" på bilister bara för att man kör med larmanordningen på, det är väl en planeringsfråga.

Rogga

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 23/11 2004 20:58

Nä men när dom ser blåljusen tvärnitar dom

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/11 2004 21:37

Det problem som Magnus 32 skrev med "upp i röven" är ett lysande exempel på varför vi bör ha hårdare krav. I dessa fall luktar det orutin,dålig planering och taskig attityd. Har själv åkt med kolegor som kört på detta viset (tack och lov sällsynt, men ändå). Angående poliser och utryckningskörning så sa en av Sveriges bästa instruktörer (numera motorjournalist) - släpp ut en ung polis i en v70 t5 som gör 240 km/h så går hastighetsmätaren i botten på en utryckning, och det spelar ingen roll om dom har blivit tillsagda med "pekfingret". Med hastigheter över 130 km/h så krävs det en god planering och kunskap om vad man håller på med för att inte hamnar "upp i röven". Och andra sidan, handen på hjärtat, hur ofta behöver man köra fortare än 130 km/ om man håller en jämn fart med god planering (mee di blååe på) på svensk landsväg?????

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 23/11 2004 21:56

Magnus, det är därför man måste planera och köra med framförhållning när man kör trängande fall.
Och som jag skrev tidigare så får jag, enligt min lokala tjänsteföreskrift, inte köra trängande fall utan att använda minst blåljus. Kanske finns det fler ambulansorganisationer som har det kravet, vad vet jag.


Rogga

Anonymous

Re: Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 24/11 2004 8:27

Rogga skrev:Och som jag skrev tidigare så får jag, enligt min lokala tjänsteföreskrift, inte köra trängande fall utan att använda minst blåljus. Kanske finns det fler ambulansorganisationer som har det kravet, vad vet jag.


Rogga
Enligt lag måste behöver man inte använda varken ljus eller sirener.
(om det nu inte har blivit lagändring)

Mycket märkligt att den lokala ambulansorganisationen kringgår lagen med egna "krav" (!)

Anonymous

Re: Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 24/11 2004 9:04

AA SKREV: Mycket märkligt att den lokala ambulansorganisationen kringgår lagen med egna "krav" (!)

vadå kringgått lagen?? Jag skulle vilja kalla det högt säkerhetstänkande
men olagligt nä,nä. Tycker du ska läsa det en gång till så kanske liljeholmen slår till.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/11 2004 9:27

Kringå lagen var kanske fel ord.
Men ha egna krav som inte lagen kräver.

På vilket sätt är det ett säkerhetstänkande?
Ställer man in en prio1-körning pga att blålampor och sirener har lagt av på bilen och för att man som lokal station har egna krav på minst blåljus?
En undran bara på hur man löser problemet..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 24/11 2004 10:34

som det stod längre upp - att det var bättre att köra utan ljud och lampor vid trängande fall. Måste väl vara bättre att påkalla någon form av uppmärksamhet när denna lag är formulerad som den är. Klart att man kan dra allt till ytliggheterna.T.ex.en boing som stöttat på taket och slagit sönder lamporna och det är 24meter snö så kan blåljuset reflektera tillbaka.Allt är möjligt

Anonymous

Utryckningskörning

Inlägg av Anonymous » 24/11 2004 16:34

AA, om du läser TrF 11 kap. 7§ så står det så här, Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iaktagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrift som inte särskilt gäller honom eller henne. Förare skall dock etc etc.
Med som inte särskilt gäller honom eller henne avser man tex. en lokal tjänsteföreskrift eller liknande.
Läser man sedan TrF 3 kap. 43§ så står det att Fordonets hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver . Hänsyn skall tas till väg-, väderleks-och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vata högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder.
Det kanske Magnus polis kompisar borde läsa igenom innan dom trampar gasen i botten och kör upp i "röven" på framförvarande bilister.

Rogga

Anonymous

rätt!

Inlägg av Anonymous » 25/11 2004 20:03

Jag vet inte om det är bra med en "auto-indragning" av U-kompetensen vid 60 år. Det finns ju 30 åringar som inte borde sitta bakom ratten :cry:
Kan man inte ha samma regler som vid andra högre behörigheter? :?:[/quote]

Skrev 60 år bara för att markera att man vid lite högre ålder får sämre reaktion, mörkerseende m.m. men absolut vissa borde inte ens få gå på en stig med barnvagn, det finns många duktiga äldre bilförare. Tycker också att man ska ha samma krav som exvis vid C- körkort.
Ska man ha en nollvision i trafiken så skulle nog alla med körkort ha lite hårdare läkarundersökningar. Sedan ska vi nog fundera över det här med nattarbete, speciellt på stationer med hög belastning om det kan vara en säkerhetsrisk i trafiken (och medicinskt) hur ska vi bli piggare på natten? kortare nattpass?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/11 2004 23:59

Tänkte bara tillägga att du har din rygg betydligt mer fri om du använt blåljus och siren då olyckan varit framme. Hände en kollega som kolliderade mitt i natten då han körde mot rött och inte hade sirenerna påslagna(enbart blåljus). Om så hade varit fallet hade utgången troligtvis sett annorlunda ut. Nu blev ansvaret för olyckan helt hans fel. Det hade det i och för sig ändå blivit men det hade nog inte blivit grov oaktsamhet som åtalspunkt.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/11 2004 17:52

Förra sommaren på Gotland skulle jag åka över färjan till Fårö. Jag körde på med min moped och vi fick vänta ovanligt länge, jag frågade färjegubben vad som stod på, och han sa att en ambulans var på väg. Intressant, tyckte jag, som vill bli just amb.ssk. Efter ett tag hörde jag sirenerna och ambulansen kom körande väldigt fort, det som förvånade mig var att föraren inte saktade ner, han körde upp på färjan i 80-90 km/h och nästan flög upp.

helt galet och onödigt. Det sprang runt massor med ungar bland bilarna på färjan och det var allt nära ögat att han körde på en av dem.
Är inte det onödigt? Varför köra på färjan i full fart, det går väl inte snabbare för det? tänkte han flyga över vattnet?
Inte värt att riskera en människas liv bara för att föraren tror att han är kung.


Jag är inte så insatt inom detta, men uttryckningskörtkort verkar vara den enda lösningen?

/Jesper

Låst