T-olyckor med amb.

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/12 2004 10:48

Green skrev:Det är märkligt att det är så mycket kracher med ambulans.

Varför är det inte lika mycket på brand och polis? En lite intressant fråga.
Det är det. Brand rullar betydligt mindre. Om du går ut i din vagnhall på jobbet och tittar så kan du se att dina stora brandbilar från-90 talet har rullat max 6000mil, och släckbilarna rullat det samma på 5-6 år. Och vad det beträffar polisen så har dom mera skador på sina bilar. Fråga annsvariga för polisbilarna och hör vad dom säger. men visst är det ett problem med alla krockar. Men att ambulansen skulle vara mycket sämre än polisen eller brand så är inte fallet. Alla inom blåljus yrket sitter i samma båt så något gemensammt borde ligga i tiden.

rebban

Inlägg av rebban » 29/12 2004 17:56

Brand har inte lika många mil på fordonen inte ens i sthlm rullar dom speciellt mycket. Sen har brand bättre ljus samt framförallt bättre ljud.

Polis har som regel mycket mera skador/olyckor än sjukvagnarna men det uppmärksammas inte alltid.

Kan säga som utomstående (kör ej blått utan tungbärgare) att dom som kör lugnast och bäst i korsningar tex är sjukvagnarna även på vägen ut på jobben. Polisen har en mycket mera agressiv körning.
Är stockholm jag tänker på då där jag tillbringar 10 000 mil i trafiken och ser en hel del.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/12 2004 20:13

OBS! : I den vagnhallen där jag tittar har första bilen rullat 6000 mil på ca 1-2 år så den går runt på en del larm.



Samtiditg så är det många deltidsbrandmän ute i landet som knappt aldrig kör på larm. Det borde ju göra att olyckorna ökar där eftersom en deltidsbrandman aldrig får någon rutin.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/12 2004 23:10

skulle en släckbil eller steg,tank eller räddningsfordon rullat närmare 6000 mil på ett år? måste vara Svenskt rekord.Liten fråga, var jobbar du och hur många larm har ni? och vilken slutsatts kommer du fram till angående olyckorna.

ps.
Du tittade inte in någon nytvättad privat bil som stod inne i hallen?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/12 2004 23:30

Jag vill inte gå ut och säga exakt vem jag är och var jag jobbar. Det kan missbrukar på denna sidan. Men det är på en av sveriges med larmfrekventa station. Obs 1-2 år var det.

Om man kollar på statistiken på den Räddningstjänsten så har amb. olyckorna ökat väldigt mycket.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/12 2004 23:55

Jag har varit på flera föreläsningar b.la. där f.d. lärare från polishögskolan har föreläst och dom är uppdaterade och kanske dom bästa instruktörerna i Sverige. Dom menar att % så ligger inte ambulansen värre till än övriga blåljusyrken, men att det är ett stigande problem hos brand,polis och vi ambulansdroskor.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/12 2004 10:37

Ja det kommer man ju inte undan ifrån att Polisen har helt bäst utbildning på körning. Och helt klart bäst lämpade bilar för att köra utryckning i. En stor tung amb eller i värsta fall en stor tung släckbil är ju inte så roligt att köra med.

Mycket att t.ex. brandbilar inte är inblandade i mycket olyckor är att man i vissa städer kräver att man har jobbat i 5 år innan man ens för köra upp på första bilen. Det gör ju att man inte är riktigt lika larmstirrig när man ska ut och köra.

Mycket beror ju på erfarenheten av larm och larmkörning.

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 11:35

I vår utbildning ingår en liten introduktion till alarmkörning! Även praktisk övning, körning i stadsmiljö och en dag på halkbanan! Borde kanske sätta mera sådant in på schemat!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/12 2004 12:07

Det svåra är ju inte att handskas med bilen oftast. Det är ju det att det är orutinerad personal som kör. Det handlar ju om att gasa vid rätt tillfälle och ta det lugnt när det är för riskabelt att köra fort.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 31/12 2004 12:10

På vår station har vi inte haft körutbildning på 15 år. Nästan hälften av personalen har ingen körutbildning utöver den man får då man läser befattningsutbildningen. För alla nya hålls en halv dag med backövningar och ett bromsprov. Efter 6 månader får alla börja köra prio 1. Skrämmande, eller hur?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 31/12 2004 16:47

Jag har inte sett några siffror på vilken blåljusorganisation som toppar olyckorna, men jag kan tänka mej att brandkåren ligger i långt ner på listan. Jag tror inte dom generellt är bättre chaufförer, utan den största orsaken till varför olyckor inträffar tror jag är hastigheten. Polis och ambulans har högre medelhastighet än brandkåren. Med en lägre hastighet hinner medtraffikanter uppfatta utryckningsfordonet och hinner stanna innan olyckan är framme (eller så hinner utryckningsfordonet stanna.)

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 1/1 2005 11:35

Debatten blir lite onyanserad genom att ställa olika yrkesgrupper mot varandra vilka svårt att jämföra även om de kör blått.
Några frågeställningar som bör besvaras först är t ex
¤Hur många prio 1 körningar finns inom de körda milen på respektive fordon?
¤Hur många förare fördelas dessa på?
¤Hur många utryckningar/körda mil på det aktuella passet?
¤När på dygnet händer olyckan/tillbudet?
¤Hur många incidenter/tillbud är det per olycka/station/förare?

Kan möjligen tro att blodtransporter är inblandade i fler tillbud/incidenter/olyckor är ambulanser på grund av en ofta oerhört aggressiv körstil. Dock är föraren oftast ensamma i bilen och raporterar väl sällan dessa händelser. Såg under en semesterresa i Danmark en gaffeltruck med blåljus på taket som kört på en cykel (parkerad). I förhållande till antalet mil förmodligen kraftigt överrepresenterad i statistiken, men knappast i "verkligheten. Därför är det viktigt att jämföra på rätt och rättvist sätt. Också viktigt att inte bara konstatera att olika olyckor har hänt utan att också analysera varför, och vilka faktorer som samverkat. Dålig syn och hörbarhet av fordonet? Trött personal, eller personal med splittrad koncentration? Välövad personal på aktuellt fordon? Mycket mer påverkar men börja någonstans, och det man kan lära sig mest av är inte olyckorna utan det som "nästan hände" - tillbud och incidenter! Avfärda dem inte bara i farten med ett irriterat "* söndagsåkare" utan analysera mera varför händelsen uppstod.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/3 2005 19:21

så länge det är människor som sitter bakom ratten så kommer det hända olyckor

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Moderering

Inlägg av Wernvik » 6/3 2005 19:13

Känner att denna tråden nu har tömt allt innehåll av värde och att det nu mest är små upprepningar av tidigare inlägg. Ämnar därför låsa denna tråden om några dagar.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 9/3 2005 17:22

Novisen: Jag lider med dig. Så man får alltså ingen specifik utryckningsutbildning då, efter 6 mån? Huvaligen.

Låst