Det är det. Brand rullar betydligt mindre. Om du går ut i din vagnhall på jobbet och tittar så kan du se att dina stora brandbilar från-90 talet har rullat max 6000mil, och släckbilarna rullat det samma på 5-6 år. Och vad det beträffar polisen så har dom mera skador på sina bilar. Fråga annsvariga för polisbilarna och hör vad dom säger. men visst är det ett problem med alla krockar. Men att ambulansen skulle vara mycket sämre än polisen eller brand så är inte fallet. Alla inom blåljus yrket sitter i samma båt så något gemensammt borde ligga i tiden.Green skrev:Det är märkligt att det är så mycket kracher med ambulans.
Varför är det inte lika mycket på brand och polis? En lite intressant fråga.
T-olyckor med amb.
Moderator: Wernvik
Brand har inte lika många mil på fordonen inte ens i sthlm rullar dom speciellt mycket. Sen har brand bättre ljus samt framförallt bättre ljud.
Polis har som regel mycket mera skador/olyckor än sjukvagnarna men det uppmärksammas inte alltid.
Kan säga som utomstående (kör ej blått utan tungbärgare) att dom som kör lugnast och bäst i korsningar tex är sjukvagnarna även på vägen ut på jobben. Polisen har en mycket mera agressiv körning.
Är stockholm jag tänker på då där jag tillbringar 10 000 mil i trafiken och ser en hel del.
Polis har som regel mycket mera skador/olyckor än sjukvagnarna men det uppmärksammas inte alltid.
Kan säga som utomstående (kör ej blått utan tungbärgare) att dom som kör lugnast och bäst i korsningar tex är sjukvagnarna även på vägen ut på jobben. Polisen har en mycket mera agressiv körning.
Är stockholm jag tänker på då där jag tillbringar 10 000 mil i trafiken och ser en hel del.
skulle en släckbil eller steg,tank eller räddningsfordon rullat närmare 6000 mil på ett år? måste vara Svenskt rekord.Liten fråga, var jobbar du och hur många larm har ni? och vilken slutsatts kommer du fram till angående olyckorna.
ps.
Du tittade inte in någon nytvättad privat bil som stod inne i hallen?
ps.
Du tittade inte in någon nytvättad privat bil som stod inne i hallen?
Jag har varit på flera föreläsningar b.la. där f.d. lärare från polishögskolan har föreläst och dom är uppdaterade och kanske dom bästa instruktörerna i Sverige. Dom menar att % så ligger inte ambulansen värre till än övriga blåljusyrken, men att det är ett stigande problem hos brand,polis och vi ambulansdroskor.
Ja det kommer man ju inte undan ifrån att Polisen har helt bäst utbildning på körning. Och helt klart bäst lämpade bilar för att köra utryckning i. En stor tung amb eller i värsta fall en stor tung släckbil är ju inte så roligt att köra med.
Mycket att t.ex. brandbilar inte är inblandade i mycket olyckor är att man i vissa städer kräver att man har jobbat i 5 år innan man ens för köra upp på första bilen. Det gör ju att man inte är riktigt lika larmstirrig när man ska ut och köra.
Mycket beror ju på erfarenheten av larm och larmkörning.
Mycket att t.ex. brandbilar inte är inblandade i mycket olyckor är att man i vissa städer kräver att man har jobbat i 5 år innan man ens för köra upp på första bilen. Det gör ju att man inte är riktigt lika larmstirrig när man ska ut och köra.
Mycket beror ju på erfarenheten av larm och larmkörning.
Jag har inte sett några siffror på vilken blåljusorganisation som toppar olyckorna, men jag kan tänka mej att brandkåren ligger i långt ner på listan. Jag tror inte dom generellt är bättre chaufförer, utan den största orsaken till varför olyckor inträffar tror jag är hastigheten. Polis och ambulans har högre medelhastighet än brandkåren. Med en lägre hastighet hinner medtraffikanter uppfatta utryckningsfordonet och hinner stanna innan olyckan är framme (eller så hinner utryckningsfordonet stanna.)
Debatten blir lite onyanserad genom att ställa olika yrkesgrupper mot varandra vilka svårt att jämföra även om de kör blått.
Några frågeställningar som bör besvaras först är t ex
¤Hur många prio 1 körningar finns inom de körda milen på respektive fordon?
¤Hur många förare fördelas dessa på?
¤Hur många utryckningar/körda mil på det aktuella passet?
¤När på dygnet händer olyckan/tillbudet?
¤Hur många incidenter/tillbud är det per olycka/station/förare?
Kan möjligen tro att blodtransporter är inblandade i fler tillbud/incidenter/olyckor är ambulanser på grund av en ofta oerhört aggressiv körstil. Dock är föraren oftast ensamma i bilen och raporterar väl sällan dessa händelser. Såg under en semesterresa i Danmark en gaffeltruck med blåljus på taket som kört på en cykel (parkerad). I förhållande till antalet mil förmodligen kraftigt överrepresenterad i statistiken, men knappast i "verkligheten. Därför är det viktigt att jämföra på rätt och rättvist sätt. Också viktigt att inte bara konstatera att olika olyckor har hänt utan att också analysera varför, och vilka faktorer som samverkat. Dålig syn och hörbarhet av fordonet? Trött personal, eller personal med splittrad koncentration? Välövad personal på aktuellt fordon? Mycket mer påverkar men börja någonstans, och det man kan lära sig mest av är inte olyckorna utan det som "nästan hände" - tillbud och incidenter! Avfärda dem inte bara i farten med ett irriterat "* söndagsåkare" utan analysera mera varför händelsen uppstod.
Några frågeställningar som bör besvaras först är t ex
¤Hur många prio 1 körningar finns inom de körda milen på respektive fordon?
¤Hur många förare fördelas dessa på?
¤Hur många utryckningar/körda mil på det aktuella passet?
¤När på dygnet händer olyckan/tillbudet?
¤Hur många incidenter/tillbud är det per olycka/station/förare?
Kan möjligen tro att blodtransporter är inblandade i fler tillbud/incidenter/olyckor är ambulanser på grund av en ofta oerhört aggressiv körstil. Dock är föraren oftast ensamma i bilen och raporterar väl sällan dessa händelser. Såg under en semesterresa i Danmark en gaffeltruck med blåljus på taket som kört på en cykel (parkerad). I förhållande till antalet mil förmodligen kraftigt överrepresenterad i statistiken, men knappast i "verkligheten. Därför är det viktigt att jämföra på rätt och rättvist sätt. Också viktigt att inte bara konstatera att olika olyckor har hänt utan att också analysera varför, och vilka faktorer som samverkat. Dålig syn och hörbarhet av fordonet? Trött personal, eller personal med splittrad koncentration? Välövad personal på aktuellt fordon? Mycket mer påverkar men börja någonstans, och det man kan lära sig mest av är inte olyckorna utan det som "nästan hände" - tillbud och incidenter! Avfärda dem inte bara i farten med ett irriterat "* söndagsåkare" utan analysera mera varför händelsen uppstod.
Moderering
Känner att denna tråden nu har tömt allt innehåll av värde och att det nu mest är små upprepningar av tidigare inlägg. Ämnar därför låsa denna tråden om några dagar.