Adekvata och erforderliga körkunskaper

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Adekvata och erforderliga körkunskaper

Inlägg av AMBASS » 22/3 2004 18:07

Bra inlägg i en viktig fråga vilken nästan försvunnit bort mellan varven till förmån för SSK & AMB debatten. Frågan om körsäkerhet och förarutbildning är dock mycket aktuell. Jag såg i årets stora ambulanssjukvårds upphandlingen för Stockholm län att man fortfarande inte lägger ner några större krav på körteknik, kartläsning mm. Det som förundrar mig mest är att de s.k. "LIGGANDE SJUKTRANSPORTERNA" har förarkrav om att innefatta "TAXIKORT" medans "AMBULANSEN" har en intern utbildning i kartläsning. Detta låter paradoxalt och jag skulle gärna vilja ha detta förklarat för mig.

I övrigt tycker jag att man skall kunna ställa minst samma krav på körkunskap och lokalkännedom/kartläsning på en förare av ambualns eller dyl. som på en förare av icke akuta sjuktransporter.
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 23 gånger.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 22/3 2004 18:58

anders skrev:Som innehavare av Taxikort (TFL-leg) kan jag försöka att förklara, men ej försvara reglerna. Liggande Sjukvårdstransport är en Taxi som man beställer. Visserligen via SOS, men ändå beställer. Dessa kör mellan två punkter som inte är bestämda i linje osv...
Ambulans är ett Utryckningsfordon, och som all utryckningsfordon är undanta TFL regler. Andra exempel på undantagna transporter är:
¤ transport av avlidna
¤ jordbruksfordon som körs till och från gård
¤ "kompisskjuts" osv...
Men jag tycker att alla som kör ambulans borde ha TFL-kort. Lokalkännedomsprovet är nyttigt!!! Som jag har skrivit tidigare borde AmbSjukv "specialiseras" i körning och lokalkännedom...
Helt enig med dig! Jag tror dessutom att detta skulle sända ut mer sunda signaler till allmänheten som idag är lyckligt ovetande om detta faktum.
Blood Will Tell

JOCKE

utryckningskörning

Inlägg av JOCKE » 3/4 2004 20:53

Hej alla där ute!!
Jag håller med er att det borde finnas någon form av körkort eller liknande för utryckningsfordon. Jag tycker att oavsett vem som sitter vid ratten, vilken medicinsk kompetens de har och vilken prio de kör så ska de ha en ordentlig körutbildning. Jag har kört taxi i några år och har ett antal tusen mil på nacken men det är ju ingen garanti för att jag inte hamnar i en olycka. Jag skulle personligen inte vilja sätta mig som ny och köra prio 1. Jag började i stället med att köra transportbilen. Detta gjorde att jag lärde känna bilen och dess köregenskaper samt hur jag skulle framföra den på ett bra sätt med tanke på personerna i vårdhytten och mina medtrafikanter.

Ha det gott!!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 3/4 2004 22:44

Hur ser körutbildningen ut i dagsläget då?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/4 2004 18:33

Hej bröder och systrar i denna nobla och ädla branch.......då det gäller detta med körutbildning så vet jag att det varierar stort även i mitt län, jag kan bara tala för min station där vi har en engagerad körutbildare. Som nyanställd så får man en 5-dagars lång körutbildning som börjar med teori (lagtext odyl) sen så kör man körgård en hel dag, efter detta så rullar man mycket på små och stora vägar. Olika övningar är inlagda såsom omkörning, fordonets placering på vägen mm. Sista dagen har vi en utryckningskörning på en avlyst väg med tidtagning, detta bara för att "stressa" de ny så de får känna på hur dåligt man faktiskt kan köra under stress och hur viktigt det är att försöka behålla lugnet trots att det tutar och blinkar och klockan tickar. Jag tyckte det var en nyttig erfarenhet. Sen så börjar man jobba och får då köra prio 2 och 3 uppdrag, givetvis så blir det en avvägning för mig som erfaren hur jag skall göra om patienten är kanondålig, ska jag vårda eller köra? Varje situation får avgöra............i bland har jag löst det med att dra ut en ambulans till. Är det "lugna" prio ettor så får den nya köra in men då förstås lugnt. Hos oss så måste man arbeta ca 1 år innan våra körutbildare ger klartecken för blåljus-körning, då har han fortlöpande hört sig för med oss som jobbat med personen hur vi tycker att det fungerar. Jo förresten jag jobbar på Ambulansen i Piteå (Norrbottens läns landsting).

Detta är "grundutbildningen" hos oss, sen så har vi återkommande körutbildning för all personal, minst vartannat år så har vi körgård och körning på vinterunderlag på biltest banor (ibland är det bra att bo här uppe :) ) där vi provocerar fram sladdar och undanmanövrar.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/7 2004 8:37

anders skrev:Som innehavare av Taxikort (TFL-leg) kan jag försöka att förklara, men ej försvara reglerna. Liggande Sjukvårdstransport är en Taxi som man beställer. Visserligen via SOS, men ändå beställer. Dessa kör mellan två punkter som inte är bestämda i linje osv...
Ambulans är ett Utryckningsfordon, och som all utryckningsfordon är undanta TFL regler. Andra exempel på undantagna transporter är:
¤ transport av avlidna
¤ jordbruksfordon som körs till och från gård
¤ "kompisskjuts" osv...
Men jag tycker att alla som kör ambulans borde ha TFL-kort. Lokalkännedomsprovet är nyttigt!!! Som jag har skrivit tidigare borde AmbSjukv "specialiseras" i körning och lokalkännedom...
Vill bara förtydliga lite. Liggande sjuktransport är INTE en taxi. Det finns ingen taxameter och man beställer dessa på samma sätt som en ambulans. Beställaren debiteras också på samma sätt som vid ambulanstransport.
Anledningen till att förarna ska ha TFL-kort är den att bilarna är TAXI-registrerade och inget annat. Och anledningen till att dom är taxi-reggade har helt med det ekonomiska att göra.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/7 2004 16:21

Nej, de behöver inte ha taxameter.

Taxi stlm har tex säkerhetschaufförer som kör på timbasis som taxi. De har ingen taxameter utan betalas på faktura enligt offert. Men det är fortfarande taxibilar enligt bilregistret..

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 16/7 2004 12:50

Nu är det så att enligt lagen så är dessa resor taxiresor.
Det är tal om personbefodran mot betalning. Och då är det att räknas som taxitrafik. Oavsett hur bilen är reggad eller så. Det har inget med gula skyltar eller taxameter att göra.

Jag kör förnärvarande sjuktransporter åt Sirius och vi har ju som sagt fått en del i ambulansavtalet hos SLL.

Det är rätt att det inte finns krav på något sådant som att hitta ordentligt. Men allt detta har att göra med kraven från CAK och inget annat! Finns inget krav från CAK på att hitta ordentligt så finns det tyvärr heller inga pengar för att utbilda. Krasst men sant. Vi har ju bland annat en del bilar som är utrustade med syrgas för att kunna fortsätta påbörjad behandling. Alltså vi startar Aldrig någon. Det finns inte ens pengar för att utbilda vårt dolk i det. Men ändå så vill CAK att vi skall ha personal till det.

Håller med om att kraven skall vara likvärdiga vad gäller lokalkännedom och kartkunskap. Men som sagt. Myndigheten sätter stopp. Vi får inte utbilda oss så mycket som vi skulle vilja.
Vill även säga att vi inte skall börja vårda i bilarna för det skall vi inte.
Vi är ett komplement till akut samt transporetambulanserna. Men vi är likväl en del av ambulansverksamheten.

Skriv svar