Körkort

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/2 2005 17:38

andreas skrev:Jag skrev att man bör ha fordonskännedom om aktuellt fordon... Varför ska du som uska eller syrra köra brandbil? Ambulanspersonal får kännedom om ambulanser, brandmän om brandbilar (naturligtvis C-behörighet dessutom), poliser om polisbilar. Alla kategorierna spetsutbildas på aktuellt område.

Man ska inte blanda in dispens i denna diskussionen för det jag menar är att man skulle genom sitt utryckningskort få tillräkliga kunskaper om tunga ambulanser, men man skippar lastbilsdelen.
Jag tror på möjligheten att som sjuksköterska jobba som brandman. Dessutom ser ju verkligheten ut så att ambulanssjukvårdare kanske inte alltid längre känner att de står så högt i kurs hos sin arbetsgivare längre och då kan tänka sig att byta bana (finns ju dessutom många som började som brandmän).
Det jag menade var att om jag som ambulanssjukvårdare tar det tänkta utryckningskortet och sedan byter yrke så är jag ju då även behörig att köra en brandbil, eftersom det är ett utryckningsfordon. Jag tycker alltså att utryckningsbehörigheten i så fall borde gälla åsidosättandet av trafikregler med larmanordning osv. Sen spelar det ju ingen roll om fordonet man kör är bil, lastbil, bandvagn eller motorcykel.
Ett utryckningskort som gäller alla utryckningsfordon utan kompletterande behörighet för typen av fordon blir ju i så fall inte ett dugg bättre än möjligheten att köra med olika dispenser.

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/2 2005 18:10

anders:
Exakt!

Detta måste ju dock lösas på något smidigt sätt eftersom man för att köra ett tungt utryckningsfordon annars måste lägga ner 60 tusen plus utryckningsbehörighet på sitt körkort. Tycker inte det är ett rimligt krav att ställa på någon som redan tvingats leva i dryga tre år på dryga sextusen i månaden.

Min tanke är att denna behörighet borde ingå i någon annan utbildning. Brandmän kan ju exempelvis ofta ta C-kortet under sin utbildning, antar att det samma gäller SMO-eleverna. På samma vis borde ju möjligheten finnas när man läser ambulansvubben exempelvis.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/6 2005 2:37

Sanningen är att körkort tagna INNAN -96 får köra "tunga" ambulanser på dispans, men alla som tagit körkort efter detta, där krävs C-kort !!!

Min åsikt är att vi på ambulansen är en verksamhet som SKALL följa lagen, låter självklart eller hur, men då skall ju också alla som tagit körkort EFTER -96 ha/ta C-körkort !!!

Väldigt enkelt.........vi har 2 "tunga" ambulanser, som båda går som reserv bilar, men trots detta så har de som inte uppfyller kravet ovan fått skaffa sig C- behörighet..........(är man så ambulanskåt att man läser till Sjuksköterska utan att ha jobbat en enda dag på ambulansen, kan man gott ta ett C-kort)

Jag som Erfaren Ssk (14 år) blir ibland förskräckt när man läser inlägg här från en del som inte ens ÄR i verksamheten eller klara med sina utbildningar..........ett HETT tips, ta det lugnt, för är ni lika åsiktfulla när ni kommer ut, så blir ni kor livade inom denna sortens verksamhet.........rycktet går fort !!!

Bara ett tips !!!

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/6 2005 12:33

ambu-ssk: Väl medveten om att dispenser existerar. Men vad jag förstått är väl de på väg bort?
Håller med dig om att verksamheten, precis som all annan verskamhet, skall följa lagen. Det är väl dock inte något rimligt krav att ställa att all ambulanspersonal skall ta C-körkort?
Dessutom är det ju så att det är en viss skillnad på att köra en tung ambulans mot att köra lastbil, iaf när det gäller utbildningsbehovet. För att få lastbilskort måste man ju lära sig massa teori som gäller endast då man jobbar som lastbilschaffis. Skall man köra ambulans eller annat utryckningsfordon vore det bättre att lägga den energin på att läsa sig lagstiftningen runt detta.
Detsamma gäller själva körningen. Tar man lastbilskort innebär detta att man tuffar runt i en lastbil i max 80 km/h tills man kan växla den utan att tänka och klarar kurvor utan att trottoarkanten hoppar ut i gatan. Det innebär att när man sedan sätter sig i en ambulans har man ingen aning om vad som händer med exempelvis bromssträckan om man driver upp bilen i 120 km/h.

Dina övriga kommentarer verkar ju något märkliga dock.
(är man så ambulanskåt att man läser till Sjuksköterska utan att ha jobbat en enda dag på ambulansen, kan man gott ta ett C-kort)
Så det är bara amb.sjv. med erfarenhet som i framtiden bör läsa till syrra enligt dig? Det bör ju då bli positivt för lönerna enligt konceptet tillgång och efterfrågan.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 9/6 2005 15:09

Det diskuteras om körkortsklass c eller b kort, varför inte införa ett speciellt körkort för just ambulans, viss del från lastbil och viss del från bil???

AuF

Inlägg av AuF » 9/6 2005 16:17

ambu-ssk: Vill bara tacka för dit tips. Skall verkligen komma ihåg att skära ner på mina åsikter när jag är klar efter nästa termin. Känns helt i linje med min utbildning. "Rykte" trodde jag var nåt man brydde sig om under högstadiet. Kom igen nu va :wink:

" man så ambulanskåt att man läser till Sjuksköterska utan att ha jobbat en enda dag på ambulansen, kan man gott ta ett C-kort)."

hmm, vad annars än amb.sjusköterska tycker du man skall läsa till då ?

Tror nog för övrigt att de flesta, inkl mig själv, inte läser till ssk enbart för den prehospitala delen. Växeltjänst är framtidens model.

Tillbaka till tråden; så är det bara att hålla med Lipton, Lägg hellre krutet på mer teoretisk- och praktiskutbildning kring utryckningskörning ute på stationerna. (givetvis har val av utryckningsfordon en stor roll i krav om c-körtkort eller inte)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/6 2005 22:15

Det finns ambulanser som uppfyller alla krav som ställs på en ambulans och som får framföras med B-körkort. Dessutom med bättre köregenskaper och till ett billigare pris. Väljer arbetsgivaren att vården ska bedrivas i lastbilar ska dom stå för utbildningen. Självklart ska alla då få möjlighet att ta C-kort. Men viktigast är nog ändå körutbildning och förändrade attityder till utryckningskörning.

Skriv svar