Körkort

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

c kort

Inlägg av Anonymous » 15/2 2005 22:45

hur ska man göra när alla äldre sjukvårdare i ambulans sparkas o ersätts med unga ssk har alla dessa ssk C körkort eller ska det bli mera dispanser på dessa tunga bilar eller man kanske lär sig att köra lastbil på högskola med undrar bara lite

Anonymous

c kort

Inlägg av Anonymous » 15/2 2005 22:59

ska man höja komp. i amb från ambulanssjukv till ssk
då ska det även gälla körkortet pga att bilarna blir bara tyngre o tyngre
bort med disp. o inför c kort rakt av+ körvana ett par år med lastbil
helt sjuk att ovana B förrare idag rattar stora tunga lastbilar det ska gälla
ssk som ambulanssjukvårdare

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/2 2005 0:10

Helt med dej vad gäller körkortskrav Amb.nisse, men, ett par års körvana av lastbil? Hur hade du tänkt att man skulle få det? Som sjuksköterska hade jag inte tänkt att börja jobba på Schenker ett par år innan jag får börja köra amb. Dock kan jag tänka mig en period där man kör det mesta utom prio 1. Dvs precis vad man (ska) ha kompetens till när man har C-kort, inte sant?

Anonymous

Re: c kort

Inlägg av Anonymous » 16/2 2005 10:06

ambulansnisse skrev:ska man höja komp. i amb från ambulanssjukv till ssk
då ska det även gälla körkortet pga att bilarna blir bara tyngre o tyngre
bort med disp. o inför c kort rakt av+ körvana ett par år med lastbil
helt sjuk att ovana B förrare idag rattar stora tunga lastbilar det ska gälla
ssk som ambulanssjukvårdare

Socialstyrelsen bryr sig bara om den medicinska biten. Tragiskt men sant.
Den som vårdar har ansvaret för en patient.
Den som kör ansvarar för sig själv,vårdaren, patienten, och anhöriga som åker med i bilen.
tex..Sätt en som aldrig har kört ett större fordon o ratta in en prio 1 i halt väglag , 7-10 mil till sjukan , och dessutom med en hysterisk anhörig på passagerarsidan. Det krävs ett par års erfarenhet av större fordon för det första för att ta sig in någolunda säkert.
Visst ,alla kan åka rakt fram med vilket fordon som helst, men när det väl händer nåt sitter man med skägget i brevlådan. Har sett alltför många som inte ens borde sitta på en cykel.
Men tyvärr så blir det inte så många kvar inom ambulansen om man ska kräva ett par års erfarenhet av lastbilsåka och c-kort

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 16/2 2005 10:09

Har aldrig förstått det där med dispensen. Varför inte införa krav som i övriga samhället. Det är dessutom diskriminerande mot nyanställda om dessa tagit körkort efter -97. Om ambulansen är registrerad som lastbil så tycker jag att kravet ska vara C-kort. Vidare tror jag att det skulle vara mer kompetenshöjning att kräva vårderfarenhet av ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor än att kräva erfarenhet av lastbilskörning :lol:

Visst är det stora, tunga ambulanser vi kör. Men några tunga lastbilar är det väl ändå inte. Sprintern med det stora skåpet, Chevrolet, OLA ambulanserna och de s.k IVA-bussarna är väl de tyngsta ambulanserna. Volvo, övriga Mercedes, Wolksvagen, Sprintern kräver B-kort. På vår station har vi enbart bilar som kräver B-kort fast vi har ambulanser med dubbelbår.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/2 2005 15:02

Novisen skrev: Vidare tror jag att det skulle vara mer kompetenshöjning att kräva vårderfarenhet av ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor än att kräva erfarenhet av lastbilskörning :lol:
.
Vilken risk är störst?
Att kvadda en bil + besättning eller förlora en patient pga direkt felaktigt omhändertagande?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 17/2 2005 0:15

Jag menar inte att körutbildning inte är kompetenshöjande utan jag opponerar mig mot att man ska kräva vana i att framföra tung lastbil för att jobba på ambulans. När du frågar vilken risk som är störst tolkar jag det som att du menar vad som är farligast. För pratar man om risk så måste det vara på en individnivå. Vissa är man rädd då man åker med på prio 1 och andra skulle man inte önskade kom om man själv blev skadad. Om du menar vad som är dummast så tycker jag att båda exemplen skulle få mig att må dåligt.

Eller så menar du risken att en medtrafikant orsakar en olycka eller att bilen får t.e.x. bromsfel under utryckningskörning. I din frågeställning så kan jag tänka mig att fler skadas i olyckor än som skadas av felbehandling. Det skulle kunna vara ett tecken på att körkunskaperna hos ambulanssjukvården är mer bristfällig än behandlingskunskaperna. Men en jämförelse tror jag inte går att göra.

De flesta ambulanser i Sverige är av personbilstyp. Körvana och att man haft körkort en längre tid är alltid önskvärt hos den som nyanställs. Att ambulanspersonal t.e.x kört taxi måste därför ses som ett plus i jämnförelse med att kört tung lastbil åt någe åkeri. Skulle sen personen i fråga vara sjuksköterska med en lämplig vidareutbildning t.e.x. i anestesi så har vi kanske skapat oss en superparamedic :lol:

Anonymous

är ambulanserna lastbilar?

Inlägg av Anonymous » 17/2 2005 17:08

Nåja de är tyngre än en personbil och lite större men ett c-kort där man övningskör med närmare 25 ton och får köra max 80km/h och lära sig bromssytem känns lite överkurs......Men detta är svårt, eftersom vägverkets regler är sådana. Kanske titta över hur man bygger ambulanser , vad kräver vi för vårdutrymme? Dessutom så står det i socialstyrelsens rekomendationer för en ambssk att man ska kunna framföra ett fordon under utryckning om situationen så kräver. Sen kan man lära de flesta på relativt kort tid att framföra ett fordon säkert, men det tar mycket längre tid att ge folk rätt medicinska kompetens som ssk är. Ingen arbetsuppgift är mindre viktig än någon annan men körning,vårdkunskaper, fysisk status och socialkompetens skall ju testas vid anställning och faller man på ett område så får man börja se sig om efter ett annat jobb tycker jag.

andreas

Inlägg av andreas » 17/2 2005 18:43

Jag håller med.
Varför ha C-behörighet som krav?? Jag tog CE-kortet för några år sedan och vi lärde oss ratta 24:metare á 60ton, vi lärde oss hur man säkrar godset, vi läste om bromssystemet och 500hk diselmotor etc...

Inget av detta är direkt överförbart till någon ambulans, inte änns dom stora Chevorna.

Inför istället utryckningskort, där man inriktar sig på ambulans istället för på lastbil.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 17/2 2005 20:30

Håller med om att utryckningskörning ska veriferas i någon typ av test av utomstående, typ utryckningskort. Tycker vidare att det borde krävas C-kort om ambulansen är klassad som lastbil. Ännu en anledning att göra sig av med härkambulanser :lol:

andreas

Inlägg av andreas » 17/2 2005 21:09

Novisen skrev:Håller med om att utryckningskörning ska veriferas i någon typ av test av utomstående, typ utryckningskort. Tycker vidare att det borde krävas C-kort om ambulansen är klassad som lastbil. Ännu en anledning att göra sig av med härkambulanser :lol:
Även om amb. är klassad som lastbil, finns inte många likheter mellan vad C-kortet innefattar och vad man egentligen behöver kunna för att köra stora ambulanser. Inför utryckningskort där vissa delar av C-kortet ingår, men ta bort tex lastsäkting av gods, fordonskännedom om lastbil och ha kännedom om aktuella fordonstyper istället m.m. Rätt onödigt att behöva lära sig räkna på axeltryck, totalvikt, bärighetsklasser, högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd m.m för att få framföra ambulans....

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/2 2005 10:56

andreas skrev: Även om amb. är klassad som lastbil, finns inte många likheter mellan vad C-kortet innefattar och vad man egentligen behöver kunna för att köra stora ambulanser. Inför utryckningskort där vissa delar av C-kortet ingår, men ta bort tex lastsäkting av gods, fordonskännedom om lastbil och ha kännedom om aktuella fordonstyper istället m.m. Rätt onödigt att behöva lära sig räkna på axeltryck, totalvikt, bärighetsklasser, högsta tillåtna bruttovikter vid olika axelavstånd m.m för att få framföra ambulans....
Nu är det ju så att det inte bara är ambulanser som är utryckningsfordon. Skall man då automatiskt bara för att man har utryckningsbehörighet för exempelvis en S80 eller kanske bara en 740-akutbil eller polisbil saab 95 få sätta sig och ratta en basbil eller kanske tankbil under utryckning. Utan kännedom om axeltryck, bärighetsklasser och bromssystem?
Jag är för en utryckningsbehörighet men den måste väl fortfarande kombineras med rätt "civil" behörighet, annars har man ju inte kommit mycket längre än med det gamla dispens-systemet!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/2 2005 11:07

skulle ni här med barn sätta dom i en stor buss till skolan med en förrare
som inte har busskort han har bara b och fått disp han har ingen erfarenhet alls mitt barn skulle inte få sätta sin fot där iallafall

andreas

Inlägg av andreas » 18/2 2005 15:55

Jag skrev att man bör ha fordonskännedom om aktuellt fordon... Varför ska du som uska eller syrra köra brandbil? Ambulanspersonal får kännedom om ambulanser, brandmän om brandbilar (naturligtvis C-behörighet dessutom), poliser om polisbilar. Alla kategorierna spetsutbildas på aktuellt område.

Att jämföra buss, lastbil och ambulans klassad som lastbil är som att jämföra äpplen och päron i både körsätt och fordonslikheter.

Man ska inte blanda in dispens i denna diskussionen för det jag menar är att man skulle genom sitt utryckningskort få tillräkliga kunskaper om tunga ambulanser, men man skippar lastbilsdelen.

Ska du köra buss längre än 50 km från hemorten krävs dessutom kompetensbevis utfärdat av vägverket... mer än vad som krävs av oss...

andreas

Inlägg av andreas » 18/2 2005 16:29

ambulansnisse skrev:skulle ni här med barn sätta dom i en stor buss till skolan med en förrare
som inte har busskort han har bara b och fått disp han har ingen erfarenhet alls mitt barn skulle inte få sätta sin fot där iallafall
Illusorisk korrelation!

Skriv svar