Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Körning för ny personal

Inlägg av Anonymous » 28/3 2004 13:02

Tycker att man idag stirrar blint p+å körningen. Efter ett tag får man köra på 3:or men inte 2:or. Vad är det för körskillnad när man kör ut på 2:a respektive 3:a? Enligt min mening är det ingen skillnad.

Anonymous

Re: Körning för ny personal

Inlägg av Anonymous » 28/3 2004 18:34

Ventoline skrev:Tycker att man idag stirrar blint p+å körningen. Efter ett tag får man köra på 3:or men inte 2:or. Vad är det för körskillnad när man kör ut på 2:a respektive 3:a? Enligt min mening är det ingen skillnad.
ehh vad menas? Ni får inte köra alls i början men efterhand får ni köra 3-2-1 ????
Prio 1 brukar man få avvakta med , men 2 och 3or???
Tidigt aprilskämt kanske?
:o

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Körning

Inlägg av Wernvik » 28/3 2004 21:41

Så är det på ett antal ställen

Man börjar köra tom bil hem och på treor sedan tvåor och därefter ettor.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Re: Körning

Inlägg av Anonymous » 29/3 2004 12:38

Wernvik skrev:Så är det på ett antal ställen

Man börjar köra tom bil hem och på treor sedan tvåor och därefter ettor.
Har aldrig hört detta förut. Hur löser man problemet när man måste köra prio1 in med både patient och anhöriga, och den oerfarne inte kan/vill vårda. Om man inte ens får köra en prio 3 med patient ??
Offrar man kanske hellre en dålig patient då istället och sätter den oerfarne bak?

Skulle gärna vilja höra hur man löser detta och vilka län som kommit på detta

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Körning

Inlägg av Wernvik » 29/3 2004 17:03

Håkanbråkan skrev:
Wernvik skrev:Så är det på ett antal ställen

Man börjar köra tom bil hem och på treor sedan tvåor och därefter ettor.
Har aldrig hört detta förut. Hur löser man problemet när man måste köra prio1 in med både patient och anhöriga, och den oerfarne inte kan/vill vårda. Om man inte ens får köra en prio 3 med patient ??
Offrar man kanske hellre en dålig patient då istället och sätter den oerfarne bak?

Skulle gärna vilja höra hur man löser detta och vilka län som kommit på detta
Det är ju ett antal län som inte låter sig köra Prio 1 förän efter ett till två års körerfarenhet och utbildning. Bland annat Jönköpings län och delar av VG regionen vet jag har sådant system. Hur man löser det rent praktiskt vet jag inte.

Samtidigt så anser jag att man bör ha såpass mycket kunskap/erfarenhet från vård att man kna vårda mycket av det man kör i ambulans. Allt kan man givet vis inte kunna men en del.

Det är ju en avvägning. Genom att sätta en mindre erfaren vårdare så tar man en risk och genom att sätta en oerfaren chafför bakom ratten på Prio1 så tar man en risk. Det blir ju en risk hur man än gör.

Förslag/ideér på lösning?

Hur gör man hos er Håkanbråkan?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/3 2004 18:13

Som nyanställd måste man vänta med att köra blått ca 10 mån.
Sen är det helt beroende på vem som har högsta medicinska kompetensen vem det är som får sitta bak o vårda när det är prio1 in. (Oftast då amb skjv som kör in, även som nyanställd.)
Prio2 o 3 får vi naturligtvis köra eftersom det handlar om normal hastighetsbegränsning vilket alla med b-kort borde kunna hantera.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/3 2004 18:54

Håkanbråkan skrev:Som nyanställd måste man vänta med att köra blått ca 10 mån.
Sen är det helt beroende på vem som har högsta medicinska kompetensen vem det är som får sitta bak o vårda när det är prio1 in. (Oftast då amb skjv som kör in, även som nyanställd.)
Prio2 o 3 får vi naturligtvis köra eftersom det handlar om normal hastighetsbegränsning vilket alla med b-kort borde kunna hantera.
Låter ju klokt. Krävs det ingen utbildning innan ni får köra Prio1?

Vilket län är det du jobbar i?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/3 2004 19:25

2 dagars utbildning . Vilket är lite för lite.... :roll:
Och många ska inte få köra bil alls.

Anonymous

köra prio ett

Inlägg av Anonymous » 24/1 2005 22:23

hos oss får man vänta med prio1 man ska jobba 1år sedan kör man upp o så ska man vissa mognad när det gäller vårdande o uppförande
2-3 ska man klara man kan väl köra bil o följa vanliga regler förhoppningsviss när man blir anställd visst det är ingen vanlig bil man kör men lungt o säkert så händer inget :wink:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 25/1 2005 11:06

Dock så får man bryta mot hastigetsbestämmelser på prio 2. Dock inte påkalla fri väg. Är väl därför man inom vissa landsting inte tillåter att man kör 2or direkt.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Yes...

Inlägg av ambus » 25/1 2005 20:21

Just så är det. Pratade med en utbildare på vår tvådagars Körutbildning vi hade på Kinnekulle Ring i våras (En i övrigt mycket bra utbildning-rekommenderas!)som jobbar som polis i Stockholm som bekräftade detta om Prio 2 att man FÅR bryta mot LOKALA trafikbestämmelser när man kör denna prioritet, däremot EJ köra mot ex RÖTT ljus, då skall man påkall fri väg, för att vara "skyddad" ( å andra sidan, smäller det så är ju ändå den som kör ambulansen den som anses vara den "vållande" eftersom det kräver EXTRA STOR FÖRSIKTIGHET i trafiken att framföra ett utryckningsfordon...
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 26/1 2005 12:40

Hos oss är det första steget att köra tom utan uppdrag. Därefter tvåor och treor ut. Att köra prioett kan dröja länge. Är man vikarie kan det dröja länge. Fast nyanställd personal prioriteras till kursen.

Vår länsgemensamma utbildning är 5 dagar på internat. Spontant känns det bättre än att riva av allt på två, som en del län verkar göra. När personalen är ny så är det den som har bäst och mest körutbildning som sitter kör. Den nya får sitta bak. Resonemanget är väl att den som kör ändå ansvarar för tre liv, personalen och patienten bak och sitt eget.

Om det barkar alldeles åt skogen, så får man begära hjälp från annan bil, sen försöka stanna och därefter hjälpas åt bak.

Så gör vi.[/i]

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/1 2005 22:55

Kul att det fortfarande finns stationer som har körutbildning. Enligt uppgift var det 13 år sedan någon körutbildning hölls på vår station som ända har ett 30-tal som aktivt kör prio 1. Ca 3000 Prio 1 utryckningar/år. Hade själv inte hunnit börjat då.

Anonymous

Re: Yes...

Inlägg av Anonymous » 27/1 2005 11:17

ambus skrev:Just så är det. Pratade med en utbildare på vår tvådagars Körutbildning vi hade på Kinnekulle Ring i våras (En i övrigt mycket bra utbildning-rekommenderas!)som jobbar som polis i Stockholm som bekräftade detta om Prio 2 att man FÅR bryta mot LOKALA trafikbestämmelser när man kör denna prioritet, däremot EJ köra mot ex RÖTT ljus, då skall man påkall fri väg, för att vara "skyddad" ( å andra sidan, smäller det så är ju ändå den som kör ambulansen den som anses vara den "vållande" eftersom det kräver EXTRA STOR FÖRSIKTIGHET i trafiken att framföra ett utryckningsfordon...


Tveksam till att detta stämmer, om inte lagen är omskriven nyligt.
Vad jag vet så finns inte "prio2" omnämt i lagtext, alltså blir det en tolkningsfråga för polisen om den kan jämställas med deras prioritetsgrader, typ trängande fall osv. Jag tror att någon behöver "ÅKA DIT" på en prio 2:a för att vi skall få ett rättsfall och därmed ett prejudikat, ivart fall när det gäller hastigheten.
Har jag helt fel?

Kan tillägga att vi kör över hastighetsgränsen på prio2.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/1 2005 17:16

I lagen betecknas det inte som "Prio "2" utan "brådskande tjänsteutövning".
I VTK 155§ står det bl.a. att:
"När fordon används av statlig brandkår eller kommunal räddningskår vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, distriktssköterska, barnmorska eller veterinär i brådskande yrkesutövning gäller inte föreskrifter om färdhastighet som har meddelats enligt 147 eller 154 §. Förordning (1988:457)."
I detta ska även ambulans räknas. Det finns omnämnt på fler ställen i VTK. Där behandlas även rättern att köra mot enkelriktat mm.
Därför så finns det en skillnad mellan Prio2 och Prio3.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar