C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2006 14:54

Kan helt klart hålla med i sak men lagen är skriven så att ska man framföra lastbil så ska man ha C-kort. Antingen köper arbetsgivaren inte in fordon som är klassade som lastbilar eller så kräver man C-kort. Detta gäller alla andra yrkeskategorier (som inte kör utryckningskörning) så varför ska det inte gälla oss.....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/1 2006 15:35

Håller med till 100%. GIllar itne dispenser då de endast gynnar arbetsgivaren..

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 2/1 2006 19:38

Börja som Norge med förarbevis för utryckningsförare tycker jag.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 4/1 2006 18:09

1005 skrev:Börja som Norge med förarbevis för utryckningsförare tycker jag.
Förarbevis för utryckningskörning borde införas. :!:
Men detta förarbevis tar inte bort kravet på C-kort för tunga fordon (>3.5 ton) :roll: .

Kalbl

Inlägg av Kalbl » 4/1 2006 20:03

Underbart att höra, nu är det dags för arbetgivarna att "skaffa" lite pengar för förarutbildning, precis som man skaffat pengar för ssk-utbildning. (och jag menar också pengar till vubb-utbildning) Vi måste prioritera detta!

Ge dem några år att se till att alla förare som behöver det, har C-behörighet och utryckningförarkort!

-ska det vara så svårt att förstå? vilka pratar ni med? Pratar vi till döva öron?

/Kalle

Eirik

Inlägg av Eirik » 4/1 2006 20:04

En ting som er dumt med det norske systemet er at det eneste kravet til bilen man kjører opp med er at den skal gjøre 100 km/t. Ideellt sett burde det vært krav om at man skulle kjøre opp med den bilen man skal bruke i tjenesten, spesielt siden de samme kravene gjelder for brannvesenet som gjerne har 10 tonns fordon...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/1 2006 2:10

Jag tar gärna C-körkort, men arbetsgivaren får betala det.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 5/1 2006 12:45

Maul: Är det inte det ett orimligt krav?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 6/1 2006 18:16

Tänkte en lustig tanke häromdagen: "tungt fordon för transport av människor"; är inte det en buss och inte en lastbil? Eller är jag ute och snurrar...Eller räknas patienten som timmer eller bärs? 8)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/1 2006 18:31

Framtidsmål;

Kan vi få lite höjd på diskusionrna;)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/1 2006 23:00

Jo, det kanske är ett orimligt krav i realiteten, men man borde ju kunna få bidrag. Åtminstone för anställda.

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/1 2006 23:10

Framtidsmål: En buss är ett fordon som transporterar mer än 8 passagerare. Och om så är fallet krävs busskort. Vilket alltså är lite samma paradox som det faktum att en vanlig pickup med totalvikt över 3,5 ton kräver C-kort. Pickupföraren behöver ju veta lika lite om pneumatiska bromssystem som en taxiförare som kör en Transit med 11 passagerarplatser (och nej jag är inte säker på om det finns sådana fordon) behöver veta om pneumatiska dörrstängare. 8)

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 7/1 2006 11:31

[quote="Niklas Karlsson"]Maul: Är det inte det ett orimligt krav?[/quote]

Nej det är det inte arbetsgivaren ska ju kvalitetssäkra sina anställda och även vidareutb så att man kan utföra sitt arbete på ett tillfredställande sätt.

Men är man ny så får man nog stå med mössan i handen och betala själv.
(om man inte är en SSK med VUB som det är akut brist på)

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 11:41

Niklas K: Tycker inte det är orimligt. Det som är dyrt med ett C-kort är ju att övningsköra. Teroin borde ju en akademiker klara utan att läsa på körskola och därmed behöver arbetsgivaren bara en lastbil och någon som redan har C-kort som kan ställa upp som handledare. På SMO kör man väl med sina lärare gissar jag, därför har de möjlighet att få körkortet.
Att låta de anställda gå på trafikskola däremot är nog ganska orimligt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/1 2006 12:41

Ok..

Mitt argument är att arbetsgivaren borde anställa personal som är behöriga. Alltså bla för att köra bilarna. Har man problem med det så får man köpa småbilar istället.
För varje anställd som det skall betalas C kort för så minskar risken till bättre löneförhöjningar. Det finns inte tillräckligt me pengar. Utbildar arbetsgivaren 12 stcken så är det en heltidstjänst udner ett år.

Min bestämda uppfattnig är att man själv har ansvaret för att klara sina arbetsuppgifter och vara behörig när man söker en tjänst. Sedan skaarbetsgivaren göra sitt bästa för att så månhga som möjligt ska kunnavara behöriga. Bla genom att inte köpa storbilar.

Skriv svar