C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 13:28

Niklas K: Jag förstår vad du menar. Men kan man inte se möjligheten att få ett C-kort som ett alternativ till en löneförhöjning då? Jag menar en löneförhöjning måste ju inte innebära pengar.
Se på en räddningstjänst som exempel. Där har man alla möjligheter i världen att övningsköra tunga fordon av olika slag, få erfarenheter och sedan kunna klara en uppkörning. Därmed så måste man inte ha kortet när man får jobb, men man får möjlighet att ta det efter anställning.
Problemet för arbetsgivarna blir väl att den anställde blir attraktivare för andra arbetsgivare efter att den fått en utbildning som är giltig överallt, tror det är en av anledningarna till att många kräver interna körutbildningar.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 7/1 2006 13:42

nja... jag vill inte att utbildningar ska ses som en "löneförmån", utan utbildning ska ge mer pengar i lönekuvertet. Annars kan arbetsgivaren säga vid löneförhandlingen; "jaha, och nån löneförhöjning får du inte för du fick ju gå på den där EKG-kursen i höstas."

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 13:53

Beror ju på vad för typ av utbilding det är. Vill man ha ett C-körkort så tror jag ju man tjänar på att få det av arbetsgivaren. Sedan skall ju självklart mer utbildning ge mer pengar. Men det är ju skillnad på sådan utbildning man har nytta av i sitt liv och sådan utbildning som arbetsgivaren har nytta av. Jag menar att en EKG-kurs kommer ju inte ge samma möjlighet till extraknäck som ett C-kort.
Var lite dumt uttryckt av mig. Självklart skall ju utbildning inte vara ett alternativ till löneförhöjning generellt sett. Men om man av arbetsgivaren kan få något som båda parter tjänar på istället för några extra hundra i lönekuvertet så borde det ju inte hindras för den enskilde.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/1 2006 18:18

Måste hålla med Peder i den här frågan! Att hålla personalen ajour och att se till att dom kan/får göra det dom gör får aldrig betraktas som en löneförhöjning! Tror inte att om viljan finns att det ska vara så svårt för en ambulansstation att göra en bra deal med en körskola för att få ner priserna också. Som jag tror att det va Lipton som sa förut på forumet så är ju priserna löjliga om man kan den teori som krävs för C-kortet! Varför inte ta in en föreläsare och ge personalen lite hemläxa för att få ner priserna, ser det som en självklarhet att arbetsgivaren ska betala kortet för ny personal(även om jag tänker betala mitt själv för att bli"lite mer attraktiv vid en jobbintervju"). Tror säkert att det finns många stationer som kan göra en bra deal med brandkåren för att få öva lite, kanske i utbyte mot lite förstahjälpenkurser av AMB? 8) . Tror att ambulanssjukvårdarna har nytta av de här "argumentationerna" då det kommer att vara få nyutexaminerade SSK som har C-kortet.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 7/1 2006 20:07

Lipton skrev:Beror ju på vad för typ av utbilding det är. Vill man ha ett C-körkort så tror jag ju man tjänar på att få det av arbetsgivaren. Sedan skall ju självklart mer utbildning ge mer pengar. Men det är ju skillnad på sådan utbildning man har nytta av i sitt liv och sådan utbildning som arbetsgivaren har nytta av. Jag menar att en EKG-kurs kommer ju inte ge samma möjlighet till extraknäck som ett C-kort.
Var lite dumt uttryckt av mig. Självklart skall ju utbildning inte vara ett alternativ till löneförhöjning generellt sett. Men om man av arbetsgivaren kan få något som båda parter tjänar på istället för några extra hundra i lönekuvertet så borde det ju inte hindras för den enskilde.

Varför har jag mer nytta av ett C-kort på min fritid? Ska man som akademiker och heltidsarbetare behöva extraknäcka för att få en skällig månadslön? När jag kommer hem vill jag vara ledig.
Jag förstår vad du menar, men att få kortet som en "löneförmån" skulle endast vara, om man själv vill ha det i annat syfte än just bara inom ambulansjobbet, alltså ej om det blev krav på c-kort. Och då så bryr sig nog inte arbetsgivaren om du har det eller inte.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/1 2006 20:52

Märkligt.. Trodde jag skulle bli påhoppad och sedan sparkad på när jag låg:)..

Vill inte heller se att utbildning blir istället för löneökning. Det betyder att man kommer efter i "lönestegen" när det är dags att söka nytt jobb.

Jag tycker fortfarande att man ska kräva att folk har C-kort innan man anställer. Annars får man köpa små bilar som alla får köra..

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2006 21:14

peder: Så länge den som vill har möjlighet att få utbildningar som förmåner så får jag väl ge mig. Jag tror dessutom att detta i framtiden kommer försvinna totalt eftersom personalen kommer flytta runt mer och mer (egen åsikt). Detta kommer ju innebära att arbetsgivarna inte vill satsa på utbildningar som gör personalen attraktivare på arbetsmarknaden.
Känner mig lite ur form i den här diskussionen. Jag tycker saker som blir överbevisade på något märkligt sätt, måste vara det förbenade jullovet som fått min hjärna att skrumpna ihop.

Niklas K: Enda sättet man kan ha möjlighet att kräva C-kort innan anställning är om man delar på uppgifterna så som Kalbl förespråkar och dessutom gör om PUn så att den blir mer riktad mot dessa uppgifter och innehåller en tung-trafik utbildning med tillhörande larm-körning.
För det är verkligen inte rimligt att en underbetald akademiker med studieskulder på mer än 200 kkr skall behöva ta ett körkort för 50 kkr för att ha möjlighet till anställning, eller hur? :)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/1 2006 21:20

Lipton:
Tveklöst inte!! Därför ska landstingen omedelbart sluta upp med att köpa de stora bilarna...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/1 2006 22:49

Om ambulansjukvårdarna ska vara kvar så måste det ske en differensiering av arbetet. Och som jag ser det så är en av möjligheterna att det ska krävas körutbildning och c kort för tunga fordon. Dessutom så tycker jag att dessa tunga fordon är att föredra om vi ska vårda patienten. Att vara två stycken i vårdhytten på en liten bil och vårda en dålig patient tycker jag inte är det optimala.
intubera mera !!

Eirik

Inlägg av Eirik » 8/1 2006 3:13

Her i Norge er det svært vanlig å kreve førerkort klasse C1 (lett lastebil, 7500 kg) og helseattest kl D (buss) ved alle ansettelser, også i tjenester som ikke har biler som krever dette førerkortet. Dette sannsynligvis fordi trenden går mot større og tyngre kjøretøy.

Det er også vanlig at man har dette i ansettelseskontrakten til de som allerede er ansatt at de innen rimelig tid plikter å oppfylle disse kravene. For personell som har vært ansatt siden før kravet kom har det ikke vært vanlig at arbeidsgiver dekker utgiften, slik som ofte blir gjort ifbm andre kvalifikasjonskrav.

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/1 2006 12:06

Niklas K: Blir synd om Sandviken då! :shock:

Tomas: Hur ofta är man två i skåpet och har behov av att kunna röra sig runt patienten? Personligen kan jag inte komma på någon anledning till detta bortsett från eventuellt större trauman eller liknande. Alla andra patienter går väl utmärkt att vårda även i mindre bilar?
IVA-transporter däremot håller jag helt med dig, men det är ju en helt annan sak och kräver knappast bara storbilar (som jag tolkade ditt inlägg att du helst ville ha).

Lustigt för övrigt att det skiljer fyra ton mellan lätta lastbilar i Sverige och Norge. 8)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/1 2006 12:19

Lipton:
Japp.. Men jag har alltid sagt att Sandiken gräver sin egen grav genom att envisas med de stora bilarna. Jag tycker att det är socialstyrelsen ansvar att slå näven om bordet och säga att det inte är acceptabelt att det kör omkring en massa ambulanspersonal i bilar som de inte har rätt att köra. Det accepteras inte i det övriga samhället, varför ska de accepteras här?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 8/1 2006 12:22

Vid hjärtstillestånd är det underlättande om man är två i vårdhytten.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/1 2006 12:29

Absolut. Vi är två bak i småbilarna.. Inga problem alls

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/1 2006 13:42

Nilkas K: Tycker det borde vara vägverkets ansvar att slå näven i bordet, socialstyrelsen skiter väl i det med all rätt?

peder: Självklart underlättar det att vara två på ett stillestånd, men en person håller ju sig vid bröstkorgen och en person vid huvudet vilket fungerar ypperligt i en liten bil och vi diskuterar ju inte om man behöver vara två utan om man behöver en stor bil.

Skriv svar