C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/8 2005 18:15

javisst, utryckningsbehörighet tillsammans med rätt körkortsbehörighet, det tror jag på.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/8 2005 0:45

jag tog mitt körkort för att börja jobba på ambulansen i Dalarna.
gick på 14500:- som jag fick ta ur egen ficka.
det är nyttigt att ta körkort på tungt fordon omman inte kört fordon tidigare i tung bemärkelse. all fordons övning är ett ´+ om man ska jobba inom området.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/10 2005 11:42

Gå SMO. Där kostar det runt 8-9000 för c-kort. Men det blir ju mycket studielån eftersom SMO(SKydd Mot Olyckor) är på två år =)

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 17/10 2005 11:54

Va? Får man ta C-kort när man går SMO? Jag hade planerat in att gå SMO efter att jag är klar med gymnasiet. (Färdig Usk)

Så har man chansen att ta C-kort då, då är det klart jag går SMO på 2 år. = ) Blir ju dyrare om man ska betala för C-kort på körskola.

Hade annars tänkt se om man kan ta C-kort i lumpen. Men problemet var det att jag helst itne vill köra nån tråkig lastbil om ja går lumpen.
Det är Fjälljägarna som lockar. = )

Men Härligt, Då har jag ännu en bra anledning till att gå SMO! :wink:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 26/12 2005 23:15

manne skrev:Tycker dom ska slopa c-behörighet.
Att ha uppkörningen som enda erfarenhet att köra tunga fordon är som att ha en narkosutbildning utan att ha jobbat en timme på operation
Det värderar jag som noll.
Kör du tung ambulans>3.5 ton totalvikt så SKALL du ha C-kort.
Jag vill inte möta någon som kör tung lastbil vilket ambulans över 3.5 ton räknas som utan rätt behörighet. :evil:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 27/12 2005 1:59

Ska ta mitt C-kort i sommar/nästa sommar. Körskolan som jag tänkt plugga på skrev sina priser lite kryptiskt, nått i stil med; från B till C kort=30000:-. Jag kommer att betala det om det krävs, men skulle gärna komma undan billigare. Vet att det är på G att vissa stationer kanske ska börja betala 50% av C-kortet till vikarier/blivande anställda....Vore nog nått att ta vara på. Tror att de här bestemelserna på sikt kommer att göra att det blir rätt lätt att få jobb på ambulansen då man har c-kortet. Kanske ett bra sätt för nyutexaminerade amb-sjv att få ett riktigt ambulansjobb.... :o

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/12 2005 10:18

Kör man bil med vikt över 3.5 ton är det självklart att man ska ha C kort. Annars räcker det med utryckningskörningsbehörighet. Tycker det är värre med de som sitter å kör blått utan utbildning än de som kör bil som väger några kilo mer än 3.5 ton.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/12 2005 20:13

Lagar ska gälla för alla. Vi framför utryckningsfordon över 3.5ton i höga hastigheter utan att några krav ställs på oss. För att ha någon trovärdighet i vårt yrkesutövande måste vi ställa krav på C-kort för lastbil, utryckningscerifiering och återkommande körutbildning. Detta oavsett yrkeskategori. Annars får man snällt sitta i vårdhytten hela tiden.....

//Från Novisen som varken har C-kort eller genomgått körutbildning och som kör på dispens :shock: .

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Off topic

Inlägg av magill » 29/12 2005 11:04

Med risk för att vara helt utanför ämnet.. Som Lipton (?) skrev så skulle de militära kraven vara högre..icke. De som inte klarade civilt C-kort fick köra på militärt förarbevis bara för att de fortfarande skulle kunna genomföra sin utbildning.

Det borde ju vara samma sak inom ambulansen..ska man köra stora bilar (över 3,5t) så borde man ju också ha körkort för det och inte köra på dispens. För man har ju trots allt ansvar för minst tre människors liv i bilen (sig själv, vårdare och pat) samt alla andra trafikanter.

Det är dumt att tulla på säkerheten!

Samma sak borde ju gälla för personal, även om man aldrig har sövt så har ju narkossyrran fortfarande sin utbildning kvar i minnet (får man hoppas). Men visst, om det står mot en "gammal" trotjänare från iva eller liknande utan vubb så kan man ju diskutera..

Jaja.. ni förstår säkert min poäng. Gott nytt år

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 31/12 2005 17:48

Kom att tänka på en liten grej som kanske kan ge lite insikt för blivande ambulanspersonal! Vi har inte riktigt nänmt vilka bilar det verkligen är som kräver C-kortet. HJÄLP MIG att fylla i denna lista :):

Chevrolet 509(ca 4,5-5ton)
Chevrolet Silverado(samma skulle jag gissa)
(mercedes Vito?)(skulle kunna tänka mig att den överstiger 3,5)
Mercedes sprinter(vikt?)

Sedan en liten tanke till Moderatorerna på sidan! Vore det inte bra att lägga till ett diskussionsämne?="Novisen".....Tycker att det borde finnas en speciell spalt för folk med kortare och kanske simplare frågor. Kan ju vara bra att hålla dessa isär från det vanliga forumet där personal/övrigt insatta-intresserade diskuterar. Tror att många drar sig för att ge sig in på en vanlig spalt med tankarna: "vill inte verka löjlig, eller störa amb-personalen med mina "simpla" frågor". Så tänkte jag första gången jag besökte sidan utan att ha nån nämnvärd sjukvårdsbakgrund!. I övrigt!

ETT GOTT NYTT ÅR TILL TILL ALLA PÅ AMBULANSFORUMET!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 31/12 2005 18:05

Framtidsmål skrev: Sedan en liten tanke till Moderatorerna på sidan! Vore det inte bra att lägga till ett diskussionsämne?="Novisen".....Tycker att det borde finnas en speciell spalt för folk med kortare och kanske simplare frågor. Kan ju vara bra att hålla dessa isär från det vanliga forumet där personal/övrigt insatta-intresserade diskuterar. Tror att många drar sig för att ge sig in på en vanlig spalt med tankarna: "vill inte verka löjlig, eller störa amb-personalen med mina "simpla" frågor". Så tänkte jag första gången jag besökte sidan utan att ha nån nämnvärd sjukvårdsbakgrund!. I övrigt!
Under blandat så kan alla frågor av denna natur ställas. Tycker faktiskt att det verkar som om folk inte drar sig för att ställa de frågor de vill.

Vad det gäller vikter så tror jag varken att Vito eller Sprint överstiger 3,5 ton. Möjligtvis i något specialutförande men inte i standard ambulans utförandet. Möjligtvis i IVA utförandet men inte annars.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 2/1 2006 7:26

MB Vito som ambulans:
Tjänstevikt 2370 kg.
Maxlast 570 kg.
Totalvikt 2940 kg.
Detta i vanligt ambulansutförande.
Så där gär det alldeles utmärkt med B kort.

Ha en god fortsättning!

striker

Inlägg av striker » 2/1 2006 9:09

finns ingen anledning att man ska ha c-kort för att ex köra chevrolet ambulans.

om man börjar med och kollar storleken, så är inte chevorna större än vad sprinten är och en vanlig sprint får man köra med b-behörighat.

sen om vi pratar om vikten, så är det också helt ointressant pga att man under utbildningen av c-kort inte lär sig att köra avanserad körning, som ex att lära sig köra fort på halt väglag, hög hastighet, undanmanöver i hö hastighet m.m.m.kan rada upp hur mycket som helst.

det som behövs är en rikstäckande utryckningsutbildning som bygger på b-behörigheten. där både avanserad utbildning gäller för vinterkörning och tort väglag.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/1 2006 10:35

Väl talat striker!
C-utbildningen innehåller alldeles för mycket som man inte använder vid framförande av en vanlig personbil som råkar väga för mycket. Skulle vilja hävda att mer än halva utbildningen åtgår till att lära sig hur mycket större en lastbil är än en vanlig personbil. Därmed behövs den inte för att köra något som egentligen är personbil men som råkar ha totalvikt över 3500 kg. Detsamma gäller ju egentligen en del vanliga bilar också. Beroende på vad registreringsbeviset säger så får de/får de inte framföras med B-kort, trots att det är samma bil.
Därför vore det mycket bättre med ett nationellt krav för framförande av utryckningsfordon. Och om vi kan få till det kanske vi kan få till någon form av medeltung behörighet också? För det är ju inte trafiksäkert att ta C-kort för att köra en Ford Transit med industritillbehör i åtta år och sedan köra en riktig lastbil.

Som vanligt finns det väl nu folk som tycker att för specifika utbildningar är fel väg att gå? :twisted:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/1 2006 11:20

En riktig utryckningsförar utbildning vore väl det optimala. Där man får lära sig köra med huvudet och öva olika undanmanövrar och handhavande av tunga bilar. Det ska ju inte glömmas bort att alla ambulanser är tunga fordon, även om de inte klassas som tung lastbil. C- Kortet torde inte vara optimalt till just detta.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar