FÖRARBEVIS FÖR UTRYCKNINGSFÖRARE

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 20/11 2005 18:56

Norska paramedic utb är bättre än svenska ssk-utb (grund utb) PUNKT

Den är inriktad på Ambulanssjukvård och inte på en magisterexamen i omvårdnadsteorier (vad jag vet har det inte räddat många).:twisted:

Mer praktisk än svenska SSK utb som folk går nu där man INTE lär sig att sätta nål,Kad eller ta ven-prov. Den nuvarande svenska ssk utb är ett skämt.

På den "gamla" tiden fick man lära sig saker praktisk och det gjorde att dom ssk som då kom ut var bättre 80 poängare än dagens 120 poängare.

Tack för ordet och nu väckte jag nog många känslor men vad gör det...

Diskutionen fortsätter

HEJA NORGE :lol:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/11 2005 22:20

Det här har inget med utryckningskörning att göra men jag vill svara iallafall. 1005 Du måste ge den svenska sjuksköterskan en ambulansutbildning innan du kan jämnföra dessa utbildningar anser jag. Att endast ha grundutbildade sjuksköterskor i ambulans är för svagt.

Att man inte lär sig sätta nål osv idag på sjuksköterskeutbildningen stämmer då inte där jag läste. Läser man på högskolenivå blir man inte serverad med all kunskap som man blir på gymnasienivå. Man tvingas läsa och kritiskt granska all kunskap. Studenten förväntas ta stort ansvar för sin egen del då det gäller att lära sig. Att man läst på egen hand och förstått testas sen på tentorna.

Tittade in på sjuksköterskeprogrammet. 50p av utbildningen(kan skilja) är omvårdnads och vetenskaplig teori som allmänt kallas flumm. I dessa kurser 8st ingick vissa moment som Vårdhygien och Omvårdnad vid livets slut. 3 av kurserna ingick i C-uppsatsen. Resterande tid = 70p var naturvetenskap, specifik omvårdnad och praktik. Att påstå att allt på sjuksköterskeutbildningen är vetenskap och omvårdnadsteorier är mao fel.

Vi hade teori och övning kring allt som du räknar upp 1005 i ditt inlägg. Sen blev det praktisk tentamen + att jag gjorde 40 veckor praktik under utbildningen. Att sedan påstå att man kan sätta nål bra gör jag inte men jag har iallafall bättre kunskap än en färdig undersköterska.

Gjorde en jämnförelse med den norska utbildningen http://www.adm.hiof.no/~arkiv/studiepla ... ic0506.pdf vad gäller tid och praktik.

Kursen pågår under två år och är deltidsstudier. Den består av 6 kurser där två av kurserna omfattar forskningsmetodik, kommunikation, vägledning och etik. Under hela utbildningen är man 50 dagar i skolan (25dagar/år). Man har också 5 veckor praktik på bland annat HIA, akutmottagning och operation. Tilläggas bör att det krävs minst 2 års jobb inom ambulans eller motsvarade för att söka utbildningen. Därför kan man inte jämföra utbildningarna.

(ambulansvubben = heltidsstudier, ca 70 dagar i skolan, ingen forskningsmetodik, kommunikation, vägledning eller etik. 5 veckor praktik).

Sen måsta jag bara tillägga att det som är lättast att lära sig efter man är färdig sjuksköterska är de praktiska momenten. Alltså behöver man inte kunna det lika bra som någon som jobbat i 10år när man är nyfärdig.

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/11 2005 22:56

Novisen: Det här har heller inte något med utryckningskörning att göra men jag vill också svara ändå.
Håller med om att den svenska syrran måste ha ambulansutbildning eller tidigare erfarenheter för att höra hemma i en ambulans.

Att man inte lär sig sätta nål på utbildningen stämmer nog inte som du säger. Men att du hävdar att det inte stämde när du läste är ju kanske inte något som säger något. Som jag förstått det så har du minst en VUB, eller? Detta innebär ju att du läst minst fyra år och sen gissar jag på dina inlägg att du jobba några år också så hur det är idag vet du nog inte fullt ut.
Jag har för övrigt hört rykten om att man på min skola funderar på att inte lära ut exempelvis nålsättning eftersom man som elev ändå får lära sig det under de kliniska studierna.
Toppen tycker jag! Alla vill väl prova första gången på riktigt kött och blod! :twisted:

För övrigt så måste jag även påpeka att jag får mer kunskap serverad nu än när jag gick på gymnasiet. Gick ju visserligen en ganska ovanlig och speciell gymnasieutbildning. Men att få sidhänvisningar av lärarna när man har två böcker som kurslitteratur känns ju knappast som din version av högskolestudier, eller hur?!

Av mina studier så är 20p forskningsmetodik och C-uppsats (flum! :) )
15p är vad jag skulle vilja kalla USK-studier (4V praktik inkluderat). 30p är biomedicin varav 20p är sånt som man behöver kunna för att förstå frisk och sjuk kropp, 5p är mikrobiologi och 5p är farmakologi. Av de kvarstående 55p är 25p sånt som är SSK-relevant (i mina ögon) varav 15p är praktik. 10p är kringkring-ämnen som informatik och 5p är praktik i primärvård (vilket för vissa innebär en jätteintressant tid som är lärorik och för vissa att man sitter på en stol och lyssnar till handledarens telefonrådgivande röst).
De sista 5p är valbar kurs (som ej kan göras på klinik kan tilläggas).

För övrig kan tillägas att nivån på undervisningen kan vara skiftande. Att ha en lärare som exempelvis inte hört talas om att en patient kan få huvudvärk av nitro och sedan påstå att det är mycket möjligt men att det inte står "i boken" känns för mig som ganska låg nivå (dessutom så är det väl tveksamt om man skall kika i kurslitteraturen när man diskuterar sådant, står ju definitivt i FASS).

Tror för övrigt inte att det finns någon som jobbat i tio år som förväntar sig att jag skall kunna allt lika bra som den när jag är färdig. Men om jag inte självständigt klarar att sköta det allmänna vårdarbetet som görs varje dag så tror jag att människan med tio år i bakom sig snart tröttnar över att den efter ett år ihop med mig då har tolv års yrkesverksamhet, eller vad tror du? :P

Jag ville bara ge lite kontrast till Novisens inlägg och inte på nytt starta en diskussion om hur kassa nyutbildade syrror är. Det är ju trots allt så att man har ett eget intresse och lär sig mer än vad som framgår av kursplanen. Men det kanske vore på sin plats med en debatt angående det faktum att man uppenbarligen utbildar sjuksköterskor med tanken att det behöver vi inte lära ut eftersom de kommer lära sig det själva. Detta är ju faktiskt en stark kontrast till det faktum att yrket sedan inte får vara ett kall, får utbildningen då vara det frågar jag mig?
Dessutom blir ju det hela skrattretande när man kan läsa i vårdfacket att de inte anser det möjligt att korta ned utbildningen för de som jobbat många år inom vården. Jag hade jobbat en sommar som undersköterska när jag började och jag lärde mig inte ett dugg nytt under hela första året.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 21/11 2005 8:37

Bra skrivet Lipton

Det gäller att ha självinsikt både i körning och i sitt yrkesutövande

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/11 2005 22:00

Åter ett inlägg som inte följer ämnet. Jag menar att sjuksköterskor visst har en bred grund att stå på då de är färdiga. Gammalt tillbaks då yrket på inget sätt hade samma bred gick utbildningen ut på att spotta ut färdiga sjuksköterskor som kunde stå i givakt med sina dräkt och hatt då läkaren gick rond. Nyfärdiga sköterskor kunde bädda sängar bättre än den bästa beväring och kunde lägga 8:a förband snyggare än jag nånsin kommer att klara av. Yrket har ändrats sen dess. Idag är man inte färdig då man kommer ut. Yrket som sådant tar år av erfarenhet innan man kan. Hjälpligt klarar man sig efter någon månad. I mer utsatta yrkesroller som tex jobb i ambulans är man på inget sätt lämplig som helt nyfärdig sjuksköterska. Nästan lika olämplig som en nyfärdig undersköterska.

Som student stirrar man sig blind på tekniken. Alla studenter som jag mött har PVK ångest. Att det sen bara är barnmorskor, sjuksköterskor på akuten och anestesipersonal som får riktig mängdträning och blir specialister på PVK hörs aldrig. Som student förväntas man inte bli "bra" på nånting. Bara att man har förstått och övervunnit mycket av den rädsla som vissa har inför vissa uppgifter. Praktikens huvudmål är att förstå helheten i stort och att möta patienter på individnivå. När jag gick skola gick praktiken ut på att klara av att dela alla medicinerna i sin grupp i stort sett. Idag är skolorna betydligt bättre på att arbeta med patientcentrering så eleverna får tid att sätta sig in i problematiken och förstå samband.

Vad gäller dåliga lärare så finns dessa tyvärr överallt. Ett krav kanske borde vara att lärarna ska ha klinisk anknytning minst 1 dag i veckan? Hade en lärare som jobbade 1 dag i veckan. Blev mer trovärdigt så.

Vad gäller nålsättning så hävdar jag att sjuksköterskor kan sätta PVK då de är färdiga. Att man som ny inte klarar av att sätta två grå nålar i samma kärl på handryggen hos en 1-åring menar jag inte :lol: . Systerskolan på min ort har lagt ut den kliniska träningen till lärare från landstinget och har mer träning idag än då jag gick utbildningen. Jag kan tänka mig att eleverna idag till och med är bättre förberedda än vad jag själv var som elev.

Med de löner som är idag så måste sjuksköterskeyrket vara ett kall. Vilka skulle söka sig till det här yrket annars? Det är bara att erkänna Lipton. Jag och många andra har redan förstått att Florence Nightingale är din största idol efter mig :wink: .

Vad gäller utryckningskörning så tycker jag att ett bevis liknade det i Norge vore bra. Då kunde man få bort alla godtyckliga regler som finns idag och få gemensamma bestämmelser över hela landet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/11 2005 16:55

Novisen: Nädu. Florence kommer trea. Mamma har andraplatsen... :P

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 22/11 2005 17:22

Nu kommer jag och förstör det trevliga och meddelar att ni måste hålla er till tråden och inte gå sp mycket OT. Starta gärna en ny tråd under blandat för att ventilera allt övrigt.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/1 2006 22:52

Norska motsvarigheten till socialstyrelsen(Helsetilsynet) har utfärdat föreskriften kring förarbevis för utryckningskörning: Forskrift om opplæring og kompetansebevis for fører av utrykningskjøretøy.
Föreskriften i sin helhet:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1152.html

Kanske ska kravet på kompetensbevis för utryckningskörning komma från Socialstyrelsen istället för Vägverket?

Eirik

Inlägg av Eirik » 4/1 2006 23:25

Novisen skrev:Norska motsvarigheten till socialstyrelsen(Helsetilsynet) har utfärdat föreskriften kring förarbevis för utryckningskörning: Forskrift om opplæring og kompetansebevis for fører av utrykningskjøretøy.
Föreskriften i sin helhet:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -1152.html

Kanske ska kravet på kompetensbevis för utryckningskörning komma från Socialstyrelsen istället för Vägverket?
Må få lov å korrigere deg litt der, det er IKKE Helsetilsynet eller Sosial- og helsedirektoratet som har utarbeidet denne forskriften, det er Samferdselsdepartementet v/Vegdirektoratet som er ansvarlig for den. Denne forskriften er gjeldende for både ambulanse, brann og politi.

En ting som er litt dumt med denne forskriften er at den ikke spesifiserer opplæring for tyngre kjøretøyer, det er forskjell på å kjøre utrykning i en liten lett personbil og i en brannbil på 10 tonn...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/1 2006 23:38

Tack EIRIK! Hittade länken på den här sidan varför det blev fel: http://www.helsetilsynet.no/templates/D ... _4421.aspx

Sökte på vägverkets sidor men hittade inte ett ord skrivet om rekommendationer om utryckningskörning. Har vägverket kanske glömt bort utryckningspersonalen mitt i vägbyggandet och nollvisionen???
Novisen//

Skriv svar