Betabion

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 20/4 2006 17:35

Vet att många riktlinjer säger att vid diabeteskoma så ska man inte låta någon tid kastas bort(kör sprutan i låret rakt genom kläderna). Kan ju bara tala för mig själv att jag på en dålig diabetiker inte skulle ge mig tid att fippla med en extra spruta.
Varför så bråttom vid "diabeteskoma" (antar att du menar hypoglykemi)?
Har aldrig någonsin varit med om ett behov av att "sticka genom kläderna". För att snabbt väcka en diabetiker krävs Glukos iv (boulus). Glukos intramuskulärt kan ge vävnadsnekros = inte att rekommendera.

Det enda som möjligen kan vara "prehospitalt akut" i dessa sammanhang är om vederbörande på grund av sin medvetslöshet har ofri luftväg. Men denna åtgärdar vi ju innan vi ens hinner tänka på Glukos - eller hur?

För övrigt anser jag det självklart, att Betabion ska finnas i de sammanhang där man administrerar glukos vid hypoglykemi, till patient med stark misstanke om tiaminbrist (dvs främst vid grav alkoholism). Varför orsaka irreversibel hjärnskada när vi enkelt kan undvika det?

//malle

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/4 2006 22:38

malle: Tror Framtidsmål menar autoinjektorer med glucagon.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/4 2006 23:00

En ampull Betabion kostar 17kr. Kostnaden för en patient som behöver sjukvård resten av livet? Kostnad???

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 20/4 2006 23:20

Vi i sydöst använder inte betabion... Detta får ju mig att tänka... Jag har gett glukon till etyliker utan att ha gett betabion innan..... jag har hört att man ska ge betabion innan man ger glucos, men jag har aldrig gjort det... vi har inte dom riktlinjerna,,,


Detta är ju utanför ämnet.. men borde inte sveriges ambulanssjuksköterskor ha samma läkemedel (och för för den delen, samma riktlinjer) i ambulanserna... det är obegripligt för mig att man kan i ett landsting bestämma en sak o i ett annat bestämma nåt annat...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Eirik

Inlägg av Eirik » 21/4 2006 1:30

Hvis noen har en protokoll på bruk av Betabion de vil legge ut?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/4 2006 8:56

framtidsmål:

Du syftar på en spruta med glukagon. Det har ingen effekt på de allra flesta etylinducerade hypoglykemier och glukos får absolut inte sprutas sc (glukos är det enda lm jag inte låter en student spruta förövrigt). Sedan undrar jag varför du rekomenderar rehydrex? Det hade jag avrått ifrån!
Man får vänta på att man har en infart. Ser jag en uppenbar chans att sätta en central venflon så gör jag det. Det gynnar patienten att ha glukosen i ett stort kärl.

AuF:

Det låter kanske som jag ger det varje dag.. Har gett det två gånger på ordination; en gång av en akutbilssk och en gång av en läkare på plats. det har vartit etyliker men kommer tyvärinte ihåg hur mycket jag gav.

peder:
jag tycker det är possitivt med olika regler där läkarna kan bestämma riktlinjer utifrån de lokala förutsättningar. Sen är det väl så man för fram nya ideer. Det kanske tas upp hos några andra om det slår väl ut hos oss?

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 21/4 2006 9:20

Så här ser det ut för oss i Stockholm vad det gäller inj Betabion.

SUBSTANSNAMN: Vitamin B1 (Thiamin-hydrochlorid)
BEREDNINGSFORM: Injektionsvätska
STYRKA: 50 mg/ml
TERAPEUTISK EFFEKT: Co-enzym till flera som är viktiga
för reaktionen bl a vid energiomsättningen
och nervsystemets och muskelaturens funktion.

INDIKATIONER: Bristtillstånd p g a

*Malabsorption
* Anorexi
* Alkoholism

ADMINISTRATIONSSÄTT: Långsam iv alternativ inj djupt intamusk

DOSERING: 2,0 ml i.v alt djupt i.m

KONTRAINDIKATIONER: Överkänslighet mot Thiamin

BIVERKNINGAR: (sällsynta) *Anafylaktisk chock
*Blodtrycksfall
*Dyspné

Överdosering: Anafylaxliknande reaktion vid
parenteral tillförsel i stora doser.

Kenneth
Aisab City

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/4 2006 9:29

kenlav:

länkade ju till riktlinjerna i början av tråden;)

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 21/4 2006 10:18

Lipton skrev:malle: Tror Framtidsmål menar autoinjektorer med glucagon.
Lipton: Ja, misstänkte det. Det var därför jag skrev att om snabb effekt önskas är det Glukos iv som gäller. Glukagon ger effekt inom ca 10 min.

//malle

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/4 2006 10:40

malle:

Du kommer inte få någon effekt alls på en etylinducerad hypoglykemi! Det finns ingen glukos att mobilisera för gucagonet. Lm i sig är ju inget glukos

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 21/4 2006 11:04

Niklas Karlsson skrev:kenlav:

länkade ju till riktlinjerna i början av tråden;)
Niklas...
Jag vet men alla orkar säker inte öppna länkar så jag tyckte det skulle bli lite enklare att förstå för dom som inte är så insatta... typ Framtidsmål *L* sorry Framtidsmål...

Kenneth
Aisab City

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 21/4 2006 14:08

Niklas Karlsson skrev:malle:

Du kommer inte få någon effekt alls på en etylinducerad hypoglykemi! Det finns ingen glukos att mobilisera för gucagonet. Lm i sig är ju inget glukos
Niklas: det börjar att bli hårklyveri av det här nu. Jag vet att Glucagon har sämre effekt vid etylinducerad hypoglykemi och att det självklart inte är ett glukospreparat - det är ju i själva verket ett hormon som finns naturligt i kroppen och tillsammans med insulinet reglerar blodsockernivåerna (mkt enkelt uttryckt - jag orkar inte räkna upp glykogenolysen mm mm). Det jag försökte att få fram i mitt inlägg var att glukos generellt har snabbare effekt vid hypoglykemi.

//malle

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/4 2006 14:14

Framtidsmål skrev: Vet att många riktlinjer säger att vid diabeteskoma så ska man inte låta någon tid kastas bort(kör sprutan i låret rakt genom kläderna).
Diabeteskoma karaktäriseras väl som ett högt socker ?
Niklas Karlsson skrev:Du kommer inte få någon effekt alls på en etylinducerad hypoglykemi! Det finns ingen glukos att mobilisera för gucagonet. Lm i sig är ju inget glukos
Genom aktivering av glukoneogenesen då, eller har jag helt fel ?


Läxa gärna upp mig på ovanstående påståenden så lär jag mig nåt!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/4 2006 14:56

grelle skrev:
Framtidsmål skrev: Vet att många riktlinjer säger att vid diabeteskoma så ska man inte låta någon tid kastas bort(kör sprutan i låret rakt genom kläderna).
Diabeteskoma karaktäriseras väl som ett högt socker ?
Niklas Karlsson skrev:Du kommer inte få någon effekt alls på en etylinducerad hypoglykemi! Det finns ingen glukos att mobilisera för gucagonet. Lm i sig är ju inget glukos
Genom aktivering av glukoneogenesen då, eller har jag helt fel ?


Läxa gärna upp mig på ovanstående påståenden så lär jag mig nåt!
Insulinkoma är medvetslöshet pga hypoglykemi=lågt blodsocker.
Diabeteskoma är medvetandesänkning-medvetslöshet pga högt blodsocker.
Glukoneogenesen är när levern producerar glukos av fetter och protein. Alkohol stoppar denna process så när glukosförråden i kroppen är slut så är dom slut. Det är därför Glukagon inte har någon effekt hos etyliker.
Senast redigerad av 1 Novisen, redigerad totalt 21 gånger.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/4 2006 17:58

grelle:

Novisen hann före:).. Visst gynnar de glykoneogenesen.
Nu kommer vi ifrån tråden, men det är viktigt att OM man lyckas väcka en patient så ska man ge kohydrader att äta eller dricka. Detta för att man inte tillsätter socker med gluckagon. Snarare tvärtom då man pressar system som redan går på knäna.

Glukagon är ett fruktansvärt bra lm, men det är bara om man misslyckas med att sätta nål.

Grelle igen:

Läs på lite om kroppens kolhydratmetabolism och hur vi fugerar under stress.. Det är väldigt värdefullt på ambulansen.. Hur chock drabbar oss på cellnivå likaså (när du ändå har börjat läsa):).

En av mina mest lästa böcker är Renck, vätskebalansen. Hett tips i frågan!

Skriv svar