Betabion

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/4 2006 20:22

Niklas Karlsson skrev:grelle:

Novisen hann före:).. Visst gynnar de glykoneogenesen.
Nu kommer vi ifrån tråden, men det är viktigt att OM man lyckas väcka en patient så ska man ge kohydrader att äta eller dricka. Detta för att man inte tillsätter socker med gluckagon. Snarare tvärtom då man pressar system som redan går på knäna.

Glukagon är ett fruktansvärt bra lm, men det är bara om man misslyckas med att sätta nål.

Grelle igen:

Läs på lite om kroppens kolhydratmetabolism och hur vi fugerar under stress.. Det är väldigt värdefullt på ambulansen.. Hur chock drabbar oss på cellnivå likaså (när du ändå har börjat läsa):).

En av mina mest lästa böcker är Renck, vätskebalansen. Hett tips i frågan!
Jo läsning om kolhydratmetabolismen och våra stresshormoner har det blivit en del av men mer ska det bli. Tar ditt tips om Renck med glädje, ska låna mig den boken!
Har också lite koll på glukagon men jag vill lära mig mer då jag har diabetes/kolhydratmetabolismen som "favvoämne", detta pga att jag varit med och väckt en insulinkoma patient från medvetslöshet med hjälp av glucos i.v, det va en upplevelse det!

Mycket läsning blir det, jag tycker dock det är väldigt intressant att följa diskussionerna här på forumet!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/4 2006 20:34

Ja! Det roliga när man har studenter är när man får en hypoglyk som prio 1. Då vet man att eleven är fast i akutsjukvården:).

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/4 2006 20:41

Förlåt Förlåt!

Det är Redke som skrivit vätskebalansen..

Renck har skrivit svikt av vitala funktioner (som också tar upp klhydratmetabolismen väldigt bra ochingående). Ett måste om man jobbar med akutsjukvård!

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/4 2006 21:51

Niklas Karlsson skrev:Ja! Det roliga när man har studenter är när man får en hypoglyk som prio 1. Då vet man att eleven är fast i akutsjukvården:).
Yes, och i sommar debuterar jag som ambulanssjukvårdare!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 21/4 2006 21:53

Det är bara att gratulera Stockholms ambulanspersonal till att ha utmärkta och framsynta behandlingsriktlinjer! :D

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/4 2006 12:20

Jag är också glad att vi någon gång ligger i framkant:)

ChefsÖL Söderberg på medicinkliniken/SÖS skriver följande "Ge alltid tiamin före (eller åtminstone samtidigt som!) sglukostillförsel iv vid hypoglykemi". Tillståndet kan annars förvärras pga den stora laktatansamlingen..

Christine

Betabion och allt!

Inlägg av Christine » 22/4 2006 13:54

Nu är det väl förhållandevis sällan vi hänger glukosdropp, men! Även anorektiker behöver betabion före glukos.
Och att det skulle vara dyrt.. 20 kr per ampull.
Träffade en ung kvinna som var hjärnskadad efter att hon svimmat (hon var anorektiker) och fått glukosdropp... Jag kommer efter det aldrig ge någon reljält undernärd glukos utan att gett betabion först!
Kul att läsa om olika boktipsen, som väldigt nybliven ssk i amb skulle jag uppskatta fler tips!!!

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 22/4 2006 15:56

Från Stockholms läns landstings akutmedicinska behandlingsprogram 2005:

"Ge alltid Betabion före kolhydrattillförsel (glukosinfusion eller saftglas!) till alkoholister samt till riskpatienter före glukos iv vid hypoglykemi eftersom kolhydrattillförsel innan tiamin kan förvärra hjärnskadan."

Vill någon förklara lite närmare hur det förvärrar hjärnskadan ?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 14/6 2006 3:07

Det finns otroligt många kontraindikationer som skulle kunnas läggas in. Jag personligen anser att b-vitamintillskott innan alla injektioner/infusioner är att överdriva. Att B-vitaminbrist under en längre tid leder till till hjärnskador vet nog de flesta av oss och att ha kunnskaper om detta är bra. Men bara för det så måste man inte låsa sig vid tanken "B-tillskott". Riskerna är VÄLDIGT små att personen ska försämras och skadas av ett direkt tillskott av nedbrutna kolhydrater. Såpass liten att jag inte tycker att det ska standarniseras i riktlinjerna.

Många sköterskor och sjukvårdare lever säkerligen med tanken att det tar lång tid att utveckla hyperglukemi och ger patienten ett överdrivet stort tillskott av glucos: och där har vi en stor del av problemet. Att ha risken för tiaminbrist i bakhuvudet och anpassa behandlingen därefter är det som ska hjälpa patienten. Många av er verkar villja ge sken av/tro att en droppe socker förorsakar en explosion i huvudet på folk, vilket jag och många fler anser vara totalt fel. Håll patienten på en nivå med acceptabelt socker. Resten är läkarnas beslut att ta.

Att vissa län valt att standarnisera Betabion är dock inte helt konstigt. Det kanske är så att läkarna inte anser att allas kompetans räcker för att hantera glucos, vilket man måste säga är ett speciellt ämne/läkemedel att jobba med.

Föresten så ska jag passa på att säga hej till alla på forumet! Är färsk här och ser fram emot många lärorika och intressanta diskussioner framöver! :)

/H

AuF

Inlägg av AuF » 15/6 2006 2:34

Tjenare och välkommen.

Vilka kontra indikationer tänker du på ? Vad jag vet finns det inte många kontraindikationer på tiamin vid hypoglykemi.

Visst är det väldigt sällan någon utvecklar WKS i samband med glucos iv, men när behandlingen är billig och det inte finns några allvarliga kontraindikationer (rätta mig gärna om jag har fel här) så varför inte ge betabion i de få fall där man kan misstänka tiaminbrist ?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 15/6 2006 5:30

AuF skrev:Tjenare och välkommen.

Vilka kontra indikationer tänker du på ? Vad jag vet finns det inte många kontraindikationer på tiamin vid hypoglykemi.

Visst är det väldigt sällan någon utvecklar WKS i samband med glucos iv, men när behandlingen är billig och det inte finns några allvarliga kontraindikationer (rätta mig gärna om jag har fel här) så varför inte ge betabion i de få fall där man kan misstänka tiaminbrist ?
Med kontraindikationer så menar jag inte specifikt diabetes utan även andra sjukdomstillstånd som är aktuella att behandlas prehospitalt! Och så var det inte kontraindikation på tiamin, formulerade mig lite luddigt kanske. Menade kontra(eller observandum kanske är ett bättre ordval) på glucos vid hypotiamintillstånd.

Jag personligen lever med den åsikten att man inte ska ge läkemedel om detta kan undvikas. Ser heldre andra alternativ och lösningar på problemen. Sedan bör man komma ihåg att även om en dos är billig så ligger det andra kostnader bakom för att ha och införa nya läkemedel. Självklart så ska inte pengar få riskera folks hälsa, men då jag anser att det går att klara sig till 99,99% utan det så är det då inget som jag skulle känna att jag behöver när jag jobbar. Kalla mig gärna för snålräv ;).

Blir lite förvånad över allas iver när det fortfarande inte kommit fram mycket annat än ett namn "WKS" på själva tillståndet. Vore roligt om en läkare på forumet kunnde upplysa oss lite och ge sina åskiter.

Har läst om tillståndet men kommer inte ihåg exakt vad som händer, men som sagt så utvecklar alkoholister/anorektiker mfl B-vitaminbrist. När b-vitaminvärdet sjunker till en viss nivå så skapar det hjärnskador hos personen. Är det inte så att ett stort tillskott av glucos snabbt kan sänka tiaminmängden i blodet ännu lägre och att det i kombination med sjukdomstillståndet kan förvärra de skador som kan ha uppstått vid hypoglukemin? /H


Har diskuterat det som hastigast med en av våra läkare för någon vecka sedan men ska försöka hinna få en ny uppdatering inom kort.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/6 2006 12:49

Kraftigt överviktiga och anorektiker är andra som skulle kunna ha tiaminbrist. Intressant i debatten vore att höra om någon hört talas om eller träffat på en patient som utvecklat WKS i samband med inj. Glukos??? De läkare jag pratat med säger att det hela mer är ett problem i teorin och att det inte kommer att bli ett problem i praktiken.

AuF

Inlägg av AuF » 15/6 2006 15:49

Hej GoldenHour.

Finns lite matnyttigt om WKS på internetmedicin.se, du kanske har koll på det som står, men de kan vara värt ett besök :wink:

Har försökt att hitta några studier på utvecklande av WKS i samband med glucos infusion, men inte lyckats få fram något. Om nån hittar något får ni gärna länka här

Ne, nu är de dags för lite sol.

8)

micke SSK

Hej alla!

Inlägg av micke SSK » 2/8 2006 2:54

Ville bara sticka in med en liten kommentar. Jag arbetar i Stockholm, och nyfiken som jag var , hade jag en diskussion med vår ambulansläkare angående hur och när vi skulle prioritera administrering av detta läkemedel.
Jag fick till svar att vid misstanke om malnutrition och / eller etylproblematik vid hypoglykemi: Ta b-glucos: Om värdet > 1,5 mmol, ge betabion INNAN administrering av glucos. Om värdet < 1,5 mmol, ge glucos och först därefter betabion.
Tolkar detta själv som att vid kritisk hypoglykemi, behandla intialt med glucos. Någon annan som har förslag?

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 4/8 2006 13:13

Hade nyligen en ung kvinna som utvecklat WKS på iva och kan efter detta säga att det är sannerligen inte en rolig diagnos!

Skriv svar