Fentanyl åt folket!

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Fentanyl åt folket!

Inlägg av Novisen » 19/5 2006 0:07

Fentanyl är säkert!!!!!

Av 2129 patienter med varierande smärtgrad som fick Fentanyl så var det endast 1 patient som behövde någon form av åtgärd på grund av påverkan av medlet (narcanti, assisterad andning eller dyl). Bort med Ketoganet och in med Fentanylet i våra ambulanser!!!!!!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 10:41

Jag tror att anledningen till att det är så få som får andningsdepressionä r att den används av folk som är mycket vana med potenta opioider (eller opiater). Jag tror att om man släpper den lös till folk som inte så ofta ger läkemdeet så kommer biverkningarna öka..

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/5 2006 16:45

Niklas K: Borde framgå av artikeln om din teori stämmer.

Novisen: Vill du släppa den fri för alla och hur ser du isf på Niklas farhågor? Eller vill du bara ha den fri för van personal?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/5 2006 17:36

Lipton:
Jag antog bara. SKummade igenom artiekeln men såg inte vilken personalkategori som det syftades på.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/5 2006 20:03

Personalkategorin är Paramedics och de får på de flesta ställen ge 0.1mg enligt deras "protokoll". Motsvarar ca 10 mg Morfin för de som undrar.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 20/5 2006 0:20

Varfør inte rapid fentanyl istællet, kortare anslagtid // Tomas
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/5 2006 1:06

Tomas skrev:Varfør inte rapid fentanyl istællet, kortare anslagtid // Tomas
Tell us more!!!!!!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 20/5 2006 1:20

FASS :lol:
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/5 2006 10:57

Niklas K: Insåg precis att om man släpper fentanylet fritt åt folket så som Novisen säger så borde detta rimligen innebära att folket faktiskt får en vana att hantera det. :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/5 2006 23:08

Lipton:

Till vilket pris då?;).. Under en upplärningstid menar jag:)..

Anonymous

fentanyl åt folket...

Inlägg av Anonymous » 8/6 2006 23:13

En liten kommentar från mig bara...

Precis som det nämns i debatten finns det en god tanke med detta att folk skall få en vana i att hantera detta potenta läkemedel... visst risker finns...men används det med förnuft (och det har väl de flesta av oss eller hur) så skulle nog inte riskerna vara så jättestora... som sagt inget är farligt OM MAN VET HUR MAN SKA HANTERA EN EVENTUELL UPPKOMMEN SITUATION, tex andningsdepression....


(betydligt värre om man skulle släppa cordarone fritt, eller hur :-)
Tänk om nån skulle ge en liten bolus vid fel tillfälle...tack för kaffet...

Och dessutom i dessa VM tider:
:-)
Sluta kämpa 22 man om en liten jäkla läderboll...
Väx upp istället och deffa med en zoll:-)

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/6 2006 14:15

Niklas K: Ge mig ett fordon och tillgång till lite yta så lär jag mig köra det på några dagar och tar sedan ut det i trafiken, jag börjar inte där! :wink:

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 9/6 2006 16:11

Ambulansläkarna kan ju börja med att "släppa loss" Fentanyl till de som redan behärskar läkemedlet. Men Jantelagen sätter väl stopp för detta som vanligt...

Anonymous

Varför Fentanyl ?

Inlägg av Anonymous » 10/6 2006 11:47

Tycker nog att fentanyl är lite för lika morfinet om man bortser från att injektionen kan ske snabbare 0,1 mg jämfört med mo 10 mg som tar en stund att administrera, om man vill undvika illamående och obehag.
Skulle nog hellre se rapifen i verskamheten. Ännu snabbare anslag, som Tomas skrev "rapid Fentanyl". Den korta durationen har säkert både fördelar och nackdelar. Det snabba anslaget är klockrent vid smärtlindring av frakturerade extremiteter.
Menar ni att incidensen av illamående och andningsdepression förekommer mindre ofta med Fentanyl än med Morfin ? Eller konstaterar ni bara att det är "säkert" att administrera i prehospital miljö ?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/6 2006 12:13

Det finns inga studier vad jag vet där personal som inte har speciell utbildning eller lång erfarenhet av Rapifen ger detta på generell ordination(hittat en studie från Finland där ambulanspersonal ger Rapifen). Fentanyl finns det studier runt och Fentanyl anses även som säkrare än Rapifen när det gäller antalet förväntade apneér. Men spontant så känns Rapifen som ett bättre val än Fentanyl då man bevisat att man kan behärska komplikationer som kan uppstå.

Vag gäller illamående och opioider så är väl den allmänna uppfattningen att alla opioider ger ungefär samma frekvens av illamående. Att fraktionera, behandla ev vagala reaktioner och administrera ett effektivt antiemeticum är behandlingen oavsett vilket preparat som används. Att anestesisjuksköterskor aldrig upplever illamående i någon högre grad av Rapifen/Fentanyl beror nog på den korta tiden som patienten är vaken och att man inte använder preparatet för att bryta smärta utan för att hindra smärtan att bryta igenom. Men det är mina egna funderingar.....

Novisen//

Skriv svar