Adrenalin vs Atropin

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 26/10 2006 17:23

och där fick alla lustigkurrar sig en spark på ........
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 30/10 2006 11:46

Kollade FASS. Där framgår att Atropin även ges vid Bradycardi.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/10 2006 18:36

aceofspades skrev:Kollade FASS. Där framgår att Atropin även ges vid Bradycardi.
Enligt min begränsade erfarenhet är det väl den främsta indikationen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/11 2006 9:16

absolut. Det är det de flesta förknippar atropin med. Ex vid bradykardi efter hjärtstopp

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/11 2006 18:25

Eller som vagolyticum till epiglottiter och innan sövning med Ketalar + förebygga sekretion och bradykardi innan sövning eller innan väckning + stensmärtor i kombination med opioid + slemproblematik till paliativa patienter + att Atropin har antiemetiska egenskaper.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 1/11 2006 20:34

Novisen skrev:Eller som vagolyticum till epiglottiter och innan sövning med Ketalar + förebygga sekretion och bradykardi innan sövning eller innan väckning + stensmärtor i kombination med opioid + slemproblematik till paliativa patienter + att Atropin har antiemetiska egenskaper.
Vid anestesi är det väl vanligare med Robinul än Atropin för att minska de oönskade effekterna av vaguspåverkan? Och till palliativa patienter är min erfarenhet att man ofta använder scopolamin. Men det kanske även används atropin? (det var ju ett tag sen man kom i kontakt med dom preparaten, så jag kan ha fel)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/11 2006 1:43

peder skrev:
Novisen skrev:Eller som vagolyticum till epiglottiter och innan sövning med Ketalar + förebygga sekretion och bradykardi innan sövning eller innan väckning + stensmärtor i kombination med opioid + slemproblematik till paliativa patienter + att Atropin har antiemetiska egenskaper.
Vid anestesi är det väl vanligare med Robinul än Atropin för att minska de oönskade effekterna av vaguspåverkan? Och till palliativa patienter är min erfarenhet att man ofta använder scopolamin. Men det kanske även används atropin? (det var ju ett tag sen man kom i kontakt med dom preparaten, så jag kan ha fel)
Vi använder inte Robinul på operation här förutom vid väckning då muskelrelaxantia använts (Robinul-Neostigmin). Atropin piskar på hjärtat mer än Robinul där man ibland till och med ser hjärtfrekvensen gå ned. Oftast ökar bara hjärtfrekvensen under några minuter efter inj Atropin. Den vagolytiska effekten sitter i flera timmar. Morfin-Skopolamin och Dilaudid-Atropin används palliativt här. Morfin och Atropin eller Morfin och Robinul har liknande effekter. Summa sumarum är väl att det inte spelar så stor roll vilket preparat som väljs och att det säkert är stora lokala skillnader i tradition.

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 14/12 2006 0:00

Lipton skrev:
aceofspades skrev:Kollade FASS. Där framgår att Atropin även ges vid Bradycardi.
Enligt min begränsade erfarenhet är det väl den främsta indikationen.
Används mest preoperativt för att minska på slembildning. Används också som pulshöjare.
IVA/NEO SSK

Skriv svar