Anafylaktisk chock

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Anafylaktisk chock

Inlägg av ohlstedt » 20/10 2006 20:58

vid ett prehospitalt skede, vilka är de första åtgärderna vid anafylaktisk chock? vilka läkemedel ger man? vilka adnimistrationssätt? sc. im eller iv.?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 20/10 2006 22:16

Det finns länkar till några behandlingsriktlinjer, som tar upp detta, på följande länk: viewtopic.php?t=747

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/10 2006 22:39

Andningsvägarna. En dålig pat intuberar jag direkt medans usk får in en nål. Sprutar adrenalin antingen im eller iv beroende på tillstånd. BT fall in med ringer!

Det är det basala sedan kan man komplettera med ex Solucortef och tavegyl.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 24/10 2006 22:57

Viktigast är lugn kring patienten
Läkemedel:
1: Adrenalin (får de vidgade kärlen att dra ihop sig och stimulerar andningen possitivt) (IV,IM,IH) + syrgas

2: kortisonpreparat (betapred) avsvällande effekt (PO,IV)

3: Antihistaminer ( för att hindra fortsatt utsöndring av histamin från imunförsvaret) tex Clarityn (SL)

4: motverka cirkulationssvikt (ringer,natriumclorid)... Upp med benen. (IV)


syrran

Inlägg av syrran » 23/11 2006 23:53

Det kan inte va så att Adrenalinet kommer före intuberingen och invänta effekten eller du tubar rakt av och utan muskelrelax ?

Niklas Karlsson skrev:Andningsvägarna. En dålig pat intuberar jag direkt medans usk får in en nål. Sprutar adrenalin antingen im eller iv beroende på tillstånd. BT fall in med ringer!

Det är det basala sedan kan man komplettera med ex Solucortef och tavegyl.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/4 2007 21:17

adrenalin först, eftersom det är im i 99% och pat chockar så tar det ett tag innan det verkar ordentligt. Sen tar jag över luftvägarna om det behövs, självklart med relaxatia, ingen american paramedicstyle här inte, vi har kommit ifrån stenåldern här i norden:).

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 16/4 2007 16:54

En minnesregel vid anafylaktisk chock

AVOKADO

Adrenalin
Volym
Oxygen
Kortison
Antihistamin
Diagnos
Observation
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 16/4 2007 20:36

Niklas Karlsson skrev:adrenalin först, eftersom det är im i 99% och pat chockar så tar det ett tag innan det verkar ordentligt. Sen tar jag över luftvägarna om det behövs, självklart med relaxatia, ingen american paramedicstyle här inte, vi har kommit ifrån stenåldern här i norden:).

Det finns narkosläkare som regelbundet söver och intuberar utan muskelrelaxantia. Dock på op och under ordnade former, och kanske inte på en crush induction....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Spedan

Inlägg av Spedan » 16/4 2007 22:00

Hej, detta tillstånd är svårt att generellt säga vad som är rätt och fel angående intubation...jag bedömmer utifrån respirationen samt hur engagerat svalget är svullet etc...cirkulationen stöder jag gärna med kolloid (voluven) samt adrenalin om möjligt i.v annars i.m. sedan solucortef högdos....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/4 2007 22:21

peder:

jag menar mer hur det trycker ner tuben med våld när patienten skriker som en stucken höna för att de inte har kunskapen och delegeringarna att ge de läkemedel som behövs.

Mr M

Inlägg av Mr M » 18/4 2007 19:37

Niklas och ni andra med intubationserfarenheter....Måste bara fråga er...såg på ett ambulansprog. på tv 4 fakta där dom hämtade en pat med grav hjärtsvikt..fullt vaken, egen andning, något flåsig.. inne i bilen så tubade man genom näsan på en helt vaken patient...skrek och grymtade gjorde han pga av smärta och obehagkänsla (som jag tolkar det) därefter ventilerade man pat...Gör man så i sverige oxå??

Visserligen får man inte all info via tv så vissa parometrar såg jag inte men ändå...vanlig behandling??

kanske fel tråd att fråga på men men, de lär jag ju få höra... :wink:

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 18/4 2007 20:09

Ha ha... jag såg också det programet! Patienten vrålade av smärta när de nasal intuberade honom. Utan att vara Narkos ssk så kan jag direkt säga att det är inget man gör i en svensk ambulans. Märkligt förövrigt att paramedics i USA intuberar patienter på eget bevåg även om pat. ifråga kämpar emot, samtidigt som de måste ringa och fråga en läkare för att få ge läkemedel som typ impugan!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/4 2007 22:20

Det var precis det programmet jag menade.

Pat hade lungödem och behöver övertryckventileras. Då våldförde mans ig i patientens näsa för att få ner en tub. Detta för att man inte har kompetensen att söva (och att de inte har cpap).

I Sverige ger man nitro och cpap. Aldrig att man tubar någon utan relax. och absolut inte ett ödem. Men de har inte den utbildningen, kunskapen och erfarneheten som behövs.

I samma avsnitt misslyckas man totalt med att sedera en en pat (blir kraftigt andningsdeprimerad) som får kramper och istället för att ge LM (måste ringa farbror doktorn då) så ligger 3 hundra kilos klumpar på honom för att få honom still. Att folk föresråkar ett sådant system i Sverige gör mig mörkrädd..

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 20/4 2007 13:02

Niklas Karlsson skrev: I samma avsnitt misslyckas man totalt med att sedera en en pat (blir kraftigt andningsdeprimerad) som får kramper och istället för att ge LM (måste ringa farbror doktorn då) så ligger 3 hundra kilos klumpar på honom för att få honom still. Att folk föresråkar ett sådant system i Sverige gör mig mörkrädd..
Ja, kan inte mer än hålla med dig.

Dessutom har jag på senare tid hört både erfarna amb.sjv likväl som våran egen AMBASS starkt förespråka detta sätt att arbeta på.

Ända jag kan säga som SSK är: Hoppas att det aldrig kommer att bli så här hemma i Svedala för då slutar jag!!!!!

//Tompa

Skriv svar