Anafylaktisk chock

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/4 2007 11:07

Tompa31: Tror inte det finns någon som förespråkar en ambulanssjukvård som behöver intubera patienter för att det inte finns CPAP tillgänglig. Det en del däremot förspråkar är en ambulanssjukvård där det finns utvecklings och karriärmöjligheter samt att all personal skall få behandla patienten utifrån den egna förmågan. Destå fler steg man har till toppen, destå mer erfarenhet har de som nått toppen.
(Om du svarar på detta men inte får svar på tal så beror det på att min låga bredbandsoperatör inte kan leverera till min nya adress).

//Lipton - Den anslutningslöse...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/4 2007 11:42

Lipton:
Du pratar för personalens del. För patientens del är det viktigt att veta vad som kommer. Man vill hellre att nån på 5:E steget kommer än någon på 1:A?

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/5 2007 10:22

Niklas K: Tänk dig två patienter, tant Agda som skall på läkarundersökning på vårdcentralen men behöver syrgas under transporten r/t KOL och dessutom eventuellt också kan kräva en T. Paracetamol r/t huvudvärk. Sedan har vi Pelle 25 år som dundrat av en sommarlandsväg av den enkla anledning att han kört för fort. Pelle definierar därmed innebörden av multitrauma.
Visst håller jag med dig om att det för personalen skulle vara bra att ha flera steg att utvecklas på. Men hur du än vänder och vrider på det så gynnar det patienterna mer eftersom all personal är ny i början. Alltså avgör slumpen om det blir dubbelvubbad syster med rotationstjänst och tio års erfarenhet av akutsjukvård som kommer till Pelle, eller om det blir nyutbildad ambulanssjukvårdare med tre års erfarenhet från äldreboende på grund av att den dubbelvubbade systern är och hämtar Agda.
Det jag förespråkar är helt enkelt att en patient som bara behöver lite enklare insatser och primärt "omsorgstransport" får en vårdare vars kompetens räcker till detta utan att för den delen belasta nästa patient vars behov är större.

//Lipton - som äntligen återfått en anslutning...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/5 2007 12:41

lipton: respekterar dina åsikter och tycker att du i stort har rätt.
Du pratar om transport vs akutambulans. Det är två ytterligheter.
Där är det inget snack. det ska beställas en transportambulans, inte en ambulanstransport till agda.

Ta tre andra patienter; tungandad sedan 3 dagar, nu trött och hängig. inga CBS. Vad skickar man på det? Du får det som sänkt AT. Skulle säkert funka med en transportambulans men det kan lika gärna vara ett lungödem som behöver omedelbar, kvalificerad medicinsk vård. Vad händer om transporten kommer och det kommer "hallonsaft" från lungorna? Vad gör man då? Man har kanske förlorat 30 min kanske.

Vanlig pat. CBS sedan 20 min strålar mot armen, kallsvettig. Vad skickar man på det? självklart ingen transport men på vilken nivå

Ung kille 25 år brakar av vägen. behövs inte sägas mer. Han ska ha närmsta akutamb med vubbad syrra + förstärningsresurser..

Vi måste ha en organistion som kan lite om allt. Sedan om om kalle 54 år med 30 år i ryggen sitter i 999 och pontus 30 år i 925 spelar ingen roll. De har samma delegeringar och samma utbildningen. Erfarneheten skiljer dem åt. Det går aldrig att göra det mer rättvist än så.


Frågan som måste besvaras är; vad gör man om man pga missförstånd skickar en bil till något jobb där det behövs en yrkeskaetegori med bättre medicinska kunskaper? I grunden är det inget problem.. Det är inte svåare än på akuten.. Det här "problemet" finns bara i våra korridorer där revirpinkandet och högfärdigheten ibland når lite väl högt.

banan

Inlägg av banan » 25/5 2007 21:57

vubbad syrra som hänger dropp o ger syrgas?

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 26/5 2007 8:57

Niklas Karlsson skrev:lipton: respekterar dina åsikter och tycker att du i stort har rätt.
Du pratar om transport vs akutambulans. Det är två ytterligheter.
Där är det inget snack. det ska beställas en transportambulans, inte en ambulanstransport till agda.
I de bästa av världar ja, transportambulanser är inte en verklighet i varje län/distrikt/område. Detta är inte ett påhopp på era ideér, bara en tankeställare.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/5 2007 13:43

Niklas K: Jag vet att jag pratar ytterligheter. Jag försöker bara framhålla fördelarna med att ha flera nivåer på organisationen. Detta finns i olika utsträckning i vissa delar av Sverige och jag tror att det går att vidareutveckla överallt. Exempel finns ju där sjuktransport, ambulans och akutbilar finns i samma organisation.

Som svar på dina frågor: Om en transportambulans med två ambulanssjukvårdare kommer till ett lungödem så tar man hand om patienten efter bästa förmåga. Vad gör en undersköterska på en medicinavdelning då hon kommer in till samma patient? Sänk benen, lugnt bemötande och kalla på ytterligare hjälp. I transportambulansen kan pat också få CPAP om den klarar det annars syrgas. Om organisationen är utbyggd på det sätt som man kan önska så innebär det också att hjälp snart anländer iform av antingen en akutambulans som tar över patientansvaret, eller varför inte akutbil eller MC-resurs som kan behandla patienten med nitro och diuretika dels på plats och om det behövs också bemannar upp transportbilen. Då har du helt plötsligt en ambulans med både fler händer, erfarenhet och behandlingsmöjligheter än en "vanlig" akutambulans.

CBSen får antingen en akutambulans eller en förstärkningsresurs och en transportambulans. Förstärkningsresursen gör bedömning och behandlar på plats och eventuellt under transport. Eventuellt visar det sig på plats handla om träningsvärk efter armhävningar och transporten kan avbokas eller omstyras mot VC eller liknande.

Killen som brakar av vägen är vi överens om. Men om han kör in i en skolbuss? Larma dit någon eller några stora transportbilar också, värmestuga och utmärkt transport för oskadade patienter.

Transportbilarna skall inte bemannas med lägre kompetens än vad dagens lägstakrav för en akutambulans är. Sedan går det självklart inte att bara jobba på en nivå. Övergångarna måste vara flytande. Nyanställd kör transport tills den har koll på allting runtomkring och lärt känna organisationen och blivit känd själv. Med lite erfarenhet börjar man sedan rotera mot akutambulanser. Till slut blir man tvungen att sluta köra transporter eftersom nya förmågor skall skolas in via dessa. Med massor av erfarenhet från akutambulanser och minst en specialistutbildning kan man sedan börja rotera mot förstärkningsresurser. Finns det flera nivåer så tar det ytterligare ett tag innan man når dessa, på samma sätt som redan beskrivits.

Jag tror inte att prioriteringarna skulle vara så svåra som du verkar tro. Dessutom handlar ju hela jobbet om att omprioritera hela tiden. Vad gör du själv om du kommer till en patient med hjärtstopp där grannen ringt och beskrivit att det verkar lite konstigt och larmet kommer som oklart. Inte direkt läge att diskutera om SOS gjort rätt prioritering och varför det inte varit ett tvåbilslarm.
Se en glimt av framtiden istället, där finns en transportbil runt hörnet som kommer med fyra händer till och ni kan sedan lämne en pat med egen cirkulation på akuten. :lol:

grelle: Jag är inte heller ett stort * av att diskutera saker som inte finns, men hur skall man annars få folk att förstå fördelarna med att skapa dem?

banan

Inlägg av banan » 27/5 2007 19:27

Det är väl stenålder att ha olika nivåer på ambulanser? En ambulans hos oss innebär alltid att vi kan ta alla typer av transporter.
"akutambulans" ??

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/5 2007 22:38

banan skrev:Det är väl stenålder att ha olika nivåer på ambulanser? En ambulans hos oss innebär alltid att vi kan ta alla typer av transporter.
"akutambulans" ??
Nackdelen blir ju att de flesta patienter i ett sådant system får möjlighet till en vårdnivå som är ett gigantiskt overkill i förhållande till deras behov vilket också leder till risken att patienten med behov av avancerad sjukvård inte kan få det eftersom resurserna är upptagna med motsvarigheten till omsorgstaxi.
Dessutom missar man möjligheten att både skola in ny personal i en miljö där man hinner med att göra just detta, samt att det finns något att falla tillbaka på för personal som av olika anledning blir sjukskrivna.

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 27/5 2007 23:10

Är lite roligt för en som är bosatt i västerbottens inland att läsa era diskusioner om akutbilar, transportambulanser mm. Vi har en ambulans punkt slut och det kan ta 45 minuter innan den dyker upp, om den är ledig...

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/5 2007 9:52

zimme skrev:Är lite roligt för en som är bosatt i västerbottens inland att läsa era diskusioner om akutbilar, transportambulanser mm. Vi har en ambulans punkt slut och det kan ta 45 minuter innan den dyker upp, om den är ledig...
Just du borde väl bli glad åt möjligheten att också få en transportbil som kan lasta fyra till fem kroniker samtidigt istället för att en av dem åt gången ockuperar er enda ambulans för att kunna få syrgas på väg till läkarundersökningen.
Man skall ju självklart inte minska resurserna. Omfördela eller öka, behovet är ju ofta större än resurserna.

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 28/5 2007 12:34

Lipton skrev:
zimme skrev:Är lite roligt för en som är bosatt i västerbottens inland att läsa era diskusioner om akutbilar, transportambulanser mm. Vi har en ambulans punkt slut och det kan ta 45 minuter innan den dyker upp, om den är ledig...
Just du borde väl bli glad åt möjligheten att också få en transportbil som kan lasta fyra till fem kroniker samtidigt istället för att en av dem åt gången ockuperar er enda ambulans för att kunna få syrgas på väg till läkarundersökningen.
Man skall ju självklart inte minska resurserna. Omfördela eller öka, behovet är ju ofta större än resurserna.

Helt sant, en vild gissning är att ca 80-90% av alla körningar är prio2 och 3 så tillgång till en transportambulans skulle var bra men det lär inte hända under det här seklet..
Skulle vara intressant att ta reda på hur stor chansen är att överleva ett hjärtstopp här jämfört med i stockholm.

banan

Inlägg av banan » 28/5 2007 18:46

samtidigt kan vi tillgodose 15 "akut"ambulanser, fullt utrustade, med kompetent personal utan pusslande vid behov. Förutom lite omprioriteringar då förståss

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/5 2007 20:58

Är faktiskt beredd att hålla med banan för första gången; Har vi ambulanser med vettig utrustning och akutskolade ssk så kan vi ta 95% av jobben med minimalt fipplande med resurser. Resten får man kanske dra läkare eller något liknande på. Däremot ser jag inte behovet idag, iaf inte där jag jobbar. Vi har kompetenta NSK i akutbilarna som kan söva vid behov. De är väldigt duktiga.
Någon som kan lämna kokreta ex. på situationer när det skulle behövas läkare på plats? (då har jag inte räknat med situationer där man samlar hospital personal på fältet).

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/5 2007 22:37

Det du behöver om du får ett hjärtstopp är inte en fullutrustad akutambulans med NSK som tar tio minuter på sig att komma. Det du behöver är någon som kan starta HLR och någon som kan hantera och har med sig en deff och kan vara på plats genast. Detta skall självklart alla gulgröna bilar innehålla i min drömvärld. Med fler enheter tillgängliga så ökar också möjligheterna att deffen och HLR-personer finns runt knuten.
Men åandra sidan så borde varenda taxi, polisbil, brandbil, traktor, slamsugningsbil, djurtransport, köpcenter, bank, pressbyrå, badhus och fritidsgård innehålla detta när vi nu ändå pratar drömvärld. För att inte tala om sjukvårdsinrättning. :wink:

Skriv svar