Anafylaktisk chock

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/5 2007 9:37

Hjärtstopp är ett extremt fall där man måste ha en deff igång inom ett fåtal minuter. Det är i stort sett omöjligt på de flesta platser idag.
Med effektiv HLR kan man dock hålla hjärtat pumpande, detta till en akutambulans kan komma. Det är här viktigt att det bara finns ambulanser som kan /får vårda och har rätt utrustning! Vi får ofta larm med sänt at eller något som egentligen är ett hjärtstopp. Kommer det då en bil med lägre kompetens (som vissa här av någon anledning förespråkar) så förlorar vi många värdefulla minuter innan effektiv medicinsk vård kan erbjudas.

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/5 2007 18:43

Niklas K: Du menar väl inte på fullaste allvar att det endast är narkossköterskor som kan utföra bröstkompressioner och ventilera en hjärtstoppspatient?
Självklart skall inte en transportambulans larmas ensam till ett hjärtstopp. Men lika självklart som att en akutambulans eller spetskompetens skall larmas för att kunna spruta adrenalin eller cordarone och transportera patienten till definitiv vård. Lika självklart är det väl att närmaste deff-enhet larmas ut. Sedan spelar det ingen roll om den sitter i en transportambulans, polisbil eller brandbil. Med utökad sjuktransportverksamhet blir akutverksamheten avlastad. Dessutom ökar tätheten av defibrillatorer. Två ytterst positiva saker, hur du än vänder och vrider på det.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 29/5 2007 22:25

har aldrig skrivit någon om nsk. Skrev att i min värld finns ungefär samma kompetens i alla bilar så att de ska kunna åka på alla larm oavsett vem som sitter i passagerarsätet.

I min värld är det också självklart att man bygger ut transportverksamheten så man inte hänger upp akutambulanser på transportjobb.

I sthlm har vi transportambulanser med två usk som i yttersta nödfall åker på larm. Då tillsammans med medicinsk förstärkningsresurs (akutbil 993 el. 995). Det är inget bra system heller. det betyder att det finns för få akutambulanser. Akutbilen behövs på sina jobb och inte där en vanlig ambulans skulle klara sig själva..
Jag tror att möjligheten att köra transporter på larm kommer försvinna och att man istället utökar den vanliga transportverksamheten (taxi med syrgas). Sedan kommer det alltid bli prioriteringsmissar på SOS så att en transportamb. åker på något som egentligen är ett larm, men det får inte finnas den möjligheten sanktionerat isystemet. Då är något galet..

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/5 2007 9:05

Niklas K: Då missförstod jag dig.

Jag vill dock påpeka att jag inte menar att systemet skall sanktionera att patienten får lägre kompetens. Min poäng är att en del patienter som inte är akut sjuka eller skadade ändå skulle må bättre av att få en medicinsk förstärkningsresurs till sig. Exempel Agda som blivit snurrig sedan någon dag och bor på hemmet. Hon behöver knappast ligga på akuten i 12 timmar för att få sin UVI diagnosticerad. Då kommer hon komma tillbaka dagen efter igen för att hon blivit ändå sämre, skulle jag också bli om jag legat på akuten i 12 timmar dagen innan utan att förstå varför.

Spetskompetensen skall självklart vara med på de svåraste larmen. Men samtidigt vill jag hävda att ett hjärtstopp eller trauma är det lättaste att handha. Bara att följa scheman och bokstävskombinationer. Jag tror då mer på att utöka möjligheten att omstyra och omprioritera halvakuta patienter. Den dagen vi sluter okomplicerade pann-jack på plats, har rätt att kvarlämna patienten efter behandling, omstyrar till en vårdcentral som faktiskt kan ta emot och lämnar uppenbara höftfrakturer på röntgen där de sedan hämtas av avdelningen. Då kan vi börja prata om avancerad ambulanssjukvård.

banan

Inlägg av banan » 30/5 2007 11:43

Vad ÄR spetskompetens?
Är man extremt duktig, bra, eller har man bara en namnskylt som visar att man har gått i skolan 2 terminer extra med en 15 poängs kurs i medicin?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/5 2007 17:47

Agda med uvi ska inte in till huset alls. Perosneln på boende ska kontakta jourläkare dygnet runt. det är min vision.

Håller inte med om att traula är enkelt. Det kan vara väldigt komplicerat beroeden på skadepanorama. stora blödninga, skallskador osv med långa transportsträckor är något man kan bli lite nervös över även med 1o års erfarnehet.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/5 2007 19:40

Ok. Trauma är bara lätt så länge man kan följa bokstäver. Självklart blir det mer komplicerat om man får slut på bokstäver under transporten. Dessutom så kanske lätt är fel ord. Även om man följer bokstäver så är det ju en gigantiskt massa att ha i huvudet. Men jag tror ändå du förstod hur jag menade.

Spetskompetens är exempelvis akutbil, läkarbil, MC-enhet osv. Personalen på dem har massor med utbildning och massor med erfarenhet. Detta är dock inte det viktigaste. Det viktigaste är att man faktiskt också både kan och får göra saker som de vanliga enheterna inte gör. Googla Emergency Care Practitioner och läs lite. Tänk om vi i Sverige kunde få spetsenheter med liknande skillnad i kompetens och ansvar!

Skriv svar