När är det som Morfin "inte räcker"?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Anonymous

När är det som Morfin "inte räcker"?

Inlägg av Anonymous » 19/7 2004 12:47

Bland dagens nyheter i AF står beskrivet att ambulanssjuksköterskor önskar utöka behörigheten att ge smärtstillande läkemedel "eftersom de vid uppdrag ofta hamnar i situationer där Morfin och Stesolid inte räcker till".

Förhoppningsvis har journalisten totalt feltolkat vad som avses? För det är väl nästan aldrig så att Morfin "inte räcker till". Däremot är det en dosfråga, och vi använder (eller har behörighet att använda?) alldeles för små doser alldeles för ofta. Vi kanske inte ens individualiserar dosen...? Trots godd vetskap om de stora individuella skillnaderna i behov. Och, handen på hjärtat, upprepar vi dosen tillräckligt ofta, eller nöjer vi oss ibland med att ha "givit en dos enligt schema"?

Sedan finns det också situationer där jag själv föredrar Ketalar. Kanske främst till hypovoläma patienter. Men jag har förmånen att redan behärska det preparatet rätt bra.

Men skall vi inte först lära oss att hantera, och dosera, de preparat som redan används....?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/7 2004 18:56

Jag kan hålla med om att smärtlindringen inte alltid är adekvat. Men visst finns där ett behov av Ketalar då ffa anslagstiden är kortare och det har en höjande effekt på trycket. Preparatet beskrivs också som säkrare mot andningdepression än morfin. Sedan kan ju diskuteras hur ofta patienter får andningsdepression av morfin.
Faran som jag ser det är att, vissa använder det på höft patienter, rygg patienter dvs icke trauman o s v där det kanske blir lite överkurs och status att spruta medlet. Jag har sett hur patienter mår, med mardrömmar och psykos liknande tillstånd efter att fått Ketalar. Det har respekt med sig. Men det är ju som med alla andra LM att det finns risker och fällor./

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 22/7 2004 9:09

I rätt händer dvs den som har erfarenhet av kombinationen midozalam/ketamin är det en oslagbar kombination för smärtlindring/sedering. Men på mycket hypovolema patienter ex, trauman så händer det att man kan få andningsstillestånd på kombinationen och då krävs det enligt min mening anestesi kompetens för att handha kombinationen benzodiazepiner/ketamin. Ketamin ensamt i låg dos och om man sprutar det långsamt är relativt ofarligt när det gäller andning och cirkulation MEN enstaka patienten kommer att få mardrömmar även på smärtdoser.
Ha de allihopa trots skitvädret!

JNES Med erfarenhet av prehospital vård i akutbil i Stockholm sedan 1997.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 22/7 2004 9:09

I rätt händer dvs den som har erfarenhet av kombinationen midozalam/ketamin är det en oslagbar kombination för smärtlindring/sedering. Men på mycket hypovolema patienter ex, trauman så händer det att man kan få andningsstillestånd på kombinationen och då krävs det enligt min mening anestesi kompetens för att handha kombinationen benzodiazepiner/ketamin. Ketamin ensamt i låg dos och om man sprutar det långsamt är relativt ofarligt när det gäller andning och cirkulation MEN enstaka patienten kommer att få mardrömmar även på smärtdoser.
Ha de allihopa trots skitvädret!

JNES Med erfarenhet av prehospital vård i akutbil i Stockholm sedan 1997.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 24/7 2004 23:18

Är det någon som har varit med om andningsdeprimerade patienter när man först har använts sig av en traditionell opioid för att sedan har gått över till ketalar när patienten varit så pass smärtpåverkad. Disskuterade just detta med en Narkosläkare som hävdade att ketalar ökar på den andningsdeprimerande effekten av opioiden när man kombinerar dessa preparat.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 25/7 2004 12:31

Combitub: det vet jag tyvärr inte, då jag har sett detta på sidan om eller via hörsägen.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 25/7 2004 15:43

Jag har varit med om det vid enstaka tillfällen men det har varit med ganska stora mängder morfin (> 15 mg Morfin totalt) och ketamin kombinerat , det har då slutat med intubation av patienten pga omfattande traumatiska skador (Thorax/revbensskador). På vanliga patienter med måttliga mängder opiat skulle jag med min erfarenhet säga att det är sällsynt om jag ens har varit med om det.
/JNES
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

Anonymous

"Stor dos" Morfin?

Inlägg av Anonymous » 25/7 2004 20:18

Hej JNES! Jag förstår hur Du menar, men vill ändå (se även mitt första inlägg under denna tråden) undvika att andra missförstår: 15 mg Morfin är inte i allmänna ordalag, och får inte betraktas som, någon stor dos... Det är inte ovanligt att en vuxen frisk individ behöver 20 - 25 mg Morfin och ännu mer för adekvat smärtlindring.

Ges naturligtvis i upprepade smådoser iv, och den kunniga ambulanssjuksköterskan måste då vara beredd och ha kompetens att ta hand om biverkningarna, som delvis ökar med dosen.

Andningsdepression vid kombination Morfin och Ketamin? Ja, den andningsdeprimerande effekten av Mo uppges öka additivt av allahanda sederande medel och annat, som påverkar CNS-funktionen.

Men, ljuva tanke, andningsdepressionen, som uppstår ibland, är då också ett uttryck för att nu har patienten blivit smärtlindrad... Andningen "stimuleras" ju av smärtan... Men det är väl inte genom kvarstående smärta som kompetent ambulanssjukvård får sina patienter att andas...?

När jag nu ändå skriver av mig: Kombinationen Morfin och Rapifen är ytterst kvalificerad och innebät betydande risk för biverkningar. Kräver, som alltid i självständigt sjukvårdsarbete, mycket hög kompetens och dessutom vana vid denna läkemedelskombination.

Jag är litet skrämd över, som jag uppfattar det, det lättvindiga sättet att diskutera Rapifenets uppenbara fördelar. En stor, stark och frisk man kan få närmast andningsstillestånd av 0,25 mg...

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 26/7 2004 8:19

Morfin är i vissa fall helt överlägset som smärtlindring och då sprutar man det tills patienten blir smärtfri/kraftigt lindrad sen om man kommer upp i 40 mg so what! För oss som jobbar mycket med dessa preparat är det en sanning att så länge patienten har ont kommer dom under inga villkor få en andningsdepression. Kombinationen Morfin Rapifen är jag mycket försiktig med då den är enormt potent. Är det så att jag använder preparaten i kombination så ger jag Rapifen först för att ex fixera en fraktur sedan när effekten går ur ger jag morfin för att få en längre duration.

Ha de så gott i skitvädret(Vartfall i Stockholm)
/JNES
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 29/8 2004 13:43

Vad är tanken bakom kombinationen morfin + Ketalar hos SLAS, http://www.flisa.nu/pdf/slasrapport.pdf? Notera doseringen på Ketalar, 0,02 milliliter/kg?! En patient på 70 kg får 1,4 ml, d.v.s. 14 mg. Engångsdos? Förutsätter då morfin i max.dos. 20 ml (mg).

Varför inte i stället använda Ketalar i lågdos, t.ex. 0,5 mg/kg iv, tills patienten är cirkulatoriskt stabil och optimalt smärtlindrad för att därefter gå över till morfin för att få en längre duration?

Skriv svar