Analgetika vid stensmärtor

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Analgetika vid stensmärtor

Inlägg av prehospital » 17/8 2004 14:40

Vilket analgetika är vanligast inom ambulanssjukvården vid stensmärtor?

Ketogan iv? Voltaren im? supp? Toradol iv?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/8 2004 16:47

Vi har gått bort från tio olika smärtmediciner vid olika fall, nu har vi endast två kvar morphin och rapifen. Dum fråga säkert men hur kan man skilja på olika buksmärtor med säkerhet och ge vissa läkemedel mot vissa smärtor. Lättare att ge t.ex. rapifen men detta endast hos oss och detta tycker jag!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/8 2004 1:11

Spasmofen är ett bra analgetikum vid oklara buksmärtor och lämpar sig väl för det prehospitala omhändertagandet.

Voltaren har en del icke önskvärda biverkningar som i vissa fall kan förvärra tillståndet hos en patient med buksmärtor och oklar anamnes. Jag tänker då framförallt på den ökade blödningsbenägenheten. Men även överkänslighetsreaktioner är vanliga. Dessutom är det ju inte ovanligt att kirurger menar att diagnostiken försvåras av den anti-inflammatoriska effekten av voltaren.

Att ge Rapifen prehospitalt vid buksmärtor låter inte speciellt klokt enligt min uppfattning.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 18/8 2004 20:33

Entonox fungerar utmärkt på stensmärtor, ni som har kvar den.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/8 2004 20:40

Rapifen är kortverkande som vi alla vet och här anser vissa läkare att man inte bör ge mediciner alls mot buksmärtor???? kan försvåra diagnostiken anser de. Men rapifen har de godkännt.....kortverkande. Jag kan nog sätta i bilen fast 100 nya mediciner men hur många gånger ger vi dessa per år, är det värt att ha en medicin som man ger 1-2 gånger/år/man. Kan man då ge Rapifen hellre som vi alla känner till här hos oss? Mera rutin medför mera säkerhet och mindre risk att ge fel nängd?

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 10:34

Jag jobbar också i Finland och hos oss använder vi också endast Rapifen mot buksmärtor (om vi överhuvudtaget får lov att ge av läkaren) för kirurgen vill ju ofta att patienten skall känna lite smärta för att bättre kunna göra sin diagnostik.Rapifen är bra för den verkar snabbt och verkningen avtar även fort. Vi använde även förr Litalgin åt vissa patienter (har det ännu i bilen men används sällan.) :D

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 31/12 2004 12:13

Medeltid att fortfarande vissa läkare envisas med att patienterna inte ska vara smärtlindrade vid buksmärtor. Vi ska smärtlindra allt vi hämtar.

linjo

Inlägg av linjo » 31/12 2004 21:43

Håller med Novisen! Jag tycker också att man skall alltid vårda patienten så att denne inte känner smärta!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

STÖD från läkarna

Inlägg av ambus » 1/1 2005 16:57

Vi använder S.Voltaren alt Inj. Voltaren vid stensmärtor, och det används även på vårt Universitetssjukhus(akuten), och jag anser precis likadant att det är "stenålders-tänk" att ej smärtlindra och har även stöd från akutläkarna/ambulansläkaren i detta med att ingen patient skall behöva "uthärda onödig smärta under omhändertagandet prehospitalt", det har vi stöd från dem.
Visst, det finns biverkningar som ej är önskvärda med detta läkemedel, men detta får man ta i förhållande till den effekt man avser med behandlingen dock.

God fortsättning på det nya året!

ambus.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/1 2005 0:55

Ketogan i.v ger snabb smärtlindring. Voltaren i.m är effektivt men effekten kommer långsammare om den ens kommer. Många är de som legat på akuten med smärtor efter Voltaren inj innan de tillslut fått Ketogan. Dilaudid-Atropin, Morfin-Scopolamin och Ketogan supp är effektiva medel med spasmolytika vid stensmärtor men verkar inte användas i ambulans. Någon som har de preparaten i bilarna?

AuF

Inlägg av AuF » 3/1 2005 12:19

Jag hade för mig att man helst inte ger opioidanalgetiga vid stensmärtor pga av dess kontraherande effekt, gäller stensmärtor i urinvägar och gallgångar. Men om ingen anamnes finns så borde de väl vara väldigt svårt att prehosp. kunna skilja dessa från andra stensmärtor ? :?:

Rätta mig gärna. :) Hur avväger ni olika stensmärtor ? Och hur definierar ni stensmärtor ?

/

MVH Erik, ssk stud.
Senast redigerad av 1 AuF, redigerad totalt 3 gånger.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/1 2005 13:01

Att som grundregel använda Ketogan till kirurgisk smärta och Morfin till bröstsmärta, lungödem och lungemboli där man även har ett uttalat ångestinslag. Ketogan påverkar inte glatt muskelatur i motsats till Morfin. Är därför lämpligt att ge till patienter med stensmärtor. Indikationerna för Ketogan är just stensmärtor b.la.

Problem finns vid bedömmande av gallvägssmärtor. Vid ett tillfälle fick jag och en kollega ge Trombolys till en patient. EKG som vid akut infarkt och smärtor centralt i bröstet. Kardiologen tycktes till och med se regress av förändringarna på nya EKG som togs och patienten blev helt smärtfri efter 10 mg Morfin i.v. Det visade sig vara gallvägsspasm som orsakde smärtorna och EKG var av normalvariant jämnfört med tidigare EKG:n. Morfin hjälpte i det här fallet bra mot gallvägssmärtorna. Patienten fick inga blödningar och kunde åka hem dagen efter.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Analgetika vid stensmärtor

Inlägg av Akuten » 7/1 2005 20:44

Min erfarenhet av inj Ketogan till njurstenspatienter är att det bara klipper "smärttopparna". Patienten blir dock inte helt smärtfri. För att "krampen" runt njurstenen ska släppa så behövs något annat, t.ex inj Dilaudid-Atropin 1 ml s.c. På den dosen är de flesta smärtfria inom 30 min - men väldigt snurriga i skallen.
Vårt förstahandsval är oftast inj Voltaren 50-75 mg i.m. Denna dos kan man upprepa efter 30-60 minuter om patienten inte blivit smärtfri. Voltaren, som ju är antiinflammatoriskt, släpper på den inflammation ("krampen") som blidas runt stenen (där den t.ex ligger och skaver i uretären). Fördelen med Voltaren är att patienten slipper bli snurrig i skallen MEN då finns det ju de patienter som kommer med "njurstenssmärtor" men som endast är ute efter att få Dilaudid-Atropin! Det är därför väldigt viktigt att ta urinprov på dessa njurstenspatienter dels för att se så att de har erytrocyter i urinprovet, dels för att se att de verkligen kan kissa - så att det inte har en avstängning i njuren. De patienter som har en avstängd njure kommer inte att bli smärtfria vad vi än ger dem. Där är det akut urografi med insättning av pyelostomikateter som gäller.
Diff.diagnos till njurstenar är ju dessutom Aortaaneurysm! Dessa pat. blir inte smärtlindrade av Voltaren och de har inga erytrocyter i urinprovet men kan ha ont på precis samma sätt. Läkarna på vår akutmottagning vill bedöma alla bukpatienter innan de får smärtlindring så vi har inga generella delegationer på att ge ovanstående läkemedel. Dessutom är det inte så många av dessa patienter som kommer med ambulans. Ca 95% av alla njurstens/gallstenspatienter kommer till akuten "för egen maskin".

Anonymous

Spasmofen?

Inlägg av Anonymous » 24/10 2005 23:05

Är tyvärr bara och arbetar inne i husen...just nu i alla fall...

Men det bästa vid kraftiga stensmärtor är väl Spasmofen om inte Inj Voltaren har effekt...ketogan används på vissa ställen....men varför inför man inte spasmofen i bilarna?

Eirik

Inlägg av Eirik » 25/10 2005 8:55

Hos oss anvender vi stort sett Ketorax på slike smerter, og min erfaring er at det fungerer veldig godt både på stensmerter og smerter i forbindelse med fracturer osv.

Skriv svar