Får sjukvårdare ge läkemedel?

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/1 2007 15:13

GoldenHour skrev:Ser det inte som en stor skillnad. Jag tar ansvaret när mina ej leg kollegor som jag arbetet med i flera år ger lm.
Jag gissar att det aldrig varit några bekymmer med detta. I så fall så tar du ansvaret, dvs. signerar givna läkemedel, så länge det går bra. Den naturliga frågan blir således hur gör du den dagen det skiter sig? Fortfarande ansvarig?

Sedan undrar jag hur du gör när du jobbar med ambulanssjukvårdare som inte arbetat i 25 år utan kanske bara i två eller tre år? Här är risken större att något går fel och ni delar dessutom inte samma band som någon du arbetat med i tio år och således har de ingen aning om vad du gör om de feldoserar eller gör något annat misstag (vilket ytterligare ökar osäkerheten och risken för misstag). Men åandra sidan vill man ju hjälpa patienten och inte vara en "krånglig jävel".

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 31/1 2007 15:42

Är man medicinskt ansvarig så är man. Troligen hade det skitit sig även om den som är legitimerad ger läkemedlet. Tror knappast att en ambulanssjukvårdare med lång erfarenhet av läkemedelsgivning gör mer fel än en som är legitimerad.

Om han nu inte gör det för att medvetet sätta dit den legitimerade kollegan?!?!
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/1 2007 16:23

Glock 18C skrev:Är man medicinskt ansvarig så är man. Troligen hade det skitit sig även om den som är legitimerad ger läkemedlet. Tror knappast att en ambulanssjukvårdare med lång erfarenhet av läkemedelsgivning gör mer fel än en som är legitimerad.

Om han nu inte gör det för att medvetet sätta dit den legitimerade kollegan?!?!
Du missar min poäng. Om legitimerad personal gör ett fel vid läkemedelsadministrering så gör den ett fel.
Om icke-legitimerad personal gör ett fel vid läkemedelsadministrering, hur många fel är det då?
Ungefär som en lastbilschaufför som kör i 110 på 90-väg, kör den 20, 30, 50 eller 70 km/h för fort?

Dessutom. Om leg-personal ber icke-leg personal att ge läkemedel och detta görs, gör även sjuksköterskan fel då. Och viktigare sett med icke-leg ögon, vem har gjort vad efteråt? Det som inte är dokumenterat har ju som bekant inte hänt. Dokumenterar den legitimerade då ett misstag den inte begått? Om inte, vilka konsekvenser kan avsaknaden av detta få för patienten i ett senare skede?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 31/1 2007 16:58

Poängen är nu registrerad :D
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 31/1 2007 21:23

Självklart låter man inte någon som man ej vet vad denna går för administrera. Skriver man på så är man ansvarig, ingen kråka så är det den som administrerat, svårare är det ej

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 1/2 2007 17:18

Lustigt att hjonen och nördarna på detta forum har svårt att inse att många ute i den den stora världen delar min åsikt. DVS ambsjv har inget i en akutambulans att göra!

ambulansflikkan

Inlägg av ambulansflikkan » 1/2 2007 17:31

Under min tid på ambulansen lärde jag mig en sak, de flesta amb.sjv hade inte tillräcklig teoretisk grund för att utföra avancerad behandling i modern ambulanssjukvård. De flesta ser dessutom dåliga patienter alltför sällan och har tappat kompetensen sedan länge om de endast varit på ambulansen. VUB-ssk i ambulans med rotation vore en självklarhet 2007.

hb10550

låter stort när katta skiter

Inlägg av hb10550 » 1/2 2007 20:45

Undrar? behövs det verkligen två ssk med vub för att köra bil och vårda en pat. några minuter ev. i landsbygden upp till tre timmar?? Undrar också om man ska ha en positiv inställning till att ha en liten iva i en ambulans 2007? hinner man så mycket på en person under en trp. om pat. är dålig? Trodde iaf att man gått tillbaka till "load and go". tror att en amb. sjv. och en vubbad syrra räcker väl för att transportera folk. Behöver iaf inte vara narkos syrra för att köra bil eller handräcka en syrra.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 1/2 2007 22:36

ambulansflikkan skrev:Under min tid på ambulansen lärde jag mig en sak, de flesta amb.sjv hade inte tillräcklig teoretisk grund för att utföra avancerad behandling i modern ambulanssjukvård. De flesta ser dessutom dåliga patienter alltför sällan och har tappat kompetensen sedan länge om de endast varit på ambulansen. VUB-ssk i ambulans med rotation vore en självklarhet 2007.
Ser patienter allt för sällan? Det där snacket har jag aldrig fattat riktigt, förklara för mig vad det är som gör att ambulanssjukvårdare tappar stinget för att dom ser för lite dåliga patienter?. Våran station håller alla ajour! Kanske är så att era arbetsgivare struntar i verksamheten och att ni skyller av er på de med längre erfarenhet.... Man ska vara väldigt ödmjuka mot dom som jobbar längre och ALDRIG dra samma kategori över en kant.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/2 2007 11:26

Sjuksköterskan skrev:Lustigt att hjonen och nördarna på detta forum har svårt att inse att många ute i den den stora världen delar min åsikt. DVS ambsjv har inget i en akutambulans att göra
...så länge de inte tillåts köra bilen under alla de omständigheter som kan kräva att den legitimerade personalen vårdar!

Tog mig friheten att komplettera ditt inlägg. För visst var det det du menade egentligen? För då delar den här nörden din åsikt... :roll:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/4 2007 16:39

Svaret är blankt nej sånär som på syrgas.

Hade frågan varit; Får ssk ge trombolys på generellt direkt skulle svaret vara blankt nej på de allra flesta ställena. Men när det gäller amb sjv så får man tydligen tänja på vilka gränser som helst.

Jag är glad för att man hör detta mer och mer sällan i verksamheten (mest här på AF). Jag spekulerar gärna i orsakerna men inte här på AF, man får så mycket arga och iblad hotfulla pm då..

Bluff AB

Inlägg av Bluff AB » 17/7 2008 21:29

Lustigt att hjonen och nördarna på detta forum har svårt att inse att många ute i den den stora världen delar min åsikt. DVS ambsjv har inget i en akutambulans att göra! / Sjuksköterskan

Hahaha! Trodde inte det fanns så inskränkta "utbildade" människor inom vården. Geez! Du verkar rida på vågen av dina utbildningstitlar, Vad beträffar "stora världen" så låter det mer som ett mindre sjukhus med hög frekvens av inbördesbeundran och självdyrkan.

Du kysser väl dina triceps GodNatt före sänggående också eller? På med kepsen, för alternativet till att använda huvudet är ju att dölja det.

Låter mest som om du har "hjärnan" i höjd med plånboken! Till och med Moder Theresa hade hånat ett så dumt inlägg!

Fortsätt att roa oss med dina små anekdoter och reflektioner från "Stora Världen"..hahaha..trodde ingenting kunde rädda min dag..men så fick jag se inlägget..hahaha* garvar hela vägen ut!

SSK

Inlägg av SSK » 18/7 2008 12:35

Tycker heller inte amb.sjv har i en akutambulans att göra. Konstigt att den personalkategorin fortfarande existerar. kan ju inte jämföras med ssk med VUB, dvs minst 4 års eftergymnasial utbildning. Övriga personalkategorier piskas hela tiden till kompetenshöjning, fortbildning mm. Amb.sjv undantagna.

Nä, lägst SSK för samtlig prehospital personal, dvs samma krav på både medicinsk och teknisk kompetens för samtliga, annars omplacering till transport, vaktmästeri e.d.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/7 2008 13:14

När du skriver eftergymnasial utbildning får du det att låta som att det är studier på hög nivå som kräver diciplin. Alla som läst till SSK vet att det är dagisnivå på majoriteten av de 3 första åren.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 19/7 2008 22:43

peder skrev:När du skriver eftergymnasial utbildning får du det att låta som att det är studier på hög nivå som kräver diciplin. Alla som läst till SSK vet att det är dagisnivå på majoriteten av de 3 första åren.
Där har du fel. Det är flum på högskolenivå! Under mina tre år på högskolan var det endast de 10v medicinkurser vi hade som jag haft nytta av senare. Omvårdnad i all ära, men handlar inte det mest om sunt förnuft? Ska man verkligen behöva läsa högskolekurser för att lyckas vara en god medmänniska?

Skriv svar