Dosering av Ketalar

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Dosering av Ketalar

Inlägg av prehospital » 12/2 2007 8:10

I SLAS behandlingsriktlinjer står att läsa att Ketalar ska doseras med 0,2 mg/kg (0,02 ml/kg) iv. Varifrån kommer denna - låga - dosering?

I boken om Ketalar, skriven av anestesiolog Eskil Dalenius, står att läsa att doseringen ska vara 0,5-1 mg/kg iv (eller 2-5 mg/kg im).

Min erfarenhet är att 0,2 mg/kg iv är en för låg dos.

SLAS skriver att morfin ska ges innan Ketalar. Undrar vem som kom på detta? Ketalar är ett suveränt läkemedel med snabb effekt, vilket eftersträvas vid alla slags smärttillstånd. Varför då ge morfin innan? Bättre att ge det efter, dvs ett par minuter innan ankomst till akutmottagningen, för smärtlindring hospitalt.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 12/2 2007 12:18

Min erfarenhet är att ketamin 0,02ml/kg räcker gott som smärtlindring tillsamans med en opiat. Vi får desutom upprepa dosen av ketalar efter läkarkontakt. Vilka tillstånd är det då du kännt att smärtlindringen inte blivit tillfredställande prehospital? God forts

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/2 2007 12:33

Ger du morfin före eller efter Ketalar? Om endast Ketalar är 0,2 mg/kg för lite. Ketalar har mycket kort effekt, varför det oftast måste upprepas (halva dosen).

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Dosering av Ketalar

Inlägg av malle » 12/2 2007 16:59

prehospital skrev:I SLAS behandlingsriktlinjer står att läsa att Ketalar ska doseras med 0,2 mg/kg (0,02 ml/kg) iv. Varifrån kommer denna - låga - dosering?

I boken om Ketalar, skriven av anestesiolog Eskil Dalenius, står att läsa att doseringen ska vara 0,5-1 mg/kg iv (eller 2-5 mg/kg im).

Min erfarenhet är att 0,2 mg/kg iv är en för låg dos.

SLAS skriver att morfin ska ges innan Ketalar. Undrar vem som kom på detta? Ketalar är ett suveränt läkemedel med snabb effekt, vilket eftersträvas vid alla slags smärttillstånd. Varför då ge morfin innan? Bättre att ge det efter, dvs ett par minuter innan ankomst till akutmottagningen, för smärtlindring hospitalt.
Delar din uppfattning om att Ketalardosen(utan tidigare given opiat) är i lägsta laget. Håller även med dig om att man vid mkt akuta smärttilstånd, där man ej vill vänta in effekten av opiaten, skulle vilja ge en högre initialdos av Ketalar.

Kombinerade Morfin, Stesolid samt Ketalar i samband med ett mkt svårt lumbago en gång. Vid det tillfället fick pat maxdos, dvs 30 mg Ketalar. Gav först 15 mg Morfin samt 7,5 mg Stesolid utan egentlig effekt.

Ketalar dosen räckte i detta sammanhang till ca 5 - 10 min total smärtfrihet, medvetslöshet med helt normal bibehållen spontan andning. Pat vägde ca 95 kg.

Tilläggas bör också att pat hade ett förflutet som benzomissbrukare.

/malle

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 12/2 2007 17:04

Alltid opiaten före.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/2 2007 17:25

Jag hävdar med bestämdhet att man aldrig ska ge morfin innan Ketalar! Då har man tappat en stor del av vinsten med Ketalar. Det blir också svårare att dosera Ketalar och större risk för andningsdepression.

Läs gärna mer i "Ketalarboken"! Kan beställas via Pfizer.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 12/2 2007 17:45

prehospital skrev:Jag hävdar med bestämdhet att man aldrig ska ge morfin innan Ketalar! Då har man tappat en stor del av vinsten med Ketalar. Det blir också svårare att dosera Ketalar och större risk för andningsdepression.

Läs gärna mer i "Ketalarboken"! Kan beställas via Pfizer.
Där tycker jag du har fel. Jag brukar ge en startdos på 5mg morfin och sedan 0,02ml/kg. Det ger en bra effekt men det är inte i närheten av den dosering som krävs för andningsdepp. Morfinet gör desutom att dippen när ketaminet slutar verka inte bli lika stor. Jag är visserligen ingen narkosare men det är så jag upplever läkemedlet. Bara för att ketaminet är snällt med andning och cirkulation så tycker jag inte att man tappar nått bra om man kombinerar läkemedlet

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/2 2007 18:26

Jag gör precis tvärtom, vilket jag hävdar är betydligt säkrare. Ketalar först för att få maximal - läs snabb - effekt av läkemedlet och sedan morfin strax innan ankomst akuten. Då har du en optimalt smärtlindrad patient och det är lätt att bedöma under transporten om du behöver ge mer (Ketalar).

På anestesin är det kontraindicerat att ge opioid innan Ketalar, vilket också står att läsa i "Ketalarboken". Varför då göra det prehospitalt?

5 mg Morfin? I SLAS behandlingsriktlinjer står det väl att man ska ge maxdos morfin innan Ketalar ("vid fortsatta smärtor")?
Senast redigerad av 2 prehospital, redigerad totalt 12 gång.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 12/2 2007 19:15

Tror att de i våra riktlinjer står upp till 0,5mg/ kg. Men glöm inte att kombinera med benso för att undvika obehaget.

Hade en skånsk narkosdr som visade mig en blandning mellan ketalar 10mg/ml och propofol 10mg/ml 50/50 i en 10ml (Tror de var så) spruta, en blandning som fungerade kanon! nån annan som provat?

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 12/2 2007 19:27

Att kombinera Ketalar och propofol är det ultimata! Patienten får inga obehagliga drömmar och båda läkemedlen försvinner snabbt ur kroppen! Propofol är bättre än Dormicum som i sin tur är bättre än Stesolid.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/2 2007 20:17

prehospital:

Intressant att det är kontraindicierat med opiat före ketamin där du söver. Hos oss rekommenderar våra ambulansläkare(anestesiologer) att ge opiat innan för att få en gynnsammare effekt av ketaminet. Kanske dags att revidera detta tänkande?

Vad säger boken om anledningen till kontraindikationen?

//malle

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 12/2 2007 20:19

Combitub skrev: Även om jag inte har varit med om det själv så har jag två kompisar som aldrig kommer att ge opiater innan ketalar på grund av deras erfarenheter.
Kan du dela med dig av de erfarenheter de råkade ut för?

//malle

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 12/2 2007 20:36

Anledningen till att man undviker opioider tillsammans med ketamin i anestesiogogiska sammanhang antar jag är för att du vill behålla spontan-andning och undvika hypotension. Söver man på ketamin brukar man heller inte ge dormicum initialt, eftersom det det dilaterar kärlen och du kan få en oönskad hypotension. Väljer man att söva på ketamin finns det förmodligen en tanke bakom valet av läkemedel och då ska man inte ta bort de "goda" effekterna med andra läkemedel.
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 12 gånger.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Skriv svar