Sida 1 av 1

BT 80/35 efter en intox

Postat: 23/1 2010 1:16
av Isadora
Vet inte om jag skriver i rätt tråd, men jag tillhör den pat. grupp som åker in ut ut på medicin och kostar samhället massa pengar = bordeline. En av mina frågor är att läkarna inte vill svar rikitgt på hur dålig jag varit, hade stoppat i mej.
500 mg Stetsolid
ca 1 000 mg Propavan
Imovane
Sertralin
Seroquel
Theralen
Trombyl
Blodtrycksänkande
Lamictal

Hur har detta egentligen påverkat min kropp? Var medvetslös när ambulansen kom och har legat på IVA i respirator, varför vill de inte svara på mina frågor?

De vägrar till och med att lägga in mej på psyk eftersom de inte anser att bordeline är en psykisksjukdom och att de inte kan hjälpa mej, ska det sluta med att jag tar livet av mej, jag vill ju ha hjälp men får ingen, vad * ska jag göra? :cry:

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 23/1 2010 13:49
av ohlstedt
Tråkigt med din bakgrund, och kanske ännu tråkigare att du inte får den hjälp du behöver. oavsätt om din sjukdom klassas som psykisk eller inte (är ingen expert på psykiatri) så tycker jag att alla patienter som försökt att ta livet av sig ska läggas in på psyk gärna en psykiatrisk intenssivvårdsavdening där man har möjlighet att övervaka patienten i flera dygn.

Om du verkligen vill veta hur dålig du var skulle du kuna begära att få läsa i din journal, kanske tillsammans med en läkare som kan hjälpa dig att tolka journalen.

Ang. de läkemedel du stoppade i dig så var det en mängd så kallade benzodiasepiner som värkar på så sätt att de ökar flödet av kalcium i hjärnan vilket leder till att hjärnan "slappnar av" detta leder till att hjärnan begränsar och i värsta fall stoppar signalerna till andningsmuskulaturen så man får försämrad andning eller i värsta fall andningsstopp, andningsstillestånd kan i sin tur leda till hjärtstillestånd. då man slutar andas får man syrebrist i hjärnan vilket kan leda till hjärnskador...

Jag antar att du fick ett läkemedel av ambulanspersonaler och/eller på akuten som heter Lanexat, det är ett motgift mot benzodiasepiner, vilket leder till att kalciumflödet minskar i hjärnan...

Hoppas att du finner mitt meddelande som lite svar på dina frågor...

Hälsningar Ohlstedt

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 23/1 2010 14:53
av Isadora
Tack för svaret, har ingen aning om vad jag fick i ambulansen men jag har fått journalen från MAVA och sen tänkte jag be om journhalen från IVA förhoppningsvis kanske jag fattar vad jag håller på med, just nu känns det ju ganska hopplöste eftersom det verkar inte spela någon roll vad jag är gör jag får ju ingen hjälp, den somatiska delen får jag ju självklart hjälp med, men inte den psykiatriska :cry:


Isadora

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 23/1 2010 16:59
av slUSK
Hej
Alla som självskadat och kommer till den IVA där jag jobbar måste träffa en psykkonult innan de ens får åka till AVA/MAVA... Ett mycket bra system tycker jag.
Konstigt att de inte vill lägga in dig på psyk. Borderline är visst en psykiatrisk sjukdom (DSM-IV).
WHO använder sig dock av namn och diagnoskod emotionellt instabil personlighetsstörning (ICD-10).
Har själv jobbat flera år på en Borderlineavdelning på psyk med både HSL och LPT patienter.
Om du hill ha stöd av andra med samma problematik rekomenderas även forumet www.borderline.nu

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 31/1 2010 9:30
av amb.nisse
Borderline räknas till personlighetsstörning och är en psyk. diagnos, så låter väldigt konstigt att de sa så till dig. Att de inte tar ditt rop på hjälp på allvar är skrämmande. Självmordsförsök eller självmordstankar ska alltid följas upp och behandlas.. SÖK HJÄLP IGEN

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 19/2 2010 14:14
av Sigge
Jag tycker också att det är väldigt märkligt att du inte får någon kontakt med psykiatrin direkt.
I mitt län får patienter som kommer in akut för intox eller annat självmordsförsök får träffa en personal från PIVA (psykiatriska akutmottagningen) innan de lämnar sjukhuset. Då erbjuds de fortsatt kontakt med psykiatrin [om de inte läggs in på LPT det vill säga].
Ett rätt bra system, tycker jag.

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 14/3 2010 10:44
av Novisen
Med tanke på läkemedlen du tog borde det inte varit någon fara för dit liv så länge du övervakades noga på IVA. Du har inte heller tagit någon skada rent fysikt av händelsen.

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 26/12 2012 9:08
av lordkevin
Tack för de fina inlägget kära ...

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 16/1 2013 9:58
av tentionfree
de läkemedel du stoppade i dig så var det en mängd så kallade benzodiasepiner som värkar på så sätt att de ökar flödet av kalcium i hjärnan vilket leder till att hjärnan "slappnar av" detta leder till att hjärnan begränsar och i värsta fall stoppar signalerna till andningsmuskulaturen så man får försämrad andning eller i värsta fall andningsstopp, andningsstillestånd kan i sin tur leda till hjärtstillestånd. då man slutar andas får man syrebrist i hjärnan vilket kan leda till hjärnskador...
:P :twisted:

Re: BT 80/35 efter en intox

Postat: 30/10 2014 7:13
av swera
Intressant! Det är nog många svenska läkare som önskade att det såg ut som i Tyskland... Snacka om slöseri med samhällets ekonomiska resurser!!!