Läkemedelsbehandling av Brandrökskadade!

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Läkemedelsbehandling av Brandrökskadade!

Inlägg av Novisen » 19/2 2005 0:28

Hur behandlar ni rökgasförgiftningar frånsätt oxynering? Har ni Natriumtiosulfat i bilarna? Pulmicort som turbohaler eller inhalation? Kortisonval?

http://www.vgregion.se/upload/Regionkan ... %20kem.pdf

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/3 2005 21:20

EFTERSOM NI INTE KAN BEHANDLA ERA RÖKGASSKADADE PATIENTER BORDE NI TA ETT ALLVARLIGT SAMTAL MED ER AMBULANSLÄKARE! :wink:

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 3/3 2005 22:49

Novisen skrev:EFTERSOM NI INTE KAN BEHANDLA ERA RÖKGASSKADADE PATIENTER BORDE NI TA ETT ALLVARLIGT SAMTAL MED ER AMBULANSLÄKARE! :wink:
Hoppsan!

Får väl försvara oss stackare lite som ej kan behandla rökgasintoxikerade patienter.. :wink:

Ja, vi har Natriumthiosulfat i bilarna. Akutbilarna har dessutom Cyanokit som komplement. Vi saknar däremot generell ordination på kortisonbehandling vid rökgasförgiftningar.
//malle

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 5/3 2005 6:21

Kortison ger man ändå....utan att fråga o det gäller annars med. Aldrig har någon klagat över att jag tex givit massor av mg. Mo + stesolid+N20 osv... <men du skall veta att i Stockholm är amb.läk. superpilska på att stötta akutbilsssk o svaret till den ssk som jobbar i amb är : Ring efter en akutbil om pt är sjuk, om inte det finns ngn ledig skaffar vi fram en. Gör du ngt utaför riktlinjerna skriv en avvikelserapport.... Men som vanligt finns det inte alltid en allsvetande nsk tillhanda. Vad göra då jo- som jag brukar men du kan ge dig sjutton på att du åker så att det ryker om pt är i dåligt skick när jag kommer till sjukhus. Detta kan leda till att pt inte får den den beh de har möjlighet till när akutbilen ej kommer o pers ej vågar göra avsteg. Har förresten tagit hand om pt nyligen där ssk givit Mo till tex frakturer och då givit vid flertalet tillfällen under 5 mg Mo. Detta är ju larv.... Smärtlindra ordentligt eller ge sjutton i det, jag törs ge bara N2O o det ger bättre effekt än tex 3 mg Mo. Akutbilarna fyller således en funktion när personalen inte har stöd eller kunskap att beh pt adekvat o nu är det 2005....

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/3 2005 12:11

ditte skrev: mg Mo. Akutbilarna fyller således en funktion när personalen inte har stöd eller kunskap att beh pt adekvat o nu är det 2005....
Och?
Ni har väl sköterskor i bilen som ska kunna lösa denna uppgift ??

Annars finns det ju sjukvårdare som kan men inte får....

Skriv svar