Lustgas!

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 3/7 2006 12:35

Putte: Ursäkta mitt övertramp. Ut flyga orden, tanken stilla stå. Vi tycker olika. Jag tycker lustgas har en plats prehospitalt, du tycker inte det.

Alla landsting ser inte likadana beträffande vilka läkemedel man tillåter i prehospital sjukvård. Se bara på oss, två av tre sjukhus i samma landsting använder Ketalar prehospitalt, dom som inte har det är ju då vi.

Så för ett ögonblick blev jag en smula stött över din sågning av lustgasen, som för oss fortfarande är en tillgång, och skrev i affekt. Sorry.

Och respekt innebär inte att man inte vill/törs använda det.
Tobbe

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 3/7 2006 13:12

Ingen fara.... Och jag total sågar inte lustgas totalt prehospitalt, menar att det finns visst situationer när det kan vara bra men allt för sällan för att motivera dess existens i ambulansen.
//soliga hälsningar till alla ambulans-nördar runt om i svea-rike önskar ambulans-nörden Putte.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/7 2006 0:08

Putte!

Jag håller med dig om alla dina synpunkter kring vikten. Där slår Morfin och Ketalar lustgasen. Hur man smärtlindrar i ambulans beror nog mycket på vilken kultur som råder på stationen. Jag är "uppfostrad" med att Ketalar är ett preparat man tar till då det rör sig om kirurgiska smärtor som orsakar för mycket lidande att Morfin försvinner som alternativ. De gånger Morfin räcker så kompletterar vi med lustgas (tex patient med collumfraktur som ska lyftas till båren) om det är möjligt. Någon forskning kring ämnet prehospitalt känner inte jag till men jag vet att de på stationen skulle bli upprörda om lustgasen togs bort.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 4/7 2006 0:28

By the way, (förlåt min okunskap) jag hittar inte Entonox/Medimix i Fass. Borde inte den stå med där?

Tobbe

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: Lustgas!

Inlägg av Gosta » 1/8 2006 9:22

Novisen skrev:Hej alla! Har fyra frågor.

Är det någon ambulansorganisation i Sverige som har Entonox/Medimix med regulator speciellt anpassat för barn?

Är det någon som vet ifall det överhuvudtaget finns ett system för Entonox/Medimix anpassat för barn för ambulanssjukvården?

Finns det något system där det går att minska motståndet i ventilen ?

Har denna i så fall Demandfunktion?

Novisen//
Hej Novisen,
Kan inte svara på några av dessa frågor men här i Australien tog man bort entonox ur ambulanserna för flera år sedan och ersatte det med Methoxyflurane. Det kan också orsaka problem för personalen i ambulansen om man inte har scavenger system. Men det är inga problem ute eller i större rum. Det har inte de problem som nitrous oxide har med expandering utan kan ges till all trauma inklusive thorax och decompresion. Det tar inget större utrumme utan passar i en ficka.
Man har också börjat använda intranasal fentanyl till barn men methoxylfurane fungerar mycket bra. Som någon redan skrev om entonox så fungerar methoxyflurane bra för nålrädda också. Det administreras via Penthrox inhaler.
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

micke SSK

saknar medimixen...

Inlägg av micke SSK » 2/8 2006 2:42

Hej! Arbetar på ambulansen i stockholm, vår entreprenör har tagit beslut på att inte beställa mer medimix. Detta är som tidigare skrivet ett läkemedel som är lätt att administrera och effektivt. Jag vill samtidigt poängtera att jag har generös filosofi när det gäller smärtlindring med morfin/ ketalar, men har många positiva erfarenheter av lustgasen som potentitierar opioidernas effekt, ffa vid frakturer. Så jag måste nog säga att även om användningsfrekvensen varit förhållandevis låg , så har det varit gynnsamt för patienten då man haft medimix som komplement vid vissa tillfällen.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/8 2006 12:43

http://sitebuilder.firstsite.com.au/sit ... _Paper.pdf

http://www.parasolemt.com.au/Manual/analegisic.asp

Methoxyflurane togs bort eftersom det gav allvarliga njurskador. I små doser och vid enskillda tillfällen verkar dessa skador inte uppstå. Kan användas av alla patienter. Verkar väldigt hemodynamiskt säker. Kan ges vid förlossning.

Kontraindikationer är gravida, njursjuka och patienter som behandlas med Tetracykliner (Garamycin mm).

Väldigt intressant läsning iallafall. Verkar bara vara i Australien som det används.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/8 2006 14:03

Novise: Kan ges vid förlossning......Kontraindikationer är gravida... Rimmar lite konstigt?
Verkar bra, och tänk vilka lastvikter man måste spara jämfört med entonox! :wink:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/8 2006 14:32

Lipton skrev:Novise: Kan ges vid förlossning......Kontraindikationer är gravida... Rimmar lite konstigt?
Verkar bra, och tänk vilka lastvikter man måste spara jämfört med entonox! :wink:
Det finns massor av läkemedel som kan ges i samband med förlossning med där inte tillräckligt med kunskap finns om eventuella skador på foster under graviditeten. I Methoxyfluranets fall tror jag att man förespråkar försiktighet under graviditet då man inte studerat effekterna.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/8 2006 0:42


Skriv svar