Lustgas!

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Lustgas!

Inlägg av Novisen » 13/9 2005 18:57

Hej alla! Har fyra frågor.

Är det någon ambulansorganisation i Sverige som har Entonox/Medimix med regulator speciellt anpassat för barn?

Är det någon som vet ifall det överhuvudtaget finns ett system för Entonox/Medimix anpassat för barn för ambulanssjukvården?

Finns det något system där det går att minska motståndet i ventilen ?

Har denna i så fall Demandfunktion?

Novisen//

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/10 2005 23:30

Nå???

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Entonox/Medimix på väg bort

Inlägg av 1005 » 19/10 2005 7:17

Tror inte man vill satsa på Entonox/Medimix då detta innebär en arbetsmiljösrisk.

Man vill ju inte sätta in filter/luftutsug i amb så som arbetsmiljöverket kräver vid arbete med Narkosgas.

Synd kan man tycka för pat men bra för personalen.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/5 2006 21:00

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=3

Är det någon som jobbar på Barnavdelning eller Akutmottagning som använder Demandventil till lustgas som levererar lustgas redan vid 0-1mbar? De vi använder upplever jag ha för stort motstånd för att fungera bra till barn.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/6 2006 23:07

Några ställen verkar plocka bort lustgasen ur ambulanserna även i dagsläget. Varför??????

Är intresserad av att läsa någon studie som visar på att lustgas är farligt för ambulanspersonal. Har hört 1 fall där lustgas skulle kunna vara orsaken till att MS bröt ut hos en ambulanssjukvårdare, inte orsakade MS. All narkos brukar ge skov av MS och det finns det flera studier som visar på. Tycker det är synd då lustgasen har så många användningsområden (vid smärtlindring).

Jag ifrågasätter inte att det finns studier men jag lyckas då inte hitta dessa.

Fördelar med lustgas:
Snabbaste sättet att smärtlindra i ambulans.
Går att använda även om infart inte går att etablera.
Går att ge till alla åldrar (Medimix mfl.)
Ger även x-tra syrgas.
Positiva effekter på hjärtat (går att ifrågasätta)
Kontollerbart och med hög patientsäkerhet.
Bra förstahandspreparat utanför bilen.

Nackdelarna går att kontrollera:
Förutom kontraindikationerna ger jag aldrig lustgas till någon som mår illa, har lätt för att må illa i vanliga fall eller har lätt för att bli åksjuk. Nästan ingen börjar må illa om dessa personer utesluts.
En stor del av utandningsluften går att leda utanför bilen.

Hemligheten med lustgas:
Ge avdramatiserande information, administrera extra vid varje andetag och låt patienten fortsätta andas ett tag till efter de sagt att det snurrar ordentligt. Gasa ner ordentligt. Ger en smärtlindring som motsvarar 10 mg Morfin. Effekten ute efter några minuter.

Mer skrattluft//

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 30/6 2006 14:01

Håller med dig Novisen. Vi har lustgasen kvar och använder den då och då med mycket gott resultat. Men vi har fått rådet att vara restriktiva vid administrering i slutna utrymmen, som sjukhytten. Men på plats är det bara att köra på. Lustgasen är svårslagen, så enkel att använda med så gott resultat. Men några särskilda anpassningar till barn har vi tyvärr inte.

Har ni någon lägsta ålder för att få lustgas? Vi har en rekomendation på minst 12 år, som ingen riktigt minns var den kommer ifrån.

Tobbe

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 1/7 2006 0:57

I den här svenska studien så ger de i alla fall lustgas till 6-åringar. Dock handlar inte studien om perhospital vård men väl att ge lustgas till barn på andra ställen än på operationsavdelningen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 1/7 2006 12:10

Vi har inte kvar lustgasen och jag har bara saknat den 1 gång vid en förlossning.
Nackdelar med lustgas:
- Tar stor plats. (jämför med några ampuller morfin och ketalar!).
- Kan ej användas till multitrauma (diffunderar till hålrum ex: pneumothorax, tarmskador, skallskador mm.)
- Onödigt till hjärtpatienter, de behöver morfin och O2.

De enda fördelarna:
- förlossning
- Grovreponering (föredrar dock Ketalar!)

Med tanke på hur sällan det då används i förhållanse till den plats det tar, kostnaden och ev. risker så anser jag att det inte behövs i ambulansen.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 1/7 2006 18:11

Putte: Diffunderar till hålrum... det är säkert en vanlig och mycket farlig biverkning, men medimix är ändå ett bra alternativ vid smärta utan multitrauma som orsak, för dom stationer (vi t.ex.) som inte har Ketalar ännu. Vi använder den inte bara vid reponering, utan vid stensmärtor faktiskt, med hyfsat resultat. Men visst är den tung, och multitraumapatienter med skallskador och pneumothorax ska nog inte ha någon lustgas i alla fall.

tobbe

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 1/7 2006 19:54

Stensmärta = Voltaren!
Reponering = Morfin + Ketalar.
Till vilken smärta utan multitrauma behövs då lustgas?
Skaffa voltaren och Ketalar, släng ut lustgasen!!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 1/7 2006 20:45

Medimix är perfekt att använda till patienter (både barn och vuxna) som är väldigt stick-rädda. De får andas Medimix några minuter och sedan är det inga problem att sätta nål!

Bra även som smärtlindring till patienter som behöver förflyttas där man inte har hunnit/kunnat sätta nål.

Vi har en del ryggpatienter som kommer med ambulans där det är Varning för att ge opiater pga. att de har varit beroende. Hur skulle man kunna smärtlindra dem så att man får in dem till sjukhus om man inte hade Medimix?? (Alla är inte vana att ge Ketalar.)

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 1/7 2006 21:35

Det kan alltid finnas situationer där lustgas kan vara bra, men som sagt under det år som vi har varit utan lustgas så har jag bara saknat det 1 gång. I dessa tider när man jagar gram i ambulanserna så är lustgas en sådan sak som kan undvaras. Att inte hinna sätta nål är ett dåligt argument, det tar nog lika lång tid att ta ut lustgasen som att sätta nål. Att missa vid nålsättning är då ett bättre argument, men ketala och morfin kan ges im. Lustgas får dessutom oftast inte användas i ambulansen, således får patienten ligga där och ha ont under transport om endst lustgas används.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 2/7 2006 15:54

Ja du Putte, här tycker vi inte lika. Kanske ni skulle skaffa bilar som klarar viktkravet istället för att slänga ut bra utrustning. Men jag förstår att du gillar att fylla patienterna med droger så mycket som går. Men några av oss har respekt för potenta läkemedel, och föredrar därför ibland den snabba, goda och kortvariga effekt som lustgas erbjuder.

Och vi vill gärna få in både Ketalar och Voltaren i bilarna, men våra läkare är en smula konservativa.

tobbe

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 3/7 2006 9:47

Tobbe! Ställer mig frågande till ditt påstående att jag skulle "gilla att fylla patienterna med droger så mycket som går." Vad f-n menar du med det???? Jag har den största respekten för potenta läkemedel, men en patient med kraftig smärta beöver adekvat smärtlindring!!! Och varför vill du ha in ketalar i bilarna om DU nu har "respekt för potenta läkemedel" och tycks föredra lustgas? Det är ok att tycka olika, men låt mig stå för mitt tyckande!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 3/7 2006 11:43

Nu lungnar vi ner oss och för tillbaka debatten till det den egentligen handla om.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar